Senaste nytt

Ni som flyger jorden runt i First Class. Hur kan ni med att betala?

henrikb

Ny medlem
Hej!
Jag är ny här på forumet.
Jag har grävt ner mig i de skyhöga priserna för first class biljetter.
Jag tänkte höra med er hur ni har råda att flyga runt hela jorden och testa olika flygbolag.

Mer eller mindre pengar har ju de flesta, det jag menar är hur ni kan med att betala tex Paris-New york kostar en first class biljett med Lufthansa ca 56000 enligt Lufthansas hemsida. Vi tar det som exempel.

Flera här på forumet åker ju jättemycket First Class. Det kan ju då inte vara möjligt att ni betalar 56000 per resa. Det skulle ju snabbt bli en halv miljon för flera resenärer här på forumet.

Jag som är ny här på forumet vill veta lite ytligt och ungefär hur ni gör för att få ner priset. Vilket jag förmodar att ni gör.

Hoppas att ni kan ge mig ett bra svar.

Mvh Henrik (en first class entusiast som dagdrömmer)
Mycket bra forum med trevligt folk!
 
Många reser med award-biljetter eller via kampanjer. Jag tror nästan ingen betalar fullpris. Att hitta dessa genvägar är hela poängen med en sajt som BusinessClass.se.

En First Class biljett Stockholm - Sydney med Singapore Airlines kostar över 100.000kr. Du kan åka samma sträcka med US Airways poäng (150.000 poäng) för runt 13.000kr plus skatter. Ja du förstår.
 

Jacob

Medlem
Välkommen till BC.se henrikb! Kul att du inspireras av sidan och är nyfiken att lära dig mer.

Jag tillhör väl en av de som fått möjlighet att flyga en del första klass.

Du hittar de flesta tipsen och idéerna om du söker runt på sidan, det här är ju en av de fokusområden vi har med BC.se, men lite kortfattat finns dessa möjligheter:

-Bonusresa för intjänade eller köpta poäng
-Miles and cash, vissa bonusprogram erbjuder möjligheten att kombinera bonuspoäng och pengar
-Uppgradera en business class biljett med poäng
-Kampanjer
-Error fares, det händer att flygbolag knappar in fel i systemen
-Starta resan i annat land där prisnivån är annorlunda
-Köpa en något dyrare biljett men som erbjuder många möjligheter och maximera den
 

Dr. Miles

Expert
Hej henrikb, välkommen till BusinessClass.se!

Som Jacob har redan skrivit, det är "vanligt" att använda poäng/miles till First class.
Jag skulle aldrig ha råd att betala en flygbiljett över 30.000 SEK, men tack vare flygbonusprogram har jag fått tillfälle att testa lite lyx som erbjuds i luften.

Det finns vissa överkomliga priser på vissa sträckor.

Just nu finns det http://www.businessclass.se/deals/2...-r-emirates-2-740-2-780-eur-inkl-skatter.html.
Ett annat kända rutt är Hong Kong-Bangkok t/r med Emirates i First class för ca 6.000 SEK inkl. skatter.
 

henrik l

Medlem
Jag får väl också säga välkommen till min nära-namne. Jag drömde också om att någon gång i livet få flyga första klass för några år sedan, främst då genom att samla poäng, vilket inte var supersnabbt. Via en US-site lärde jag mig att köpa poäng och sedan gick jag med här och lärde mig än mer (även om mina kollegor tyckte jag hade en hög nörd nivå inom området redan innan). I sommars var premiären, blev uppgraderad från economy till first på British airways. Troligen tack vare ett nytt guld kort.

Nu har jag genom poängköp och en del flygande de senaste åren samlat på mig poäng så jag kan ta mig till Asien i första klass 4 gånger t&r. Så ingenting är omöjligt:D Första rådet på vägen är väl att hitta ett bra program, samt bestämma vem/vilka du vill flyga med. Sedan får du fundera på hur du vill samla. Flyg, kreditkort, poängköp etc. Ett råd jag kan ge är att vara med i ett program där milen aldrig går ut så länge du fyller på, som t ex British Airways, US-Airways, eller American Airlines (finns säkert fler), men det är där jag samlar mina ägg.
 

minatoku

Medlem
Jag kan tänka mig att många här också flyger i tjänsten, och då betalar man ju inte ur egen kassa. Ingen aning hur vanligt det är nu i dessa tider att jobbet betalar för business, men jag har träffat en del konsultare som har business class på kontraktet (medan kunderna sitter bak i ekonomi på samma flyg). Själv flög jag ungefär hälften i jobbet under 2011, men bara ekonomi.
 

agehall

Medlem
Fast det lär inte vara många som flyger F i tjänsten. Iaf inte som har en anställning där de inte är delägare och själva styr över resepolicyn...
 

Bonden

Medlem
Att företaget skulle betala en F biljett finns inte och inte fullpris C heller.. Men med lite dealande (Övertidstimmar/Bonusar/semstrar/Pensionsinsättningar) så kan man fixa en uppgraderingsbar biljett :)

(Det är bara några få F-resor sin jag har gjort, men de är riktigt minnesvärda)
 
Samtidigt som det säkert skulle vara lyxigt att flyga F för jämnan hade det varit fruktansvärt tråkigt att urvattna det, eller hur?

(rent objektiv kommentar för jag har aldrig flugit F...men i framtiden så!)
 

henrik l

Medlem
Samtidigt som det säkert skulle vara lyxigt att flyga F för jämnan hade det varit fruktansvärt tråkigt att urvattna det, eller hur?

(rent objektiv kommentar för jag har aldrig flugit F...men i framtiden så!)

Håller med. Som jag skrev när jag blev uppgraderad från economy till first på BA i somras var det en kul överraskning, men man vill ju ladda för det också:). Nu har jag bokat en first med CX med AA-bonus poäng till sommaren. Hängde på låset och bokade säte när dom öppnade 180 dagar innan. Så jag räknar redan ned:)
 
Toppen