Senaste nytt

Blir ni inte också irriterade över Cathay Pacifics ständiga "equipment changes"?

HON-II

Medlem
Har nu flugit 3 sträckor med CX i business de senaste dagarna: PVG-HKG-SIN-HKG. På två av de tre sträckorna blev det "equipment change" 6-10 timmar innan avgång: från den trevliga 1+2+1 konfigurationen till den mycket mindre trevliga 2+2+2 (330) eller [ännu värre] 2+3+2 (777)-konfigurationen. Nya säten (ifrån de trevliga single-sätena) tilldelas på slumpmässigt sätt. Detta hände även för två veckor sedan på en CX-flygning BKK-HKG. Åkte på det flyget tillsammans med en kollega, så att vi splittrades ifrån att sitta ihop till att sitta isär. Mycket irriterande och otrevligt att ändringarna sätts i system så fort bokningssituationen blir hög. Det ställer till problem för passageraren med reseplaneringen.
 

doc

Medlem
Jo, absolut. Har en bokning i november där jag blivit nedgraderad två gånger från F till C. Ringde och bokade om till annan flight med F efter första nedgraderingen. Nu finns det inga flighter kvar med F på hela vecka. Just nu har jag en bokning på en 1+2+1 i A333, men det lär ju ändra sig många gånger fram till november.
 

AABack2ARN

Medlem
Har själv inte drabbats av det i någon större omfattning men visst kan jag hålla med om att det är lite nervigt att behöva hålla reda på detta. Men det är så klart en konsekvens av att man bara har widebodies och dessutom väldigt olika konfigurationer.

Det som diskuterats på FlyerTalk (har jag för mig) var huruvida CX snarare skulle upphöra att sälja biljetter i F på dessa sträckor och enbart ge ut dem som platser för statusmedlemmar.
 

David

Medlem
Helt klart trist när man redan ställt in sig på en flygplanstyp, kanske specifikt valt en avgång av just detta skäl, och den byts. En gång räddade det mig dock från en halv natt på Mumbais flygplats då jag fick åka med ett tidigare plan då de bytt till en större kärra. Interiören var iofs den äldsta i flottan men jag sov ändå från hjulen lämnade backen till vi slog ner i Hong Kong.
 
Hmmm! Familien og jeg er booket i både business med 1-2-1 Airbus A330 samt i first på en rute hvor ikke alle afgange har first. Til påske! Jeg tror ikke det kan betale sig at holde vejret, men at krydse fingrene er nok nødvendigt..
 

Magino

Medlem
Jo, absolut. Har en bokning i november där jag blivit nedgraderad två gånger från F till C. Ringde och bokade om till annan flight med F efter första nedgraderingen. Nu finns det inga flighter kvar med F på hela vecka. Just nu har jag en bokning på en 1+2+1 i A333, men det lär ju ändra sig många gånger fram till november.

Är den betald med pengar eller poäng? Du får gärna uppdatera hur det går för dig då jag har en bonusresa i december som gått från F till C. De har tagit bort F från alla flyg tyvärr. För mig gäller det sträckan HKG - BKK så jag hoppas annars att de ska boka om mig på Thai, även om jag förstår att det är ganska liten chans. Gillar hur enkelt det är att ankomma med Thai F i BKK.
 

doc

Medlem
Är den betald med pengar eller poäng? Du får gärna uppdatera hur det går för dig då jag har en bonusresa i december som gått från F till C. De har tagit bort F från alla flyg tyvärr. För mig gäller det sträckan HKG - BKK så jag hoppas annars att de ska boka om mig på Thai, även om jag förstår att det är ganska liten chans. Gillar hur enkelt det är att ankomma med Thai F i BKK.
Den är betald med Avios. Jag bevakar nu att jag får tillbaka dem och så får vi se vad som händer. Troligen är det inget annat att göra än att acceptera läget. Kanske kan jag försöka protestera på plats i november, men BA kan ju inget göra.
 
Toppen