Senaste nytt

Störst chans till ev. uppgradering - Lufthansa eller United

M

Monkey_Class

Guest
Skall till Mexico från CPH. De val jag har (om nu inte Fru resesturmbahnfurher tvingar på mig annat än *A)
1) FRA - IAH med Luftwaffe
2) LHR - IAD med United.

Nu kanske de inte är så givmilda med uppgraderingar.

Hem går med SAS från IAD eller EWR så där kan jag alltid använda poäng om det finns plats.

Förslag?
 

johhenrik

Medlem
Ingen av dem skulle vara mitt spontana svar. När man börjar resa brukar detta vara en fråga som man funderar på, men numera är man rätt luttrad. Long-haul är ovanligt att man blir uppgraderad på oavsett bolag. Ska man ha en chans ska man helt klart flyga på sitt bolag som man har status i. Att bli uppgraderad som *G är ovanligt. Finns självklart massvis med undantag som folk kan berätta, men av de miljoner resor som *G-resenärer gör är det ganska få som blir uppgraderade. Spela lotto och köp business på en gång med vinsten istället. ;)
 
  • Gilla
Reactions: Pho
M

Monkey_Class

Guest
Tänkte att vinden kanske har vänt då jag har lyckats bli uppgraderad på Thai 2 ggr i rad nu :)
å frågan är ju fri :)
Kanske jag tar poäng och försöker redan innan då (om det finns plats)
Lotto spelar jag, 10 veckors, men hittills ligger jag på på årsbasis ca 900 kr back.
 

fcx

Medlem
Nja, kan man väl resonera kring i frågan. United och Lufthansa har två olika approacher här.

United är ganska frikostiga med uppgraderingar till sina egna statusmedlemmar. Man ger ut uppgraderingsvouchers och det finns goda möjligheter för de egna medlemmarna att betala med poäng även i ganska låga bokningsklasser. Att då komma som EB-medlem gör att det är ganska många framför i kön.

Lufthansa har mer av en "nein"-approach. Det är den som betalar för business som får flyga där. Så när det blir fullt i economy har Lufthansa ingen kö att ta från, utan det blir gratis Op-Up i stället. jag vet inte om man erbjuder uppgradering för cash från Tyskland, men hem händer det ju.

Att försöka uppgradera någon av de två med EB-poäng skulle jag inte satsa på, men vill du bli uppgraderad på status är Lufthansa mitt tips. I ärlighetens namn får du dock sitta i economy med ungefär 90% sannolikhet.
 

agehall

Medlem
Lufthansa har mer av en "nein"-approach. Det är den som betalar för business som får flyga där. Så när det blir fullt i economy har Lufthansa ingen kö att ta från, utan det blir gratis Op-Up i stället. jag vet inte om man erbjuder uppgradering för cash från Tyskland, men hem händer det ju.

Att försöka uppgradera någon av de två med EB-poäng skulle jag inte satsa på, men vill du bli uppgraderad på status är Lufthansa mitt tips. I ärlighetens namn får du dock sitta i economy med ungefär 90% sannolikhet.

Lufthansa erbjuder inte cash-up från Tyskland. Det är bara outstations som pysslar med sådant.

Jag skulle säga att chansen att få en opup med LH är i princip obefintlig som EBG/EBD. Jag har gjort ganska många legs med dem och de uppgraderar hellre en M&M FTL än en EBG som är villig att betala för uppgradering... Been there - done that.
 

Pho

Medlem
Att försöka uppgradera någon av de två med EB-poäng skulle jag inte satsa på, men vill du bli uppgraderad på status är Lufthansa mitt tips. I ärlighetens namn får du dock sitta i economy med ungefär 90% sannolikhet.

Kan nog hålla med om mycket i ditt resonemang, men 90% sannolikhet är en väl låg siffra, jag tror att de flesta här inne som åker economy longhaul, kan intyga att de inte brukar få uppgradering var tionde gång och speciellt inte om man inte har status på flygbolaget ifråga...
 

Senator

Moderator
Jag hade hellre ställt frågan annorlunda. Med chansen för en uppgradering är ganska obefintlig om inte flyget är rätt fullt och man har lite tur, vilka av dessa två flygbolag har då:
Bäst upplevelse ombord?
Genererar bäst värde till ditt EuroBonuskonto?

Tyvärr är det i min värld så att (jag tror) Lufthansa ekonomi är bättre än United, men United tjänar man mer poäng på billigare klasser, fast jag har inte åkt långt med några av dessa i ekonomiklass på 12 år..

Som vanligt finns alltid den störste möjligheten för en uppgradering om man i första skede bokar den kabin man vill ha med cash, med miles/poäng, eller via en uppgradering som tillhör det program man har t.ex. United Mileage Plus uppgradering på United eller SAS EuroBonus uppgradering på SAS. Jag är nog bland dom som har haft flest turliga Operationella Uppgraderingar (s.k. OpUp) genom mitt liv med massor av överbokade ekonomiklasser eller affärsklasser, men det har alltid varit tur eller väldigt ofta i högsäsong som precis innan jul eller under sommaren. Så att planera runt detta är svårt...
 

fcx

Medlem
Jag har åkt både LH och UA economy relativt nyligen. LH har bättre service (smaksak), bättre mat och gratis dricka. UA erbjuder extra benutrymme för 100$.
 
Toppen