Senaste nytt

Har du några frågor/spørgsmål till Air Baltic?

Jacob

Medlem
Den här veckan ska jag åka till Riga för att träffa Air Baltic och deras nya CEO Martin Gauss. Mycket spännande! Traditionsenligt vill jag därför ge er möjlighet att ställa frågor till Air Baltic. Det kan handla om produkter, linjenät, service, lounger, bonusprogrammet. Sådant som är relevant för en frekvent resenär.

Har du något du vill veta? Skriv ett inlägg i tråden.

Jag vet inte exakt hur långt tid jag får, men några frågor kommer garanterat hinnas med.
 

Ricci

Medlem
Det skulle vara intressant att höra hur han ser på det framtida samarbetet med Ethiad och ev ett medlemskap i en allians.
 

Tockstew

Medlem
Hur ser han på utvecklingen i östeuropa och "närmre" asien vad gäller linjenät etc med tanke på den trista utvecklingen i b.la. Ukraina.
 

Agö

Medlem
Jag tycker att affärsidén är intressant. En hög nivå på affärsklass samtidigt som billigaste ekonomibiljetten leder till extrakostnader för det mesta (väska, sätesval, andra tillval osv. - enligt en polare som flög med dem i ekonomi var det inte långt ifrån Ryanair där) - med andra ord större skillnad än vad många legacy carriers har. Hur ser de på framtiden för det egna serviceutbudet mot denna bakgrund?

Jag skulle gärna flyga airBaltic till t.ex. Tbilisi. Flygtiderna avskräcker dock. Det verkar inte särskilt mysigt att landa i Tbilisi 03:35 eller lyfta från Tashkent 04:40. Är det något man arbetar på?
 

Fredrik

Medlem
Jag skulle gärna flyga airBaltic till t.ex. Tbilisi. Flygtiderna avskräcker dock. Det verkar inte särskilt mysigt att landa i Tbilisi 03:35 eller lyfta från Tashkent 04:40. Är det något man arbetar på?

Det är väl inte så annorlunda med andra bolag? Det handlar om att få in feed västerut från Riga på morgonen.
 

Palazzi

Medlem
1. Jag är intresserad av (som en annan medlem redan nämnt) ett närmre samarbete med Etihads s.k. Equity-allians. Jag antar dock att munkaveln är på, om de vet något...

2. Sedan undrar jag över motivet i att välja CS300, och därmed övergå till en enhetlig flotta av Bombardierflyg (med sina Dash4). Jag förstår att servicekostnaderna är lägre, men faktum kvarstår att de är ganska ensamma om att välja CS300 för längre flygningar.

3. Vilka är företagets tänkta kunder. Idag blandar man med allt från Ålesund till Hurghada, och jag gör en adekvat gissning att det inte är samma resenärer som flyger på båda.

4. Ni har lagt ner många av de skandinaviska anslutningarna - finns det tankar på att komma tillbaka?
 

Jacob

Medlem
Då är intervjun gjord med Air Baltics CEO Martin Gauss. Trodde jag skulle få kanske 15-20 minuter, det blev en hel timme. Nu har jag lite jobb att göra med att sammanställa allt. :)

Han har förresten ett helt underbart kontor med en fantastisk panoramautsikt över Rigas flygplats, så han kunde peka på olika flygplan och byggnader samtidigt som han svarade på frågorna.
 

Patrick

Medlem
Synd att jag inte har varit inloggad och hann se detta, men en intressant fråga (inte bara för mig) vore att höra hans syn på EU Reg 261/2004 och passagerares rättigheter?
:)
 
Toppen