Senaste nytt

Bästa frequent flyer programmet med mycket longhaul? (Lisen)

lisen

Ny medlem
Efter att ha läst inläggen här skulle jag vilja ha en rekommendation. Jag är nyligen tillbaka flyttade till Sverige (flyger från CPH) och har en 50000 miles på M&M. Till hösten kommer jag börja ett nytt jobb med mycket resor bla Brasilien, Kina, Nordamerika och hade väl tänkt att byta tillbaka till EB. Men eftersom det varkar vara svårt att använda poängen med SAS skulle jag kanske fortsätta med M&M. Är det nån som skulle vilja ge rekommenadtion som jag ska lägga poängen på? För lounch access hade jag tänkt att skaffa ett Diners Club kort.
 

Jacob

Medlem
Eftersom detta är en så pass bra fråga som säkert kan vara intressant för andra att läsa flyttar jag den till en separat tråd.
 

MarcusC

Medlem
Skulle nog välja stanna hos M&M..LH gruppen har bättre utbud till de destinationer du nämner...men det beror ju en del på vilka destinationer du flyger på ?! LH silver är oxå lite mer värt än SAS silver om du tror du kommer resa en del. Jag skulle först överväga vilka bolag du kommer nyttja mest frekvent och sedan se bästa program!
 

Jacob

Medlem
Jag är nog inne på samma linje som Marcus.

Du skriver att du ska flyga mycket långväga (bla Brasilien, Kina, Nordamerika). Lufthansa har väsentligt bättre täckning till dessa länder/regioner och generellt tjänar man mer poäng i flygande bolagets eget bonusprogram, dvs mer poäng i Lufthansa Miles & More om man flyger Lufthansa.

Så det känns nog ändå smartare, speciellt om du dessutom redan är medlem i Lufthansa Miles & More.

Annars, eftersom du flyger så mycket långväga, finns det möjlighet att du kan komma upp i guldstatus på något sätt?
Du skriver att du tänkte använda Diners Club för att få tillgång till lounge, så utgår från att så inte är fallet idag.

Är du medveten om att du får tillgång till lounge i Lufthansa Miles & More även som silvermedlem (Frequent Traveller)?
Gäller dock enbart när man flyger med Lufthansa, Swiss, Austrian och LOT, men om det ändå är de flygbolag du reser med...
 

Concorde

Founding Member
Är Star Alliance ett måste?

BA är mycket starka på dina rutter. Jag pendlade själv ett tag till New York med CPH som bas och flög BA. CPH - LHR är 1.30 flight tid och du har minst 5 flighter dagligen. Från Heathrow T5 (smidig snabb transfer) flyger du direkt till flera städer i Kina, inklusive Bejing, direkt till alla större städer i USA och Kanada och direkt till Rio. Du lär snabbt nå BA Silver status och redan då har du tillgång till mycket bra lounger.
 

lisen

Ny medlem
Nu hittade jag äntligen min post, jag undrade vart den hade tagit vägen :eek:)

Jag och familjen är redan medlemmar i BA efter alla fueldump biljetter som min man bokade (för er som också är på FT) som bara var el cheapos. Flighterna var ok, men det ger ju ingen status.

Jag vet inte säkert ännu vilken rutter som jag kommer att flyga mest på, jag njuter fortfarande av en ledig sommar innan jag börjar jobba i höst. Det kommer bestämmas mer exakt när jag börjar. Familjen har tjänat in 110k på BA men skulle jag nog ändå vilja hålla mig till Star Alliance eftersom min man är silver på M&M och jag främst ser mig använda poängen till reward flights till några exotiska ställen med familjen.
 
Toppen