Senaste nytt

Platsbokning i GO fast Plus-resenär

Har en fråga gällande sittplats bokning om man vill resa i Go istället för Plus:

Har en resa nu i september från Köpenhamn via Oslo till Barcelona och har köpt en biljett i Plus för att tjäna in så mycket poäng som möjligt.

Dock visar det sig att min kollega köpt en biljett i Go och ansluter i Oslo på samma flyg ner till Barcelona.

Jag är endast ute efter poängintjäning i detta fall och inte direkt någon "Plus" service.
Kollade om man kunde välja sittplats i Go vid platsbokningen eftersom jag är Guld men hittade inget.

Min fråga till er är om jag eventuellt kan byta till en plats i Go bredvid min kollega på flygningen mellan Oslo-Barcelona och likadant på returen tillbaka?

Tack för hjälpen på förhand
 

EBGGOT

Medlem
Du får nog göra det "the old fashion way" ... gå ner till plasten i fråga och erbjuda hen din plats i plus!
 

Coco

Medlem
En spontantanke är väl att du frågar personen(/personerna) bredvid din kollega om personen i fråga är villig att byta plats med dig och sitta i Plus? Dock ska du nog underrätta cabin crew om det bara.

Edit: EBGGT han före (nackdelen när man kollar mejlen mellan meningarna man skriver). ;)
 
Jag är ju inte så villig att släppa en plats "gratis" till någon, eftersom jag inte kan välja att uppgradera kollegan inom europa så hade det varit önskvärt att kunna välja plats i Go bredvid kollegan. Får väl ta en tur inom Loungen och kolla om det finns ett ledigt säte bredvid kollegan innan boarding i Oslo.
 

Thornado

Medlem
Jag skulle be om hjälp i loungen/gaten i Oslo och förklara att ni gärna vill sitta med varandra. Har du riktigt tur så är personen du pratar med på riktigt gott humör och uppgraderar din kollega till Plus.
Annars så kanske du kan få hjälp att bli seatade tillsammans i Go (om systemen nu tillåter dem att seata en Pluspassagerare i Go).

Funkar inget av ovanstående så får du göra som förslogs tidigare och be att få byta plats när ni väl är ombord. I så fall så rekommenderas dock att din kollega väljer plats på en rad där det redan sitter en (och endast en) person seatad för att minska risken att hamna bredvid två personer som reser tillsammans. I detta fall så kommer din kollega antingen att ha en tom plats bredvid sig, eller en ensamresande person i mittsäte som antagligen gärna byter upp sig till en stol i Plus.
 

Delayed

Medlem
Jag är ju inte så villig att släppa en plats "gratis" till någon.
Hur mycket jag än försöker förstår jag inte detta resonemang. Om du nu vill sitta i Go för att sitta bredvid din kollega, är det då inte toppen om du samtidigt kan göra någon annan (förhoppningsvis) glad genom att erbjuda denne en plats i Plus? Är det bättre att platsen står tom? I så fall varför? Vad kostar det dig att glädja någon annan? Nej jag förstår inte...
 
Självklart kan jag släppa platsen men ville först se möjligheten att kunna välja en plats i Go då kollegan bokade efter mig och inte tänkte på att jag hade bokat plus, självklart ska man kunna glädja någon annan också.
 

johhenrik

Medlem
Det är ganska bökigt för dem att ordna i förväg verkar det som. Jag var standby på LHR-ARN och de sa att de bara hade en plats i Go kvar. Det tog dem 20 minuter att fippla o greja för att ändra min Plus till Go osv.
 
Toppen