Senaste nytt

AMEX Corporate

TreD

Medlem
Jag har sedan flera år AMEX Corporate vilket jag förövrigt är personligen betalningsansvarig för. Årsavgiften är låg, och jag får aldrig några som helst erbjudanden, om vare sig uppgradering eller bonussystem. På min användarsida står heller inte något att finna av favörer. Som användare har jag väldigt svaga incitament för att använda just det kortet (jag har många bättre).
Finns det någon som har djupare kunskap om hur ett Corporate-kort fungerar? Är det bara arbetsgivaren, om någon, som skördar eventuella vinster?
 

agehall

Medlem
Ingen aning, men om du är personligt betalningsansvarig borde du väl lika gärna kunna skaffa vilket kreditkort som helst?

De arbetsgivare som jag har haft har tyckt att man skulle skaffa ett corporate Eurocard eller liknande, men det brukar oftast bero på att de vill se till att deras anställda har ett kreditkort. När man visar en plånbok full av egna kort har det aldrig varigt några problem att använda dessa istället.
 

Unicornone

Medlem
Den enda (mig veterligen) uppsidan med corporate är väl att man har längre kredittid. (åtminstone säger Amex ktj att det är så)
Men förmånerna som arbetstagare är ju inte så många numera, det är ju mest att man har ett jobb... Så jag försöker suboptimera mitt eget liv genom den här siten, EB/Amex och diverse andra lojalitetsprogram.
 

Patrik

Medlem
Den enda (mig veterligen) uppsidan med corporate är väl att man har längre kredittid. (åtminstone säger Amex ktj att det är så)
Men förmånerna som arbetstagare är ju inte så många numera, det är ju mest att man har ett jobb... Så jag försöker suboptimera mitt eget liv genom den här siten, EB/Amex och diverse andra lojalitetsprogram.

Jag har sett integration med reseräkningssystem när man har corporate kort,
d.v.s. transaktionerna dyker upp automagiskt i systemet och man skriver en motivering och sen lägger man sina kvitton i ett kuvert för arkivering. Men som anställd missar man möjligheten att samla i något bonusprogram, så det gäller att välja arbetsgivare nogrant. :)
 

widde

Medlem
Finns ett par anledningar att företag ger sina anställda Corpkort, Antingen som Patrik säger, att det är syncat med ett reseräkningssystem eller liknande. Hade så på mitt tidigare jobb, smidigt... Ett annat ben är att företaget inte vill att de anställda ska få bonus-poäng på företagets bekostnad, vilket nog är den vanligaste anledningen också.
 

mankan69

Medlem
Har a-mex corporate kort och det är uselt, många restauranger, affärer, taxi och en del biljettautomater tar inte A-mex och det är stort problem. Önskar VISA eller MasterCard istället. Tror att företaget har någon form av rabatt/bonus länkat till omsättningen på kortet dvs något som vi som brukare inte ser...
 

EBGGOT

Medlem
Fick ett brev precis att SAS amex corp. kort läggs ner. Detta kommer att bytas ut mot vanliga amex corp. kort som är kopplade till membership rewards. Känns konstigt att SAS och Amex lägger ner ett samarbete, vad är nästa steg? Privatakorten ?????
 

EBGGOT

Medlem
Riktigt surt faktiskt, detta har gett mig många poäng genom åren !

Men samtidigt så kan jag ju konvertera till EB via MR till en lite sämre kurs så det är inte hela världen ...
 
Toppen