Senaste nytt

Vilken är din favoritresebyrå och varför?

Artikelserien under sommaren och sensommaren med bästa resebyrå online har jag funderat på vilken resebyrå som folk håller som favorit. Alltså en sådan man kontaktar med sitt specifika behov. ;)

Oftast går ju resorna och boka utan problem på nätet, men sen dyker ju undantagen upp!

Så vilken resebyrå föredrar du och kanske framförallt, varför?
 

Gnopps

Medlem
Jag har inte hittat någon resebyrå än som uppfyller de krav jag har på en anständig resebyrå. Tips emottages mycket gärna.

Vad jag tycker är riktigt illa är att en hel del resebyråer inte återbetalar några pengar för inställda resor fastän biljetten är avbokningsbar! Jag har varit med om att de kräver att man köper avbeställningsskydd (sic) för att gå med på att göra återbetalningar. Betyder detta att de återbetalar biljetten till sig själva om man avbokar utan avbeställningsskydd? Detta har blivit ett grundkrav för mig: se till att de faktiskt följer biljettens alla regler.

En annan sak jag ogillar är hur många resebyråer som står på flygbolagens sida istället för kundens. Vid inställda flyg har alla EU-passagerare grundrättigheter, något som är lätt att lära sig för alla resebyråanställda. Dock brukar de flesta resebyrå ofta istället bara vidarebefordra flygbolagens ombokningsförslag, även om kunden har rätt till något mycket bättre.
 

Jacob

Medlem
Jag har inte heller hittat någon direkt favoritresebyrå, någon som ligger på min "nivå" och som har viljan och kompetensen att nå upp till denna nivå.

Bokar det mesta online via Expedia eller direkt via flygbolagen. För bokningar som kräver en fysisk resebyrå har jag fortfarande inte hittat någon i Sverige som jag fastnat för. Gällande jobbresor förväntas vi använda den resebyrå företaget har avtal med som även den inte står ut särskilt mycket. Oftast går det dock att komma runt med att boka själv och lämna in kvitton.
 

agehall

Medlem
Riktigt bra resebyråer finns nog inte längre. Nästan oavsett vilken man använder så tenderar de att försöka "optimera" istället för att göra det man ber dem om.

I största möjliga mån försöker jag boka mina resor själv direkt via flygbolagens hemsidor, för att slippa mellanhänder. Ibland, när det är komplicerade rutter (circle-trips där allt inte kan bokas med ett bolag/allians) så brukar jag knåpa ihop exakt vad jag vill ha mha expertflyer och KVS och sedan terrorisera en lokal resebyrå tills dess att de bokat såsom jag vill ha. Brukar ta 10-20 mail och ett par dagar, inte helt optimalt.
 
Jag hade hoppats att jag var ensam med att inte ha hittat en resebyrå som kunde gå under benämningen "bra". Tråkigt värre! Hoppas att någon kanske kommer med en ljusglimt. Det är ju de där gångerna man har en komplicerat biljett som man gärna skulle ha ett bra ställe att alltid gå till...

Nåväl. Låt oss hoppas!
 

agehall

Medlem
Jag kontaktade faktiskt Amadeus för att försöka se vad det skulle kosta att bli en egen resebyrå. Säljaren jag fick tala med kunde öht inte förstå att jag och flera i min omgivning inte tyckte vi fick den service vi vill ha av befintliga resebyråer...
 

Dr. Miles

Expert
Jag kontaktade faktiskt Amadeus för att försöka se vad det skulle kosta att bli en egen resebyrå. Säljaren jag fick tala med kunde öht inte förstå att jag och flera i min omgivning inte tyckte vi fick den service vi vill ha av befintliga resebyråer...

Jag gjorde likadant för många år sedan!
Då kostade deras billigaste package den nivån som min ekonomi inte klarade av, tyvärr.

Annars hade jag kunnat erbjuda resebyråtjänst till flygnördar. ;)
 

agehall

Medlem
Jag såg inte kostnad som ett problem då jag misstänkte att vi lätt skulle kunna skrapa ihop 10-15 pers här som lätt skulle kunna betala en summa för att bli delägare i sin egen resebyrå...
 
Toppen