Senaste nytt

Tips på routing för att maximera American Airlines SWU

lunne

Medlem
Jag sitter för tillfället på ett gäng SWU (Systemwide Upgrades) från AA som går ut februari 2015 och tänkte nu börja boka några spännande resor innan förfallodatumen passeras på dessa vouchers. Tanken är att uppgradera till business i samband med köpet av ekonomibiljetter (för att undvika att hamna på väntelistan).

Antar att de flesta är bekanta med SWUs men om inte så är reglerna att de bara kan användas på AAs egna flighter (inte code-share) och då begränsat till tre segment per voucher.

Såhär långt har jag kommit fram till följande routings som rätt trevliga:
lhr-jfk/dfw (77W)-gru (77W)-gig
lhr-jfk/dfw (77W)-gru (77W)-eze
lhr-jfk (77W)-lax (321)-hnl

Skulle gärna motta tips på kreativa (dvs långa) routings där SWUs kan användas och maximeras.

En idé vore till exempel att använda en SWU till USA för att därefter använda en ny SWU för att peta in några segment via Japan och till Asien. Någon som gjort detta?
 

AABack2ARN

Medlem
Har bara använt mina SWU på resor från Sverige till USA (inklusive Hawaii). Beroende lite på vem man pratar med går det att få in stopovers så länge man håller sig till tre segment. I några fall har dock det knorrats. Däremot har jag för mig att man enbart kan boka ett transoceaniskt segment per SWU.

Du är säkert medveten om att det krävs att det finns C-tillgänglighet vid bokningstillfället för att uppgradera till business utan att passera väntelistan. På många flighter är det dessvärre numera absurt ont om platser i C.

Personligen flyger jag gärna LHR-DFW eller LHR-LAX för att kunna dra nytta av bra service och möjlighet till vila ombord. På planen till New York är flygtiderna ganska korta.
 

lunne

Medlem
Har bara använt mina SWU på resor från Sverige till USA (inklusive Hawaii). Beroende lite på vem man pratar med går det att få in stopovers så länge man håller sig till tre segment. I några fall har dock det knorrats. Däremot har jag för mig att man enbart kan boka ett transoceaniskt segment per SWU.

Du är säkert medveten om att det krävs att det finns C-tillgänglighet vid bokningstillfället för att uppgradera till business utan att passera väntelistan. På många flighter är det dessvärre numera absurt ont om platser i C.

Personligen flyger jag gärna LHR-DFW eller LHR-LAX för att kunna dra nytta av bra service och möjlighet till vila ombord. På planen till New York är flygtiderna ganska korta.

Jo, jag är medveten om att det tas från platserna i C, men hoppas kan man alltid! Får försöka använda expertflyer till max. Annars tycker jag att det verkar vara rätt bra resultat när man står på väntelistan (stod senast på listan och uppgraderingen gick igenom fem dagar innan resdag). Vilka är dina erfarenheter, har du någonsin haft problem med uppgraderingen?
 

AABack2ARN

Medlem
De senaste åren har jag enbart använt SWU för att uppgradera från betald business till första klass. Då är man enbart beroende av att det finns A-klass på det transatlantiska segmentet (eller treklass transkontinental) och det brukar man kunna hitta om man är ute i bra tid. Även A-klass börjar dock tunnas ut i och med att 77W enbart har 8 platser till salu (mot 15 i gamla 777-200). Detta kommer dessutom bli än svårare att lyckas med i framtiden då 777-200 kommer bli av med sin första klass :(

Håller dock med om att det brukar lösa sig med uppgradering till business. Då jag köpte ekonomi och uppgraderade till business hade jag en i stort sett 100% framgång. Kan enbart påminna mig om en transatlantisk flygning där jag förpassades till ekonomi sedan 2004 (då jag blev EXP).
 

jannewa

Medlem
Det borde ju gå att flyga LHR-JFK-GRU t&r och saxa in GRU-DFW/LAX-ASIEN t&r.

Jag har inte haft några problem LHR-JFK-MIA-GRU t&r iaf, borde ju vara samma åt andra hållet så länge det är AA-metall :)
 

lunne

Medlem
Exakt det jag funderat på att göra, bra förslag! Har du testat själv eller hört om andra lyckade försök att routa sydamerika-USA-asien?
 

AABack2ARN

Medlem
Europa - Sydamerika via Nordamerika räknas visst enbart som ett transoceansegment och fungerar finfint med en SWU

Likaså tror jag Sydamerika - Asien via Nordamerika räknas som ett ocensegment och skall fungera.

Problemet skall visst uppstå om man försöker få ihop Europa - Asien via Nordamerika på en SWU. Men det kan eventuellt ha att göra med att det inte finns några godkända routings utan måste kombineras mellan olika biljetter/fares.
 
Toppen