Senaste nytt

Etihad Regional till Köpenhamn - Öppnar Dresdenlinje

Palazzi

Medlem
Etihad Regional, fd. Darwin Airlines, öppnar i Mars 2015 en linje mellan Köpenhamn o tyska Dresden. Linjen kommer flygas en gång/dag (i vardera riktning), och utföras med en ATR72-500.


Mig veterligen är det den första sammanbindningen mellan Dresden och Skandinavien, på flera år. Dresden är en ganska fin östtysk stad (jag vet att det låter som en motsättning) och ligger mycket nära Prag.


Med ett byte kan du flyga vidare med Etihad Regional till b.l.a. Wien, Bryssel, Zürich och Amsterdam. Visserligen kan tre av fyra alternativ ses som en omväg, men kanske användbart om man räknar "legs" i jakten på status hos Etihad.
 

Palazzi

Medlem

Attachments

  • Skärmavbild 2014-09-01 kl. 22.23.39.png
    Skärmavbild 2014-09-01 kl. 22.23.39.png
    40 KB · Visningar: 250

Jacob

Medlem
Flygen finns uppladdade i systemen i alla fall. Dock förstår jag inte riktigt vitsen med linjen. Jag trodde Etihad Regional i första hand skulle mata trafik till Etihad, som vad jag vet varken trafikerar Köpenhamn eller Dresden.
 

Palazzi

Medlem
Flygen finns uppladdade i systemen i alla fall. Dock förstår jag inte riktigt vitsen med linjen. Jag trodde Etihad Regional i första hand skulle mata trafik till Etihad, som vad jag vet varken trafikerar Köpenhamn eller Dresden.

De fick byta strategi, för att blidka Schweiziska myndigheter. De hade synpunkter på hur oberoende Darwin Airlines kunder agera under Etihad-flagga..
 

pep

Medlem
....förstår inte riktigt vitsen med linjen. Jag trodde Etihad Regional i första hand skulle mata trafik till Etihad, som vad jag vet varken trafikerar Köpenhamn eller Dresden.
Samme her? Hvis man søger routing AUH-CPH eller DRS-AUH er der ikke gode forbindelser. Faktisk er CPH bedre forbundet til AUH via Beograd med JAT og Etihad end at rejse via DRS. Så formålet med linien er vel mest turisme mere end en "feeder"-strækning?
 

NyfikenGrau

Medlem
Förstår inte heller denna satsning.
Dresden ligger två timmar med tåg eller buss, båda utan byte och bussen kostar 9 €, från Schönefeld, varifrån både Norwegian och Easyjet har tokbilliga flyg till Kastrup.
Tippar på det vanliga, några lokala politiker i Dresden har fått hybris och ställer så gärna upp med att sponsra linjen första halvåret. Etihad tackar för gratisreklamen och flyger så länge politikerna betalar ;)
 

Palazzi

Medlem
Jag tycker inte att satsningen är så ologisk, men det återstå väl att se...

Det bor ändå en miljon invånare i Dresden med förorter, och 550.000 bara i stadskärnan. Arkitektoniskt fin stad med en inte helt obetydande industri med VW- o Siemens-fabriker...

Dresden-bor når istället Köpenhamn o Malmö, som inte heller är av obetydande storlek. Buss i 2h (från Berlin) känns lite Ryanair för mig, och jag är faktiskt förvånad att en sådan stor stad som Dresden haft så begränsad flygtrafik innan....

Darwin/Etihad har två flygplanstypen, en med kapacitet för 68 personer och en med kapacitet för 56 personer. De ska flyga mellan Dresden med 1.1miljoner i metro, och Köpenhamn med 2.3 miljoner i metro (inkl Malmö) - känns inte helt orimligt ändå....
 

NyfikenGrau

Medlem
Ok jag visste inte att planen var så små, då kan det ju funka.

Tror dock inte det finns förutsättningar att sälja in Dresden som turistmål, möjligen fantastiska Elbsandsteingebirge/Sächsische Schweiz som går att nå med S-Bahn från Dresden och är ett av Tysklands absolut finaste naturområden:

Sächsische Schweiz - Basteibrücke - Bild & Foto von FOTOben aus Sächsische Schweiz - Fotografie (34304220) | fotocommunity

Men det kräver nog lite marknadsföring att locka skandinaver till Tyskland för naturresor..
 
Toppen