Senaste nytt

Eurobonus eller Miles&More när man flyger business class på Lufthansa?

Pandion

Medlem
Hej!
Jag ska börja flyga till Saudi Arabien, och bästa förbindelse verkar Lufthansa ha via FRA. Det blir då att flyga C klass med LH, och jag funderar över vilket bonuskort som är bästa att optimera med?

Skall jag använda mitt SAS Eurobonus och samla poäng på det, då jag uteslutande flyger mest SAS privat? Alternativet är att använda mitt M&M Kort som ligger i träda, och börja samla poäng där.

Är det någon som har koll på hur mycket poäng man får på Eurobonus resp. M&M om man flyger ARN-FRA-RUH i C klass på LH?
 

agehall

Medlem
Det beror helt på hur mycket du ska flyga. Men flyger du i business och first på LH Group är M&M inte ett dåligt val...
 

Pandion

Medlem
Kommer att flyga ner dit ca 3 ggr ToR i LH C. Har du koll på hur mycket bonuspoäng varje leg skulle ge i SK EB resp LH M&M?
 

Kricka

Medlem
Det är svårt att svara på frågan om hur många poäng du tjänar på en resa
till RUH då man måste veta i vilken (Business-)klass du bokar. Det finns ju
rabatterade Businessclassfares. För M&M är denna länk bra och för SAS
får du kolla deras hemsida.

Miles & More Mileage Calculator
 

agehall

Medlem
I bästa fall bör det bli runt 56k M&M-poäng om jag räknar rätt. Det ger inte mer än FTL-status i år. Du har dock två år på dig att uppnå Senator-status som är det som betyder något. För detta krävs 100k. Om du inte tror att du kommer uppnå detta med lite marginal, så är nog EB bättre skulle jag säga.
 

ulagun

Medlem
Det beror helt på hur mycket du ska flyga. Men flyger du i business och first på LH Group är M&M inte ett dåligt val...

Som sagts vid tidigare tillfällen så ska man flyga huvudsakligen inom Luftahansagruppen och då minst C klass.
Flyger lite med LH, oftast economy och har upprätthållit min Senator status främst interskandinaviskt resande med SAS.
Har blivit allt svårare. T.ex där ger SAS 1.250 poäng i plus får man 750 miles på LH.
Än värre i economy. 650 SAS poäng men endast 125 miles med M&M. Gäller även economy med LH. Bokat CPH- Zagreb med dem. Blir totalt ynka 500 miles.
Innebär att jag nu "ger upp" när nuvarande Senator status upphör.
Nästa fråga är vad får man ut för sina miles?
Bonus resor i ekonomi samt inom Europa är numera oftast rena förlusten p-g-a höga tilläggsavgifterna.
Kikade på att ta en bonusresa en helg i Munchen nu i höst från CPH. Bara avgifterna var en bra bit över 2.000 Sek. Alternativt betala 18.000 miles extra för att slippa avgifterna..
Fördelaktigast har varit interkontinentalt i C-klass och med hustru (eller motsvarnde) som då reser på halva poänguttaget.

Får en känsla att Lufthansa försöker renodla M&M till främst resande inom LHgruppen och då business resenärer.
 
Toppen