Senaste nytt

Får kabinbesättningen provision på det som säljs ombord?

Bryant

Medlem
Ja, hur är det? Jag minns att när jag praktiserade på Nordic East så gjorde jag ett flertal flygningar mellan Stockholm och Grekland. Vid en av flygningarna så hörde jag de prata om provision när de räknade ihop dagens försäljning. Summan 300.000:- dyker upp ur minnet när jag tänker på hur mycket de sålde för Arlanda-Chania T/r.

Flygplanet var en Lockheed Tristar och det var ca 10 st som jobbade i kabinen.

Så, är det fortfarande så att de får provision? Är det skillnad mellan charterbolag och reguljära? Vad vet ni om saken?
 
Jag var själv nyfiken över detta för en tid sedan och hittade t ex detta om Norwegian:

"- Provision 6% av all försäljning ombord inkl. prepack vid charterflygningar. Ett fast tillägg på 364 NOK / månad utbetalas oavsett storlek på total månadsprovision.
Individuell provision ligger på allt mellan 1000 - 4500 NOK / månad."

Källan är ett annat diskussionsforum ( www.flygtorget.se/Forum/Detaljer.aspx?ForumKatID=1&ID=18254 ) så det kanske inte 100% tillförlitligt, men det låter rimligt.
 

palmen

Moderator
Info jag fått från en cabin crew på BA för några år sedan var att de har provision på den taxfree de säljer ombord, ingen aning om hur mycket det var dock.
 

pep

Medlem
Dette lyder som "conflict of interests"? Især hvis man har et blandet koncept hvor f.eks. drinks til maden er gratis. Dvs. at alle de drinks som kunne - men ikke blev - delt ud med maden bagefter kan sælges og puttes i lommen. Da er det ikke 6% men 100% Provision gør også at personale vel forsøger at sælge så meget som muligt bl.a. ved at dele så lidt som muligt ud gratis....
 
Toppen