Senaste nytt

Flygrädsla och Go-Around

sembl

Medlem
Detta utspelar sig på flight SK 405 ARN-CPH igår den 29e augusti:

Sätter mig i säte 3C och en kille i likvärdig ålder sätter sig på 3A, sätter i mig mina lurar och lyssnar på musik och spelar ett bilspel på paddan. Vi är försenade pga tekniskt strul då de fick bocka av oss manuellt men sådant som händer. Noterar att mannen på 3A vid pushback snabbt stänger sin "blind" och den framför och den bakom honom lite snabbt. Tänkte inte så mycket mer på det. Vi taxar ut mot 08/26 för avgång österut. 3A fipplar med sin tablet medan jag byter låt. Planet gasar på och så fort vi lyfter så noterar jag massar rörelser från 3A där han håller i sätet och vrider sig, tittar ut genom att lyfta "blinden" stänga osv men inte så man lyfter på ögonbrynen. Jag klarar ännu en bana och han har nu plockat fram sin padda.

Servering påbörjas och det är inget att skriva hem om och snart är det dags för nedstigning. Dagens bana såg ut att bli 22L då jag tittar upp mot videoskärmen som precis slog över till kameran framåt. Ny bana, ny utmaning för mig och reflekterar inte mer än det förrän ca 2 min senare när jag känner hur motorn spinner, ner, upp, ner, upp och planet beter sig lite lustigt. 3A tar tag i stolen framför och inser att något inte stämmer, han tar tag i stolen bredvid och jag slänger mig ur lurar och padda på sätet bredvid och frågar hur det står till. Mannen i fråga är lamslagen och börjar hyperventilera och vill ställa sig upp. Jag tar tag i hans arm och ber han sätta sig ner och titta på mig. Ger honom påsen i fickan och ber honom andas i den, stackaren klarar knappt av att hålla den mot munnen och jag hjälper honom och försöker förklara att det förmodligen är en go around. Men han säger att något är fel och att vi kommer att dö, jag säger att detta är en fult normal procedur och man gör detta för våran säkerhet. Fortfarande tyst från cockpit när vi passerar över 22L med inte speciellt mycket pådrag men det är lite gubbigt. Jag pratar igenom situationen, och förklarar mer om ljud etc på flygplan och till sist så lugnar han ner sig och då har vi gjort en vänstersväng och kaptenen berättar att det verkar som att ATC var otydliga i situationen så då tog kaptenen det säkra före det osäkra och avbröt landningen.

Vi gör ett nytt försök och jag pratar med min nu lugna danske stolsgranne Torbjörn som visar sig jobba på Nordea etc. Jag håller honom igång så han slipper tänka på själva landningen på nytt och när vi gör tocuhdown märkte han det knappt.

Vi pratar på väg ut ut planet och säger att blev flygrädd och fick panikångest när han blev runt 32 från att aldrig haft några problem alls tidigare. Utan att vara Dr så sa jag till honom att han bör söka upp en flygrädsle kurs eller ev träffa en psykolog för att råda bot på det hela. Han tackade för tipset och var skakade min hand väldigt länge innan vi sa hej då.

Summa summarum: Hjälp dina medpassagerare, förklara, ta hand om dem. Jag har aldrig stött på någon som varit så flygrädd någonsin med den paniken och hur hela hans kropp slogs ut av en panikattack.
 

NyfikenGrau

Medlem
Schysst agerat :)

Jag har också märkt att en del som är flygrädda verkar blivit det med åren, intressant vore att veta varför.
 

Knucket

Medlem
Snyggt jobbat. Kan vara många orsaker till att man blir rädd att flyga i den åldern. Tror att en av dom vanligaste är att man får barn och plötsligt får mycket mer ansvar som det innebär med utökad familj.

Själv blev jag flygrädd efter att jag blev påkörd av en bil och var nära att dö. Tog många år att jobba bort flygrädslan efter det.
 

Impendill

Medlem
Jag är själv flygrädd efter att tidigare inte haft någon som helst fobi för att flyga.
Det har dock lugnat sig en hel del på sistone allt eftersom att jag flugit allt mer.

Tidigare kunde det faktiskt gå så långt att jag satt tårögd vid starten, jag grät inte men jag tyckte det var så otroligt obehagligt.

Jag tycker att man borde vänja sig någon gång, men som flygrädd söker man hela tiden efter saker att bli skraj över. Läten från motorer, konstiga manövrar m.m.

Rädslan har till stor del dämpats efter att jag lärde känna en pilot som flyger trafikflyg och han har slagit hål på alla de frågor och myter jag haft om att flyga.

När jag flög för 5 år sedan la kabinpersonalen på ungefär varannan flight märke till att jag var rädd och försökte att prata med mig eller få mig att inte tänka på det.

Jag arbetar på sjön och har gått flera utbildningar och kurser i krishantering m.m
På mitt jobb känner jag mig helt säker och trygg, och är alltid beredd på eventuella nödsituationer, men på flygen är det helt annorlunda.

Jag kan säga så här; om jag hade varit den danske killen som satt bredvid dig hade jag uppskattat enormt hur du "erbjöd" hjälp och gjorde det du gjorde för att lugna ner situationen.

Grymt!
 

chazzie

Medlem
Snyggt gjort Doktorn!

Jag har inte råkat ut för någon som varit väldigt flygrädd, men har åkt med bekanta som varit lite nervösa och det uppskattas om man kan prata med dem och förklara. Väldigt ofta är kabinpersonalen duktiga på att upptäcka och hjälpa passagerare med flygrädsla, men stöter jag på någon som är väldigt flygrädd skall jag göra mitt bästa att likt Doktorn lugna denne.
 

miknil

Medlem
Maximal otur för en så flygrädd person att råka ut för en go-around, det lär inte lättat på rädslan.
Mycket bra agerat dock.
 

iRobert

Medlem
Mycket fint gjort, @sembl, sånt här blir man glad av att läsa. Klockren behandling av patienten. :) Jag har lärt mig flygrädsla utan och innan tack vare en sambo som är otroligt flygrädd, på nivå med personen beskriven ovan. Viljan att bli kvitt rädslan, förståelse för ljud och fysik, samt inte minst träning i form av att faktiskt flyga och detta tillsammans med en erfaren resenär, är av vår erfarenhet nycklarna till ett friare liv som inte kretsar kring flygrädslan. Att flyga är fortfarande ingen dussingrej för tjejen, det tar fortfarande emot, men det har blivit bra mycket bättre och lättare (för oss båda!) Nästa vecka ror hon faktiskt hem ett *A Guldkort, ingen dålig bedrift av den mest flygrädda människa jag någonsin mött. :)

Återigen, hatten av för ett exemplariskt bemötande!
 
Toppen