Senaste nytt

Miles&More inför Select Miles

Dr. Miles

Expert
Jag har fått ett e-mail från Miles&More och de skrev att de har ändrat reglerna kring Miles&More och har också infört Select Miles.

Här är beskrivning av Select Miles, men jag har fortfarande inte någon konkret idé om vad det är.
Miles&More skrev:
What are select miles?

This summer a new programme element is being introduced under the name ‘Miles & More Selections’ which will enable status customers to choose from a variety of additional benefits, dependent on their flight performance. The flight performance of Frequent Travellers and Senators will be calculated on the basis of the new ‘select mile’. This will be awarded for flights in all travel classes with Adria Airways, Air Dolomiti, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Croatia Airlines, Germanwings, LOT Polish Airlines, Lufthansa, Luxair and SWISS.

Frequent Travellers and Senators will attain additional benefits based on the number of select miles earned in the current calendar year. For this year, the select miles will be counted retrospectively from 1 January. This will ensure that the entire flight performance in the calendar year 2014 will be taken into account. On 1 January 2015 the select mileage counter will be reset to zero and start to count anew.

For HON Circle Members, the HON Circle miles earned in two consecutive calendar years will be taken into account when it comes to attaining additional benefits with Miles & More Selections. For the introduction of Miles & More Selections, the calendar years 2013 and 2014 will be taken into consideration.

As a status customer you will be able to view your select miles in your personal status lounge from this summer onwards.
 

agehall

Medlem
Spontant tycker jag det låter som ett bonusprogram inom M&M.

Återstår väl att se vad det innebär lite mer konkret, men det finns ju en viss risk att de börjar jämställa en M&M SEN som flugit 0 miles med LH Group med *G...
 

Ninjamasse

Medlem
Hmm lite som Qatars Qcredits eller? Kan användas för uppgraderingar bland annat. Ges ju visserligen som "gåva" efter uppnådd status men bara till de högsta nivåerna vilket ju kräver en del flygande.

"Upon upgrade or retention of tier, Gold and Platinum members will receive 40 and 60 Qcredits respectively. Qcredits will be valid for 12 months after which unused Qcredits will expire." qcredits
 
Last edited:

fcx

Medlem
och Status miles (som man kan få även från andra Star Alliance flygbolags flygningar).

Får mig osökt att tänka på:
IMAG2559.jpg
 

henrik l

Medlem
Fick samma mail, men orkade inte gå igenom det som gällde före och efter 1/7. Men tack #Dr. Miles att du sållade fram det väsentliga:) Håller med om det @Agehall säger. Tycker att det är lite märkligt att man kan bli SEN med 0 LH-group miles, vilket verkar vara enklast.
 

Jonas C

Medlem
Införs även bestraffning för de som blir Senator på 2x mistake fare United First BOS-ICN? :p

Känns som att "Air Franz" komplicerar saker mer än nödvändigt. Vad hände egentligen med extraförmånerna som utlovades till STATUS STAR innehavare, eller agerar dessa stjärnor endast i dekorativt syfte?
 

MarcusC

Medlem
Införs även bestraffning för de som blir Senator på 2x mistake fare United First BOS-ICN? :p

Känns som att "Air Franz" komplicerar saker mer än nödvändigt. Vad hände egentligen med extraförmånerna som utlovades till STATUS STAR innehavare, eller agerar dessa stjärnor endast i dekorativt syfte?
Ingen som vet....ingen som vet. Kanske gratis vatten på Germanwings...;). Tror man är med i nån utlottning ...det enda konkreta jag fått från miles and more(less)..
 

Senator

Moderator
Ingen som vet....ingen som vet. Kanske gratis vatten på Germanwings...;). Tror man är med i nån utlottning ...det enda konkreta jag fått från miles and more(less)..

MarkusC, har du kvar din Senator status?

Införs även bestraffning för de som blir Senator på 2x mistake fare United First BOS-ICN? :p

Känns som att "Air Franz" komplicerar saker mer än nödvändigt. Vad hände egentligen med extraförmånerna som utlovades till STATUS STAR innehavare, eller agerar dessa stjärnor endast i dekorativt syfte?

För din vetskap Jonas C, så har det kommit ett antal erbjudanden till mig som Senator baserat på STATUS STAR. Ett par av dessa har varit bra, men kanske inte något som helt passar mig och min smak och dessa är väldigt Tysklandsfokuserade; mao mer lämplig för medlemmar i Tyskland. Så, som vanligt tar Lufthansagruppen bra hand om ett antal kunder som genererar bra business för dom.

Som vanligt är tycker jag det helt ok att argumentera för/mot program/flygbolag och dyl, men kanske utan sandlådenivån som "Air Franz". För övrigt var Christoph Franz VD för Lufthansagruppen och inte Lufthansa German Airlines. Det skulle innebära att termen "Air Franz" skulle vara applicerbart även för Swiss International Airlines och Austrian Airlines.

Jag har inte tittat på innebörden av dessa nya miles. Men tanken som slår mig är att detta är en form av revenuebaserat miles likvärdig det United Mileage Plus samt Delta Sky Miles nu gör på egna flyg. Dessa två program implementerar detta "enklare" vid att titta på ticket stock nummer:
UAL UA UNITED AIRLINES 016
DAL DL DELTA AIR LINES 006

En möjlig förklaring till att det inte går att göra någon annan då det finns ett antal flygbolag som har Miles & More som "eget" program. Det vill säga att man vill kunna räkna aktivitet som knyts till kärnbolagen som Swiss, Austrian, LOT, Lufthansa, Croatia etc.

Att vi är på vägen mot en värld där de respektive programmen viktar resande mot hemmabolaget mer är en naturlig konsekvens i en mer och mer konkurrensutsatt marknad. Det är helt enkelt olika sätt att implementera det på.
 
Toppen