Senaste nytt

En passagerare för mycket med Turkish Airlines

Ziplock

Medlem
Var med om en intressant sak på dagens flygning Istanbul - Arlanda med Turkish Airlines. Efter kontroll av boardning pass vid gaten bussades vi ut på banan till en väntande A321. Ombordstigningen tog oändlig tid - till största det beroende på slöjklädda damer som kombinerade stora mängder handbagage med högt röstläge. Flygvärdinnorna fick flera gånger tränga sig genom gången för att försöka få folk att sätta sig ned.

När folk äntligen började komma på plats vsade det sig att det fanns en passagerare mer än det fanns sittplatser..... Efter diverse diskussioner (som jag bara hörde en del av) fick den olycklige kliva av planet och förhoppningsvis bli bussad tillbaka till gaten.

Jag är förundrad att något sådant kan hända i dagens säkerhetsmedvetna och datoriserade värld. Hur kan flygbolaget släppa ut fler passagerare än det finns platser genom gaten?
 
Jag är förundrad att något sådant kan hända i dagens säkerhetsmedvetna och datoriserade värld. Hur kan flygbolaget släppa ut fler passagerare än det finns platser genom gaten?
Det händer flera gånger i veckan, t ex på Arlanda Inrikes när folk boardar genom vändkorset.
Följande har jag sett flera gånger:
Person A försöker boarda i vändkorset, det lyser rött, person A försöker igen men ånyo rött. Då får person B bakom, som nu har blivit irriterad, för sig att hjälpa till och sträcker då fram sitt boardingkort till läsaren och släpper in person A.
När det nu är dax för person B att boarda blir det rött och så står det på skärmen "kontakta personalen" vilket person B gör helt oförstående. Gatepersonalen ser då att person B redan boardat och tror då att han scannat kortet 2 ggr av misstag och släpper ombord denne ...
I det här exemplet kommer det nu fattas en person mot slutet och så börjar personalen med final call, personliga utrop etc, men vederbörande sitter ju redan på plats vilket upptäcks när crew blir ombedd av gatepersonalen att kolla om någon sitter på den saknade personens plats...

Om då person A t ex haft ett boardingpass till Norwegian isf SAS, ja då har vi en person för mycket i kabin.

Så svaret på frågan är att med inblandning av människor, personal och hjälpsamma (!) passagerare, blir det ibland fel!
 

fcx

Medlem
Liknande har hänt mig med TK. Då släppte man visserligen på rätt antal passagerare, men economy var överbokad. Då fick personalen efter boarding försöka flytta om folk i kabinen för att få plats med alla.

Kaoset med handbagagen är klassiskt med TK. Min väska fick ett eget säte en gång eftersom all annan plats var full.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Ja på en flygning under våren var det med en kvinna som också skulle till Göteborg (Om jag minns rätt) men inte med SAS utan Norwegian. Jag vet inte hur många gånger jag även sett just sådana som reser med Norwegian som försökt boarda ett SAS plan. Men då blivit hänvisad vidare. Många kollar nog bara på destinationen...
 

MartinH

Medlem
Hänt mig på TK också. Inte mindre än 4 personer hade blivit tilldelade samma säte som 4 andra pax, därav jag plus mitt sällskap. Efter långt rabalder och lite diskret påpekande om min TK Guldstatus så fick vi dom sista 2 platserna i C och 2 pers fick kliva av.
 

johhenrik

Medlem
Har hänt mig ett par ggr i USA också. En gång på United så var vi två på samma plats så jag fick hoppa fram i First. Det var jobbigare den andra ggn dock när jag mellanlandade, gick på nästa flight och min plats hade en annan. Då hade jag 1A, så då fick jag hoppa bak i coach i 4hr. Fick $50 i kompensation efter 3 månader...
 
Toppen