Senaste nytt

Uppgradera till SAS Plus Göteborg - Tokyo

Golgo

Medlem
Hej på er!
First off - jag är fullständig nybörjare på detta med uppgraderingar och EB-poäng. Jag vill bara veta hur jag får ut mest nytta för de få poäng jag ändå samlat på mig.

Jag ska resa till Tokyo i början av Oktober. Min tanke är att boka en vanlig SAS Go T&R och sen använda poäng för att uppgradera till SAS Plus. Om jag förstått rätt går det på 15 000 per flight. Jag har knappt 50 000 poäng på kontot.
Men så till mina funderingar:
  • Man uppgraderar genom Optiontown men du får inte bekräftat om det gått igenom fören 24h innan? Vad är oddsen för att det funkar?
  • Är det tillräckligt stor skillnad mellan Go och Plus på dessa flighter för att motivera uppgraderingen? Hur är komforten/servicen generellt i Plus? Jag är en ganska lång person så benutrymme är viktigt
Tacksam för svar
 

FFS

Medlem
Hej och välkommen.

- oddsen för Optiontown är det ingen som riktigt vet. För mig har det fungerat 2/3 gånger. Du kan alltid försöka uppgradera med poäng vid gaten även om Optiontown inte fungerat.

- Jag tycker plus är värt en del på långresor. Dels är det mer benutrymme (försök boka första Plus-raden om du kan) sen är det bättre service. Gratis dryck, bättre mat etc. I Go är det inte mycket dricka som ingår nuförtiden. Jag tror att det är en läsk som ingår.

Jag skulle satsa på OT först med tanke på att du då får dubbla poäng på resan.
 
Det finns två sätt att uppgradera:
  1. Med poäng hos SAS (i förväg på sas.se eller på flygplatsen i samband med resa)
  2. Med pengar på Optiontown
Fördelen med Optiontown är att du får poäng som om biljetten är bokad i den uppgraderade klassen, lounge access och fast track. Nackdelen är att det kostar pengar.
Att uppgradera med poäng kostar inga pengar, men du får bara poäng för den ursprungliga klassen.

Du kan givetvis försöka dig på båda alternativen om det viktiga är att du blir uppgraderad och du inte bryr dig om hur.
 

DrKlas

Medlem
Om nu benutrymme är viktigt för dig och du själv köper biljetten, varför då köpa en biljett för något du inte vill ha och sedan hoppas på en uppgradering? Är priset för Plus för högt finns det andra bolag än Sas. Till exempel ligger Helsingfors nästan raka vägen mellan Göteborg och Tokyo. På Finnair kan du köpa plats vid nödutgång för €65 per långsträcka eller hoppas på att få en gratis när online-incheckningen öppnar.

Om du använder mallen http://www.businessclass.se/forum/t...-frågemallen-när-du-startar-en-ny-tråd.11947/ och anger dina önskemål så kan du nog få mängder med bra tips. Eller använd Matrix - ITA Software och sök fram bästa alternativet själv.
 
D

Deleted member 4971

Guest
15,000 Poäng på en sådan långresa tycker jag är bra värde för Go-Plus. Bredare säte, mer benutrymme, mer mat/snacks osv.. Vi satt på rad 14 i Plus till New York och det var bra med utrymme för benen.
 

Golgo

Medlem
Tack samtliga för tipsen!
Vad ungefär kan jag räkna med att en uppgradering med OT kostar för denna rutt?

@DrKlas: Har Matrix några fördelar jämfört med t.ex. Skyscanner?
 

Golgo

Medlem
Jag har experimenterat lite i Matrix ITA och kommit fram till följande alternativ:

Gothenburg (GOT) to Tokyo (NRT) - Fri, Sep 26

Turkish Airlines Inc. 1800 Dep: 5:45PM Arr: 10:05PM 3h 20m Boeing 737 Business (J)

Layover in IST 2h 55m

Turkish Airlines Inc. 52 Dep: 1:00AM Arr: 6:30PM 11h 30m Airbus A330 Business (J)

--------------------------------------------------------------------------------

Tokyo (NRT) to Gothenburg (GOT) - Sun, Oct 5

Turkish Airlines Inc. 53 Dep: 10:30PM Arr: 5:00AM 12h 30m Airbus A330 Business (J)

Layover in IST Mon, Oct 6 3h 50m

Turkish Airlines Inc. 1797 Dep: 8:50AM Arr: 11:20AM 3h 30m Boeing 737 Business (J)

Alltså en Business T&R med Turkish för SEK 19 852.

Anser ni detta vara ett någorlunda vettigt alternativ pris/kvalitetsmässigt, eller rekommenderar ni att jag försöker hitta en billigare biljett i Economy/Economy Extra och sedan satsar på att få en upgrade?

EDIT: Jag inser att jag frångått forumkategorin i förslaget ovan. Billigaste biljetten med SAS samma tidsperiod är SEK 9 400 för Economy.
 
Last edited:
Toppen