Senaste nytt

Hur snabbt uppdateras statusen inom oneworld?

gunry

Medlem
Har en bokning med AA på söndag, GOT-DFW-ONT i economy. Jag blev oneworld Emerald i tisdags, via BAEC. Sidan på ba.com är guldig och fin, men det verkar som att AA ännu inte vet om att jag är Emerald. Försökte nämligen boka säten i Main Cabin Extra och jag får fortfarande upp en kostnad på 65/68 $ per plats.

Någon som har erfarenhet av detta, och vet ifall jag kan förvänta mig några platser i MCE?
 

gunry

Medlem
Kan väl förtydliga att jag ringde upp AA i ett försök att lösa problemet. Agenten hävdade först att det inte fanns någon MCE på flighten (o_O), och sedan att jag skulle försöka boka online. Något som bevisligen inte funkar (annars hade jag ju inte ringt).

Rättelse: Rutten skall givetvis vara GOT-LHR-DFW-ONT.
 

flybob

Medlem
Jag hade problem med det (fast status hos AA) förra året och det tog flera veckor innan det uppdaterades. Fick aldrig svar på vad orsaken var. Andra gånger har det gått fort (mer eller mindre direkt när status ändrats hos bolaget).
 

gunry

Medlem
Ringde upp guldlinjen på BA och de uppdaterade informationen hos AA. Problemet löst. Nu ska man bara ta sig igenom AAs onlineverktyg för att reservera platser, som fungerar tämligen kasst.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag tror det ligger till så här: Om du redan har en bokning där ditt BA-nummer ligger inlagt fast med en gammal status kommer bokningen inte reflektera din nya status förrän den släpps till incheckning.

Jag har på FlyerTalk läst om folk som tar bort sitt FF-nummer från bokningen och lägger till det senare - men risken för annat strul verkar vara stor. (Detta problem verkar förvisso mest röra bokningar inom Star Alliance.)

Det som dock verkar lite mystiskt är att du borde redan som BA Silver-medlem (oneworld sapphire) kunna välja MCE-platser så vitt jag vet. Så det verkar vara frågan om AA överhuvudtaget ser din status - eller så är det BA-segmentet som rör till det i bokningen...
 

gunry

Medlem
Jag tror det ligger till så här: Om du redan har en bokning där ditt BA-nummer ligger inlagt fast med en gammal status kommer bokningen inte reflektera din nya status förrän den släpps till incheckning.

Jag har på FlyerTalk läst om folk som tar bort sitt FF-nummer från bokningen och lägger till det senare - men risken för annat strul verkar vara stor. (Detta problem verkar förvisso mest röra bokningar inom Star Alliance.)

Det som dock verkar lite mystiskt är att du borde redan som BA Silver-medlem (oneworld sapphire) kunna välja MCE-platser så vitt jag vet. Så det verkar vara frågan om AA överhuvudtaget ser din status - eller så är det BA-segmentet som rör till det i bokningen...

Tack för tipset, även fast det löste sig genom telefon på BA (förstår att du författade ditt svar innan jag postade min update). Angående ditt sista stycke så gick jag direkt från BA Bronze till Gold (1200 TP på en resa).
 

AABack2ARN

Medlem
Ah, det förklarar saken. Skönt att det löste sig. Förhoppningsvis behöver du inte ens sitta där utan AA flyttar fram dig några rader :). Men tyvärr är väl inte chansen enorm med tanke på alla med status hos AA som uppgraderar sig med poäng eller certifikat.
 

agehall

Medlem
Ah, det förklarar saken. Skönt att det löste sig. Förhoppningsvis behöver du inte ens sitta där utan AA flyttar fram dig några rader :). Men tyvärr är väl inte chansen enorm med tanke på alla med status hos AA som uppgraderar sig med poäng eller certifikat.

Just upgrades är svåra hos AA som OWS - de har för många egna eliter.
 

AABack2ARN

Medlem
Japp och dessa eliter har alla fria uppgraderingar på inrikesflyget :)

På utrikesflyget verkar det dock inte riktigt vara lika hårt reglerat utan där verkar "utbölingar" med Emerald ibland bli uppdaterade före AAs med lägre status
 

gunry

Medlem
Flighten DFW-ONT är ju på dryga två timmar så överlever det. Får hoppas på en uppgradering mellan LHR-DFW, men nu när vi sitter i MCE så är det mest centrala för en 194 centimeter lång undertecknad fixat: benutrymme.
 
Toppen