Senaste nytt

Kort bytestid i Chicago (ORD)

Fredah

Medlem
Jag ska flyga följande rutt:
SK0943 Köpenhamn (CPH) 15:40 - Chicago (ORD) 19:10
Stopover 0:55
UA5942 Chicago (ORD) 20:05 - Winnipeg (YVG) 22:24

Jag är därför lite oroad över bytestiden i Chicago (ORD), någon som har tips på hur man snabbt tar sig till rätt gate? Jag gissar att vi landar på Term 5 och att ska flyga ut från Term 2 (Det står inte i bokningen).
Jag har såklart snabba skor och endast handbagage.

Tar tacksamt emot tips och erfarenheter.
 

Agö

Medlem
Det där ser inte görligt ut. Är allt bokat på samma biljett? Finns det senare flyg till Winnipeg från Chicago?
 

Fredah

Medlem
Tyvärr så är det sista flighten för den dagen, och SAS kunde inte göra båda bokningarna så det fick bli två separata. Enl. SAS så kan de dock checka in mig hela vägen ifrån Köpenhamn vilket då borde hjälpa vid ev. försening / missad flight.
 

Dr. Miles

Expert
Tyvärr så är det sista flighten för den dagen, och SAS kunde inte göra båda bokningarna så det fick bli två separata. Enl. SAS så kan de dock checka in mig hela vägen ifrån Köpenhamn vilket då borde hjälpa vid ev. försening / missad flight.
Lita inte på vad kundtjänsten säger. Om du reser med två separata biljetter har flygbolaget A inget ansvar vid missad anslutning.
 
Last edited:

Fredah

Medlem
Lite inte på vad kundtjänsten säger. Om du reser med två separata biljetter har flygbolaget A inget ansvar vid missad anslutning.
Okej, kanske borde ha tänkt på detta före bokning då. United Flighten är inte ombokningsbar, får väl helt enkelt hålla tummarna och hoppas att jag kommer med.
 

Bern

Medlem
Det är risk att det blir tight. Jag skulle räkna med 45-60 minuter i gränskontrollen med SK943, det är vad det tagit för mig...
 

Senator

Moderator
Som den evige optimist jag är, skulle jag önska att jag trodde detta skulle funka.. Men jag tror redan nu du skall förbereda dig på en övernattning i Chicago och köp av ny biljett, särskilt om du planerar checka in en väska. För din vetskap är godkänd s.k. "Minimum Connection Time" på Chicago mellan inkommande SAS plan och utgående United plan 90 min och det är skälet att SAS inte säljer dig genomgående biljett samma dag. Det skulle vara en s.k. olaglig anknytning.

För att detta skall gå, bör följande gå i din favör:
1. SAS landar ca 30min före tidtabell
2. Det är ingen kö (fördel med SK943 är att den landar efter rush-hour på ORD) så det kan hända
3. Du har inget bagage
4. Du har checkat in online med United
5. Terminalbyte från T5 till T1 går snabbt som attan
6. Du tar dig snabbt genom säkerheten på T1

Jag tror du kan boka om United till nästa dag mot en avgift.
 

Fredah

Medlem
Var det inte så att United erbjuder ombokning vid check in på internet?
Jo det stämmer, det blir då en "Change Fee 1,387 SEK" för oss två.
Om vi chansar på att vi hinner, innebär det då att vi får lösa helt ny biljett?
Kan tillägga att vi reser på rad 2 (Business) med SK943.
 
Toppen