Senaste nytt

Sædelås i economy - hvad synes du?

pep

Medlem
SAS: Ingen retningslinjer for brug af sædelås
Set på Check-in.dk
SAS: Ingen retningslinjer for brug af sædelås
En sædelås, også kaldet ”seat recline jammer” eller ”knee defender", blev kendt i denne uge efter brug på et amerikansk indenrigsfly. Check-in.dk ser på, hvordan sædelåsen virker, og hvad den koster. SAS har ingen retningslinjer på området.
 

Palazzi

Medlem
Tycker det är lite roligt, men man hade ju gärna sluppit undan det själv :p .

Däremot tycker jag att flygbolagen själva skulle kunna tillåta mindre vinkel.... Har varit med om att ha passageraren framför i knät (nära på iaf).
 
Tycker det är lite roligt, men man hade ju gärna sluppit undan det själv :p .

Däremot tycker jag att flygbolagen själva skulle kunna tillåta mindre vinkel.... Har varit med om att ha passageraren framför i knät (nära på iaf).

Självklart kan man tycka vad man vill om olika flygbolags säteskonfiguration, men att "ta lagen i egna händer" och förstöra för sina medresenärer på grund av att man ogillar aktuellt flygbolags konfiguration borde vara straffbart. I mina ögon är detta direkt jämförbart med att tejpa över framförvarande passagerares IFE för att man stör sig på ljuset från skärmen.

Jag anser att jag har full rätt att använda min stol precis som den är designad för, även om jag brukar fälla stolen lite försiktigt samt ha den uppfälld under måltiderna. Passageraren framför mig har givetvis lika stor rätt att använda sin stol som det behagar. Om jag har problem med aktuellt flygbolags stolsdesign kan jag enkelt välja ett annat bolag eller en annan kabinklass nästa gång.

En grej jag har funderat på är å andra sidan varför man aldrig på något flygbolag har hört utrop liknande detta: Mina damer och herrar, nu är det dags att påbörja måltidsserveringen. Vänligen fäll upp era stolsryggar. När måltiden är avslutad är det fritt fram att luta sig tillbaka igen för de som så önskar.
 

Dr. Miles

Expert
En grej jag har funderat på är å andra sidan varför man aldrig på något flygbolag har hört utrop liknande detta: Mina damer och herrar, nu är det dags att påbörja måltidsserveringen. Vänligen fäll upp era stolsryggar. När måltiden är avslutad är det fritt fram att luta sig tillbaka igen för de som så önskar.
Det är vanligt på ANA och JAL. Jag har även hört liknande utrop på japanska på en THAI flyg från Tokyo.
 

Palazzi

Medlem
Självklart kan man tycka vad man vill om olika flygbolags säteskonfiguration, men att "ta lagen i egna händer".........

Jag anser att jag har full rätt att använda min stol precis som den är designad för, även om jag brukar fälla stolen lite försiktigt samt ha den uppfälld under måltiderna. Passageraren framför mig har givetvis lika stor rätt att använda sin stol som det behagar. Om jag har problem med aktuellt flygbolags stolsdesign kan jag enkelt välja ett annat bolag eller en annan kabinklass nästa gång.

En grej jag har funderat på är å andra sidan varför man aldrig på något flygbolag har hört utrop liknande detta: Mina damer och herrar, nu är det dags att påbörja måltidsserveringen. Vänligen fäll upp era stolsryggar. När måltiden är avslutad är det fritt fram att luta sig tillbaka igen för de som så önskar.

Jag håller inte med - förväntas man ha koll på hur säteslutningen ser ut.....och därtill om det blir equipment change (?)

Om sätet går att luta tills den bakom kläms som en sardin - ska man luta den bara för att "hävda sin rätt"? Inte drar man tillbaka sitt passagerarsäte, i bilen, till max när man har barnen i baksätet....

Jag tyckte inte det var så kul att åka ARN-IST (när det var slut på biljetter i C) då alla fällde stolarna till max, och grannen hade en hyfsad rondör (bekommer mig mindre). Jag kunde på riktigt inte röra en lem på 4h, och de fick leverera maten så att jag fick ställa den på min egen bröstkorg under förtäring.

Tycker att det visas för liten respekt för medresenärer...
 

NyfikenGrau

Medlem
Vill visserligen inte tillåta den här prylen, men stör mig avsevärt mer på folk framför mig som lutar sig tillbaka och klämmer in mig, än vad jag skulle störa mig på en stol som inte går att fälla.

Fällningsfria stolar ftw! ;)
 

Voyageur

Medlem
Enkelt resonemang....varför ska passageraren framför dig inte tillåtas av dig fälla ned sin stol, medan du själv kan det? Är du lång och Monkey är obekvämt, ja då får du väl bara hosta upp för premium eco. Otroligt ovettig pryl, bara för att du lider så ska också andra i din närhet behöva göra det.
 

Voyageur

Medlem
tIllägg: är benutrymme a och o för resan kan man ju alltid enkelt söka bland flygbolags seatpitchar på nätet och se vilka bolag erbjuder 1-5 cm extra i eco. Ungefär lila lätt som att slå upp bolagets bagageregler:)
 
Toppen