Senaste nytt

Hur maximera bonus från kreditkort. Lagligt?

Alphaminor

Medlem
Håller på att testa en sak som diskuterats under en annan tråd här på kreditkorts-forum. Har sett en massa inlägg och trådar om hur man ska få maximal "spend" på sina kreditkort genom att betala renoveringsfakturor mm. på korten. Men jag har en annan idé som jag undrar om någon provat?

Det är att varje månad föra över t.ex. 40.000 från sitt eller ännu hellre sina kreditkort som är bonusgrundande till ett bankkonto med lite ränta. Sedan betalar man kortfakturan med exakt samma pengar som sitter orörda på kontot.

Exempel:

Jag har 4 kreditkort med kreditgräns på 50k allihop. Det är OKQ8 Visa, COOP MC, SJ MC och SAS MC eller SAS AMEX. De har alla olika bonusprogram, men man får cashback eller poäng.

Från dessa fyra kort använder jag sedan Western Unions funktion att föra över pengar till ett bankkonto. Kostar 25:- per gång och kan max vara 40k var 3 dag. Så på 12 dagar är alla kort "tömda" och jag har fått motsvarande 40k i spend på varje kort. Kruxet är att man inte får föra till sig själv, men familjemedlem går tydligen bra (har kollat med deras support). Vad får jag då för/nackdelar av att göra så här under ett år (om allt går som det ska):

Nackdelar:
  • 100:-/ månad i avgift till Western Union
  • 0+149+295+395-1000:- i årsavgift för korten (beroende på vilka kort jag har)
  • Mecket med att föra över pengar mellan bankkonton om man inte bara betalar fakturorna från familjemedlemmens konto direkt.
  • Kanske en del frågor från kortutgivare och/eller bank om vad man håller på med?

Fördelar:
  • 4800:- rent per år i cashback från OKQ8.
  • 480000 poäng på COOP.
  • 48000-96000 EuroBonus poäng hos SAS (beroende på vilket kort man väljer där).
  • 48000 SJ Prio poäng första året, därefter 144000 poäng (Svart nivå).
  • Eventuellt lite ränta för de pengar som ligger och väntar på bankkontot nästan hela månaden. I bästa fall säger vi 160000:- x 2% = 3200:- minus skatt = 2240:-
Ganska värt det om jag skulle säga det själv! Fråga är om det går att göra så här? Vad tror ni? Lagligt ens? Jag har inte hittat något i några villkor som säger att man inte får göra så. OKQ8 och COOP ger bonus för WU-överföringar, det har jag testat. De andra 2 vet jag ej ännu. Kommentarer?
 
Om det är för bra för att vara sant så är det säkert det.

En annan variant:
  1. Gör en insättning på ett spelbolag för 40 000 SEK, eller vad du nu har för gräns
  2. Omsätta de försiktigt på *host* riskfria spel
  3. Ta ut pengarna och betala räkningen
Skippar du steg 2 får du förmodligen betala en avgift som säkert överskrider eventuell bonus från kreditbolaget.

Rent krasst tycker jag sånna här inlägg hör mer hemma på flashback än på bc.se
 

Alphaminor

Medlem
Rent krasst tycker jag sånna här inlägg hör mer hemma på flashback än på bc.se

Det får man tycka, men resten av just den här forumdelen är ju fylld av liknande inlägg. :) I teorin tycker jag det är spännande hur man skulle kunna utnyttja sådana här förmåner. Sen är fråga om det ens GÅR att göra, eller är värt besväret.
 
Jag handlade saker från Kina via Western Union tidigare, vill minnas att det var runt 10k på mitt Amex. Och jag tror inte att det gick som kontantuttag.
 

Morgan

Medlem
En risk är att att du inte bara kommer anklagas för att bryta mot kortföretagens villkor, utan även penningtvätt, då får du använda en hel del energi för att förklara dig...
 

Impendill

Medlem
En risk är att att du inte bara kommer anklagas för att bryta mot kortföretagens villkor, utan även penningtvätt, då får du använda en hel del energi för att förklara dig...

Om han har rent mjöl i påsen, dvs inte tvättar pengar så har han nog inte särskilt svårt att förklara sig.

En misstänkt metod som snabbt utreds där misstanke om brott inte förekommer så länge han visar genom sina kontoutdrag att han enbart för över pengar.
 

CharlieK

Medlem
Tror inte det är olagligt, men du kommer förmodligen bli granskad för penningtvätt samt att kortutgivarna förmodligen kommer dra in dina kort/poäng om de upptäcker att kortet "missbrukas".
 

Alphaminor

Medlem
Hej alla! Nu tänkte jag rapportera lite om mina försök (faktiskt på uppmaning av en medlem), efter några månaders testande. Kan tillägga att det kort som mest hör hemma här på forumet, SAS MC, har jag inte testat själv. Resultatet, kort fattat, är i alla fall att metoden fungerar!

Det lättaste korten att göra så här med, är de som har så få "restriktioner" som möjligt. Tydligen har t.ex. SJ MC, OKQ8 och säker flera andra kort en del regler kring hur mycket pengar man får använda till "kontanköp" (ej kontantuttag) som detta klassas som. Det gör det hela lite mer meckigt och mindre värt i längden, men som experiment fungerar metoden måste jag säga. DEt kan säkert vara olika regler för olika kort, och detta står det inget om i villkoren vad jag sett. Resultat, kort för kort:

SJ MC: högst 10000SEK i månaden kan överföras på detta sätt. Ger bonus. Dvs 1000 SJ Prio poäng/månad för 25kr (vit nivå). Inga konstigheter annars, ingen uttagsavgift eller dyl.

SAS MC: Borde fungera på samma sätt som SJ-kortet, då det är samma kortutgivare (SEB Bank). Har ej testat, vill inte heller ha 2 kort från samma bank, om de skulle bli sura.

OKQ8 Visa: Ger ej bonus för detta, som jag först trodde. Kostar dock inget att göra uttaget.

COOP: Bästa kortet för denna metod. Ända begränsningen är max 50000 i köp / 8 dagar. Det bästa sättet är att man med betalo (Betala räkningar med kort på nätet och i mobilen I Visa MasterCard Amex - Betalo.se kan göra överföringar till ett eget bankkonto om det kan ta emot betalningar över plusgiro, helt gratis (gäller endast coops kort, de har nåt deal). Jag har samlat över 200k poäng på 3-4 mån och kan (här kommer det relevanta för detta forum) t.ex. köpa 12k Eurobonuspoäng för 60k coop poäng. Jag har även köpt en massa mat, köksmaskiner mm, för helt gratis poäng.

Slutsats: Några samtal från bankernas säkerhetsavdelningar har det blivit då det rört sig om större uttag, men det har gått bra. En del meckande med överföringar hit och dit, ja.Värt det? Ja, det skulle jag säga! Man blir absolut inte rik på det, och inte heller nån stor poängspenderare, men om man tycker det är lite kul med att systematisera utnyttjandet av erbjudanden så kan jag rekommendera metoden.
 
Toppen