Senaste nytt

Värsta barnrabatt någonsin

Dr. Miles

Expert
Jag har tidigare postat ett KLMs biljettpris av Stockholm-Milan t/r som kostar 80 SEK + skatter.

Resrutten Stockholm-Amsterdam-Milan t/r kostar ca 1.540 SEK inkl. skatte för vuxen, medans för barn upp till 11 år kostar 1.520 SEK inkl. skatter efter barnrabatt.

Det är nämligen de(KLM) ger barnrabatt 25% bara på basbiljettpriset(80 SEK), men inte på bränsletillägg.
Vilket leder till löjlig 20 SEK rabatt för barn.

Jag har skrivit det tidigare i bl a FlyerTalk, men skriver jag det igen.
Bränsletillägg är lurendrejeri, inget annat.

Man kan inte fortsätta göra affärer baserat på vad allting kostade i år 2003.
(bränsletillägg infördes i 2004 om jag minns rätt)
 

agehall

Medlem
Kan bara hålla med dig AHO. Bränsletillägg borde förbjudas som separat post. Ska de ha det, får bolagen baka in det i biljettpriset.

Ett annat intressant läge är om man vill boka en award med AF/KLM. Då får man helt plötsligt mycket högre (4x tror jag det blev senast) mot om man betalar för biljetten. Borde inte denna avgift enbart bero på sträckan man flyger (och möjligen vilken klass man reser i)?
 

Moco

Medlem
Ett annat intressant läge är om man vill boka en award med AF/KLM. Då får man helt plötsligt mycket högre (4x tror jag det blev senast) mot om man betalar för biljetten. Borde inte denna avgift enbart bero på sträckan man flyger (och möjligen vilken klass man reser i)?

Upplever precis samma sak. Men det är väl ett skolboksexempel på hur man i princip blir lurad genom att vara lojal.
 

agehall

Medlem
Upplever precis samma sak. Men det är väl ett skolboksexempel på hur man i princip blir lurad genom att vara lojal.

Vet inte om man blir mer eller mindre lurad om man är lojal eller inte. Jag brukar jämföra priset på mina resor inklusive alla skatter och avgifter. De som straffas av detta är väl de resenärer som inte förstår hur det här fungerar och luras av lockpriserna som bara visar själva biljettpriset.
 

Kricka

Medlem
Om man "luras" eller ej är ju en intressant fråga men Ryamattan har ju lagt ribban för
en del av flygbolagen.
 

Gnopps

Medlem
Jag håller med om att flygbolagens bränsletillägg är lurendrejeri. Flera flygbolag tar ut högre bränsletillägg på sina bonusbiljetter än på sina kampanjbiljetter, uruselt. Här föregår åtminstone SAS med gott exempel och tar inte ut bränsletillägg alls på sina bonusbiljetter, precis så som det borde vara eftersom bränsletillägg inte används som tillägg idag utan som grundpris.
 

Dr. Miles

Expert
Ingen vinner av bränsletillägget förutom flygbolagen.

Företag: Rabattavtal är baserad av grundpriset, så det blir samma effekt som barnrabatt ovan.

Resebyrå: Jag vet inte nu förtiden, men tidigare fick resebyråerna provision efter hur mycket de har sålt minus skatter. Eftersom bränsletillägget hamnar i position bl a skatter, får resebyråer mindre provision.

Resenär: Mer krångligt att jämföra priser där annonsering av totalpriset inte är lagstiftad.

Frequent flyer program medlem: Man får betala bränsletillägg på bonusresor, även om det finns vissa undantag.

Cargo avsändare: Samma problem som Företag. Rabatten gäller inte på bränsletillägget.
 

agehall

Medlem
Jag såg i USA att de skulle införa krav på flygbolag så att de skulle tvingas annonsera totalpriser i sina annonser. Det vore inte helt fel om EU kunde ta och uppmärksamma bränsletilläggen här...
 

erc

Medlem
Vill gärna dela med mig av vad jag skulle vilja kalla den bästa barnrabatten någonsin.

Jag, frun och sonen (då knappt tvåårig) flög till Dublin i våras (SK, ARN_DUB). Priset för oss vuxna var SEK1548. När vi lade till spädbarnsbiljetten blev priset SEK1463. Barnets pris var således -85 kronor. Märkligt.
 
Toppen