Senaste nytt

Missad connection - rätt till EU ersättning

Lippi

Medlem
Hej på er

Efter något års läsande var det dags för första inlägget.

Flög tidigare i somras Stockholm-Amsterdam-Naorobi på samma biljett med KLM på första sträckan och sedan Kenya Airways. Såg redan innan att det kunde bli tight med 1.30 tim vid mellanlandningen men var bokat via paketresa.
Planet från Arlanda blev cirka 40 min försenat vilket ledde till att vi missade vår connection till Naorobi. Detta ledde till övernattning och ombokning till KLM flight nästa morgon som KLM stod för.
Har nu mailat med KLM om vår försening på cirka 14 timmar och missad safaridag nere i Kenya.
De påstår att jag inte har rätt till någon EU kompensation men har av goodwill erbjudit mig 2500SEK per person.

Blev även försenad på hemresan med KLM vilket de också nämner som anledning till kompensationen.

Har jag rätt till kompensation eller ska jag nöja med voucherna?
 

fcx

Medlem
Vad var anledningen till förseningen Stockholm-Amsterdam? KLM måste motivera bättre.
Var det bokat som separat biljett vidare från Amsterdam, eller var allt köpt med KLM?
 

Lippi

Medlem
Oklara besked vid förseningen men kändes bara som att de var sena in med planet från Amsterdam som vi skulle åka med. Ser nu på min biljett att det står Kenya airways på båda sträckorna alltså sharecode via KLM på Stockholm-Amsterdam. Vet inte om det påverkar?

Allt var bokat på en och samma biljett.

Deras svar nedan:

Our airline takes great pride in its record of maintaining a reliable scheduled service to all the destinations that we serve. The ability to adhere to a published schedule is an important ingredient of any airline product. The delay of a flight, however rare, is therefore a major frustration to our aim of providing passengers with the reliable service they demand. Unfortunately, due to reasons beyond our control, we will occasionally not be able to offer its passengers the punctual and consistent level of service that can be expected of us.

Passengers' safety and comfort are our primary concerns, and it is our policy not to operate any flight that will not guarantee its customers the level of quality that can be expected from our service-minded airline. Thus, the level of punctuality and our scheduled service remain dependent upon circumstances.

Having investigated the circumstances surrounding the delay to your flights, I have found no evidence that compensation is payable under the regulations in force. However, despite this, I am still very keen to leave you all with a very positive impression of KLM and our commitment to customer care, and therefore I have made the personal decision to extend you each an electronic travel voucher in the amount of SEK2500, as a token of our appreciation for you choosing KLM and to apologise for the less than stellar experience you had on this occasion.
 
Oklara besked vid förseningen men kändes bara som att de var sena in med planet från Amsterdam som vi skulle åka med. Ser nu på min biljett att det står Kenya airways på båda sträckorna alltså sharecode via KLM på Stockholm-Amsterdam. Vet inte om det påverkar?

Allt var bokat på en och samma biljett.

Deras svar nedan:

Our airline takes great pride in its record of maintaining a reliable scheduled service to all the destinations that we serve. The ability to adhere to a published schedule is an important ingredient of any airline product. The delay of a flight, however rare, is therefore a major frustration to our aim of providing passengers with the reliable service they demand. Unfortunately, due to reasons beyond our control, we will occasionally not be able to offer its passengers the punctual and consistent level of service that can be expected of us.

Passengers' safety and comfort are our primary concerns, and it is our policy not to operate any flight that will not guarantee its customers the level of quality that can be expected from our service-minded airline. Thus, the level of punctuality and our scheduled service remain dependent upon circumstances.

Having investigated the circumstances surrounding the delay to your flights, I have found no evidence that compensation is payable under the regulations in force. However, despite this, I am still very keen to leave you all with a very positive impression of KLM and our commitment to customer care, and therefore I have made the personal decision to extend you each an electronic travel voucher in the amount of SEK2500, as a token of our appreciation for you choosing KLM and to apologise for the less than stellar experience you had on this occasion.

Frågan är om det är Kenya Airlines som skall kontaktas? Som sagt håller jag mig normalt ifrån att boka codeshare då detta är ett problem som kan uppstå att bolagen oftast säger ifrån sig ansvaret båda två.

Gällande KLM svar är det ren skitsnack om jag får säga det själv. Dom påvisar aldrig vad orsaken till förseningen var och eftersom dom påpekar att säkerhet och komfort är viktigast för dom är det nog ett mörkläggande av ett så kallat Technical problem.

Jag skulle svara och be dom påvisa vad orsaken till förseningen var. Annars bör väl rimligen EC261/04 gälla här och då ska ni ha 650Euro per person. Sen kan man också vilja påpeka att ni ska ha betalt för den missade dagen men det är inget som jag själv tror skulle gå att få.
 

fcx

Medlem
Men nu är någonting konstigt.

Om du hade en anslutning på 90 minuter, och blev 40 minuter försenad så återstår 50 minuter. Minimum connection (MCT) är just 50 minuter, så då borde du ha hunnit med flyget. Om KLM ser att du är sen till din anslutning kan de givetvis skynda på processen exempelvis genom att ledsaga dig på flygplatsen.

Vad hände egentligen i Amsterdam?
 

Lippi

Medlem
Tack för all input hittills

Vi hade 90 min anslutning, landade kanske inte på klockslaget 40 min försenad men det är min minnesbild. Sen var det väl vanlig väntetid på taxning och avgång från planet. Min känsla var att vi skulle hinna med när vi landade men då stod KLM vid gaten och tog hand om alla som hade samma connection. Så det gavs inget val att springa till flighten.
 

AABack2ARN

Medlem
Förvisso bra hanterat att de hade personal som tog hand om er. Men det känns fortfarande inet som de skall komma undan korrekt ersättning i storleksklassen 600 (650?) euro.
 

Agö

Medlem
När de lämnar ersättning (här 2500 kr i voucher) i "goodwillsyfte" innebär det att de vet att de har fel och vill köpa ut dig. Ge dig inte!
 

agehall

Medlem
Frågan är om det är Kenya Airlines som skall kontaktas? Som sagt håller jag mig normalt ifrån att boka codeshare då detta är ett problem som kan uppstå att bolagen oftast säger ifrån sig ansvaret båda två.

Nej, det är operating carrier som bär ansvaret, så det är KLM som ska kontaktas och svara för det hela.

Det vässentliga är att reda ut varför planet blev försenat och även kolla upp exakt när ni landade. Om ni landade så att MCT var uppfyllt, så är det helt klart KLM som bär ansvaret för att ni blev försenade eftersom de mer eller mindre tvingade er till en ombokning. Om ni landade så att MCT inte var uppfyllt, så kan det fortfarande vara så att KLM är skyldiga er ersättning enl EU261/2004, men det hänger på anledningen till varför Arlanda-Amsterdam flighten var sen.
 

fcx

Medlem
Tack för all input hittills

Vi hade 90 min anslutning, landade kanske inte på klockslaget 40 min försenad men det är min minnesbild. Sen var det väl vanlig väntetid på taxning och avgång från planet. Min känsla var att vi skulle hinna med när vi landade men då stod KLM vid gaten och tog hand om alla som hade samma connection. Så det gavs inget val att springa till flighten.

Vänta här nu! Väntade KLM på er vid ankommande gate och sa att "all is lost", "ni kommer inte med flyget till Nairobi, här är nya biljetter och hotellrum"?

Det har hänt mig en gång, och då visade det sig att flygbolaget sålt alla försenade passagerares biljetter till standby-passagerare. Är det fallet här så är det absolut läge för kompensation.
 
Toppen