Senaste nytt

Fikk moms på goodiebag fra SAS eurobonus

Diamondhead

Ny medlem
Som diamantmedlem hos SAS eurobonus fikke jeg velge en gave fra deres goodie bag sortement. Jeg valgte høretelefoner fra Marshall. Høretelefonene fikk jeg for 14 dager siden levert på døren av fedex. Idag til min store overraskelse så lå det et brev i postkassen med en regning på 547,50 fra fedex for toll og avgiftsbehandling, da høretelefonene ble sendt fra Sverige. SAS er et skandinavisk selskap og burde derfor etter min mening sørge for at ikke norske medlemmer ikke får noe ekstra straff for å bo i Norge. Her må SAS eurobonus rydde opp!!!
 

Jakob K

Medlem
Förlåt att jag ler lite smått - men för alla som försökt hantera nån form av logistik över gränsen mot Norge så framstår ju detta som helt normalt. ;)

Att föra in saker i Norge från EU via en logistikleverantör är att mörker: Proformafakturor, tullkrediter osv.
Gör man det minsta formfel när man bokar transporten så tar logistikföretaget ut avgiften för att skydda sitt eget skinn så vitt jag förstått. Annars får FedEx i detta fall betala en massa vansinniga norska avgifter.

Huvva.
 

nota bene

Medlem
Kontakta SAS så bör de lösa detta. Bör vara deras ansvar att reda ut med sin leverantör (FedEx). Troligen har de felaktigt fakturerat tullhanteringen. Alternativt har SAS skickat med en faktura, och då blir det hanteringsavgift även om själva momsen är typ 20 kr...

Enig med Jakob K här i övrigt. Detta är ett standardproblem vid all form av import till Norge. Jag handlar i jobbet med varor som är momsfria vid införsel i Norge och är mycket noggrann med att ange rätt TARIC-nummer etc. Får ändå titt som tätt kunder som klagar på fakturor från DHL, Posten etc. Tricket då är oftast att de vägrar lösa ut varan för att skicka åter och sedan skicka en gång till - för att få förtydliga en förskottsfaktura, eller lägga till en som ramlat ur under transport - det går ju inte för sig...

Vid personlig in/utförsel i Norge med korrekt ifyllda blanketter måste jag dock säga att tullarna brukar vara mycket kunniga och hjälpsamma. Detsamma kan inte sägas alltid i EU. Jag är ganska van vid denna typ av förtullningar. USA är ett annat helvetesland där tullen ger olika besked på hur jag ska fylla i blanketter och lista varor till min customs broker varje gång!
 

Diamondhead

Ny medlem
Har allerede sendt en litt sur mail til SAS ved support@plusdeal.dk anngående dette. Håper de vil rydde opp i dette ASAP. Må innrømme at jeg ble litt forbannet når jeg fikk regningen i posten. Nå har ikke jeg benyttet meg av eurobonus shoppen, men lurer nå på om dette vil ramme de norske kundene på denne nettbutikken og?
 
Toppen