Senaste nytt

SAS + kinesisk bank = ny sale and lease-back överenskommelse

Senator

Moderator
Vänner,

Intressant observation att SAS har hittat en kinesisk bank som man säljer de nya A330-300E till samt leasar tillbaka dessa från. Man kan spekulera i timmar om varför en kinesisk bank man aldrig har hörts talat om ligger bak transaktionen.

Nu vet jag inte vad normala avskrivningstider är för en sådan tillgång, har för mig att Norwegian har åtta år för en B737-800, men nu är SAS i alla fall inlåsta med dessa i 12 år..

Här kommer mer information på engelska:

SAS has today secured financing of 4 Airbus A330-300 Enhanced through the signing of a sale and leaseback agreement with the Chinese bank Bocomm. The aircraft will be delivered during the latter part of 2015 and the beginning of 2016. The agreement means that SAS, at the time of delivery for respective aircraft, will sell the aircraft to Bocomm and then lease it back during a term of 12 years.


"It is with pleasure that I today signed an agreement that secures financing of the first phase of SAS' long haul fleet renewal through the delivery of 4 Airbus

A330-300 Enhanced. This is SAS first large agreement with a Chinese counterpart and Bocomm will become a very good partner for SAS, says Göran Jansson Executive Vice President and CFO for the SAS Group.


The list price for 4 Airbus A330-300 Enhanced is approximately USD 1 billion.
 

johhenrik

Medlem
Min spekulation ang varför: Jag tror en kinesisk bank ser denna affär som riskfri, även om SAS ställer in betalningarna. De tar bara dessa flygplan till den kinesiska marknaden som ju väntas öka jättekraftigt de närmaste tio åren eller så.
 

jth

Medlem
Jag tror inte man ska dra för stora växlar på "okända" kinesiska banker. De har mycket kapital därborta som de vill placera och har länge varit aktiva i dessa typer av affärer. Jag minns att även BA utnyttjade någon kinesisk bank för leaseback-affärer nyligen, det framkom i BBC-dokumentären som sändes i somras (finns länkar i BA-forumet till den). Sedan är det nog också som ni säger, det finns säkert ett egentinresse också , de är mer intresserade om flygbolaget är aktivt på den kinesiska marknaden.
 
Toppen