Senaste nytt

Billig Business class biljett men är den värd för mellanskillnaden?

Vilket väljer du om du hade resebudget 15.000 SEK för en resa till Shanghai.

  • Att åka i Economy class till Shanghai (det kostar ca 5.000 SEK) men du får 10.000 SEK

    Votes: 27 40,9%
  • Att åka i Business class till Shanghai (det kostar ca 15.000 SEK) men du får ingenting

    Votes: 39 59,1%

  • Total voters
    66

Dr. Miles

Expert
Det är visst prisvärt att kunna flyga i Business class till Shanghai t/r för 15.000 SEK men tänk på om ni hade följande val.
  • Att åka i Economy class till Shanghai (det kostar ca 5.000 SEK) men du får 10.000 SEK i handen.

    eller

  • Att åka i Business class till Shanghai (det kostar ca 15.000 SEK) men du får ingenting.

Vilket skulle ni välja?
Det är säkert olika resonemang beroende på vems pengar. Men tänk på om det var dina egna pengar.
 

Jensik

Medlem
Business class alla dagar, oavsett om det är mina eller firmans pengar (eller vems det nu är ;)). Åka longhaul i ekonomi vill jag slippa uppleva.När man ska sitta många timmar på ett flyg vill jag sitta ordentligt, samt maten/drycken/servicen spelar så klart också in.

Hade det däremot varit en kortare Norden/Europa flygning så är det ju ingen direkt skillnad på Ekonomi/Plus/Business (på de flesta bolag). Då hade jag kanske kunnat tänka mig att flyga ekonomi och bränna de resterande pengarna på något roligare.
 

Morgan

Medlem
I min nuvarande situation är tid och sömn värt mer än prisskillnaden. Dessutom reser jag inte reser så mycket privat nu, så min totala resebudget är lägre än när jag reste som mest (100% ekonomiklass då)

Hade du frågat mig för ett par år sedan hade jag tyckt den som betalade 10000 kr extra för att sitta i en större stol i samma plåtburk 10 timmar var korkad...
 

NyfikenGrau

Medlem
Vilket skulle ni välja?
Det är säkert olika resonemang beroende på vems pengar. Men tänk på om det var dina egna pengar.

Hm, svårare att svara på än jag först trodde. Jag lutar åt att ta ekonomibiljetten + 10k, vilket inte alls är något nej till lyx - stannar man 5 nätter i Shanghai bör det gå att få ett riktigt hyfsat hotellrum för pengarna (gissar jag).
Jag skulle nog däremot välja businessalternativet om det var en ny flygplansmodell eller ett bolag jag gärna velat prova, eller om resan innebär bra milesintjäning på ett bra program.
Omvänt skulle jag likaså neka till ekonomibiljetten om den skulle innebära knepiga flygtider eller jobbiga byten mitt i natten utan lounge.
 

agehall

Medlem
Jag skulle aldrig flyga longhaul för privata pengar. Det är inte värt smärtan. Så om jag ska till Shanghai, så är det i business eller first, oavsett vem som betalar.
 

Palazzi

Medlem
Inget av alternativen privat. I jobbet väljer jag business, med anledningen att jag inte kan avstå resan och då vill göra det bästa av situationen. Åker jag med vänner blir det nästan alltid ekonomiklass, då jag värderar deras sällskap.

Hittils har jag inte varit med om varken en business eller first som erbjudit vad en bra hotellsäng och en fin restaurang kan erbjuda. Sällan kostar dessa besök 15.000kr heller...
Jag är ju ovanlig på denna sida, då jag inte är speciellt intresserad av flygningen som sådan. 10-15h ombord på ett flyg är aldrig en njutning för mig....

Det bästa alternativet för mig är business inom Europa, men även ekonomiklass kan man ju genomlida. Inom 5h från Stockholm finns nästan allt jag kan önska mig - året runt. Hade gärna flugit Air Serbia business varje resa, men deras linjeät är mycket begränsat.
 

Bryant

Medlem
Jag reser istort sätt bara privat. Inte en helt enkel fråga att svara på, så jag måste ställa en motfråga.

Behöver du de där 10.000:-? Om inte enkelt val och det är lika enkelt åt andra hållet.


Själv hade jag nog lagt pengarna på ett bättre hotell. Jag har inga större problem att flyga i ekonomi. Lounge osv ingår i *A gold.
 

nota bene

Medlem
Om dagflyg skulle jag definitivt ta pengarna och flyga ekonomi. Jag har lounge, extra baggage etc. genom status i vilket falll.

Vid nattflyg skulle jag troligen ta business, i alla fall om jag behöver vara pigg vid ankomst.
 
Toppen