Senaste nytt

Kreativt alternativ - behöver lära mig tänket

erc

Medlem
Hej alla,

Som passiv mycket tacksam läsare av forumet inser jag att det finns en värld bortom flightnumrens och flygresor.se's uppgifter. Men - jag behärskar inte verktyg. Hittat ITA Software Matrix och Hipmunk men blir inte riktigt klok på hur jag ska gå till väga.

Praktiskt exempel. Sommarresa från mellansverige (dvs ARN/GOT/LPI) till sydvästra USA (oändligt antal alternativ såklart - men exempelvis PHX/LAS/LAX/SFO). Destinationsort oväsentlig då det handlar om en längre roadtrip - kan alltså starta/sluta i vilken som helst av orterna.

Eftersom jag enormt gärna flyger och lika gärna mellanlandar vore det intressant att lära sig om detta med ruttning av flygningar. Den här skulle i grunden passa mig som handsken:

Matrix - ITA Software

Men - hade gärna sicksackat och mellanlandat så mycket som möjligt. Trillar det in mileage på BA Avios (eller möjligen EB) är det en stor fördel.

Någon som har söndagstråkigt och kan komma med lite experttips på hur jag ska tänka?

/Eric FlightMemory - Statistic from our user 'erc'
 

henkedio

Medlem
Tänkte på en grej rent spontant, du kan åka till San Francisco med A380, lufthansa från Frankfurt. Kan ju vara kul att prova, om du inte flugit med "fartyget" förut.
 

erc

Medlem
Definitivt värt att undersöka.

Sitter just nu och försöker tolka reglerna/villkoren för British Airways BA OK7E6J och tror mig ha tagit ett steg på förstå-trappan.
 

cbroxe

Medlem
Hej!

På ITA Matrix kan du exempelvis söka så här:
Från:got,arn,lpi
Routing code:ba ba ba ba
Till: phx,las,lax,sfo,san
Routing code:ba ba ba ba

Start 1:a Juli (exempelvis)
Stanna borta 10 dagar (exempelvis)

Detta ger flygningar med Ba och American exempelvis.

Sen kan du göra samma sökning fast ändra ba ba ba ba till ua ua ua ua. Detta ger då träffar med SAS, United, Continental, US, m.m. Star alliance m.a.o.

MVH
 

erc

Medlem
Nu så... Med lite justeringar får man fram GOT-LHR-JFK-PHX-LAX-YYZ-LHR-GOT till i princip samma pris men med betydligt mer miles och tierpoints. Sweet. Den här dagen är räddad. Kul!
 

Gnopps

Medlem
Kul! Har du hittat ett specifikt alternativ du vill ha hjälp att maximera eller på annat sätt ändra ytterligare så skriv bara!
 

erc

Medlem
Att just Gnopps svarar uppskattar jag verkligen. Bokstavligen dreglade av er fantastiska artikel!

Det specifika alternativet i trådens första post vore intressant att få ett expertutlåtande på!

Skandinavien-västra USA t/r i juni - det är grundkravet. Då jag ska bila upp till Alaska och tillbaka spelar det verkligen ingen roll var jag dimper ner. Open-Jaw kan absolut vara ett alternativ, dock enbart inom CA, NV och AZ för att undvika svindyra envägstillägg för hyrbilen.
 

erc

Medlem
Vart ska du bila? Anchorage? Fairbanks? Och vilken väg tänker du åka? Jag kan nog ha en hel del tips om Alaska (har bott i Fairbanks...) och kanske även en del saker att undvika.

Primärt ska Yukon, Northwest T. och Alaska besökas. Dels för att bocka av i listan, dels för att Alaska varit drömresmålet sedan årtionden. Jag fiskar inte. Jagar inte. Klättar inte i berg. Men älskar att köra bil.

Det avgörs inom kort om resan till Alaska blir nu i sommar eller vid samma tidpunkt nästa år.

Självklart har jag skissat på rutt. Följande är baserat på en motsolstur - fullt möjligt att det blir åt andra hållet beroende på flygningarna. Norrut genom Alberta till High Level där Mackenzie Hwy börjar och därmed äventyret. Vidare till Enterprise, NT och Fort Liard, NT på Liard Hwy. Till Watson Lake, YT på Alaska Hwy för fortsatt nordlig resa på Robert Campbell Hwy till Carmacks, YT och på Klondike Hwy till Dawson. Givetvis Top of the World Hwy till Alaska och sedan förbi Fairbanks och Denali till Anchorage (inkl Anchor Point, Homer och seldovia). Söderut blir det en typisk rutt genom Tok, AK och Watson Lake, YT och vidare färd till Vancouver, BC. Möjligen tar jag färjan mellan Haines och Skagway på vägen söderut - men den avgår inte supertätt och är förhållandevis dyr.
 

Gnopps

Medlem
Att just Gnopps svarar uppskattar jag verkligen. Bokstavligen dreglade av er fantastiska artikel!

Det specifika alternativet i trådens första post vore intressant att få ett expertutlåtande på!

Skandinavien-västra USA t/r i juni - det är grundkravet. Då jag ska bila upp till Alaska och tillbaka spelar det verkligen ingen roll var jag dimper ner. Open-Jaw kan absolut vara ett alternativ, dock enbart inom CA, NV och AZ för att undvika svindyra envägstillägg för hyrbilen.
Tack för berömmet :) Jag kan dock inte se sökningen du länkar till. Kan du ta en skärmdump inklusive fare details?
 
Toppen