Senaste nytt

Verklig avgift på kortköp utomlands

BAS

Medlem
Jag har länge haft ett ICA MC, främst för mina inköp utomlands. Igår fick jag nys om webbsidan XE, där man kan räkna ut den verkliga avgiften på kortköp, XE - Credit Card Charges Calculator

Var lite nyfiken, så jag roade mig med att testa några av mina korttransaktioner under senaste året. För köp i EUR/USD/GBP låg avgiften enligt XE i spannet 0.3 - 0.8%, alltså runt 0.5%. Knappade även in några köp i DKK och CZK, där fick jag påslag på mellan 0.8-1.3%. Helt Ok enligt mig, inte riktigt 0.0% som ICA påstår, men det hade jag nog redan insett att det knappast kunde vara.

Hade även ett köp i Euro med mitt Norwegian-kort (då köpet inte gick igenom med ICA-kortet). Knappade in även denna transaktion i XE, och förvånande nog var avgiften på detta köp endast 0.633%. Går inte att dra allt för stora slutsatser från en transaktion - särskilt som denna var i julas när svenska kronkursen fluktuerade kraftigt - men ändå förvånande då Norwegian säger sig ha ett valutapåslag på 1.75%.

Har någon av er på detta forum själv räknat på de verkliga påslagen är för sina inköp med olika kort/valutor? Skulle vara spännande att få få en "sann" jämförelse, jag har i alla fall inte hittat någon sådan.
 

BAS

Medlem
Det är Mastercards växlingskurs som Ica-banken inte lägger till några avgifter på:

www.mastercard.com/global/currencyconversion

De flesta andra bankerna lägger till en avgift på dessa växlingskurserna vid användande av kortet utomlands.
Tack, det förklarar påslaget på runt 0.5%.

Men Norwegiankortet är också Mastercard, så den transaktionen borda ha legat runt 2.25% med mastercards påslag + valutapåslag - inte 0.6%. Men som jag konstaterade är en enstaka transaktion inte mycket att dra slutsatser på... Undrade därför ifall andra hade liknande erfarenheter.
 

agehall

Medlem
Ohh, jag har aldrig ens funderat på att XE har sådana verktyg - jag har alltid tittat på den vanliga växelkursen och rundat lite uppåt men det där är ju mycket bättre! Tack för tipset!
 

NyfikenGrau

Medlem
Tyskarna är helt besatta av sådana här kalkyler och det är nog största enskilda skälet till varför de ogillar kort (kortföretagen erbjuder ju inte sina tjänster gratis, gäller inte bara valutaväxling, någon betalar och i slutändan blir det slutkonsumenterna, dvs vi).

Generellt skulle jag dock säga att kortavgifterna är högre i Tyskland än i Sverige, men det finns ett intressant undantag när det gäller uttagsavgifter; min bank Deutsche Bank ingår i ett internationellt samarbete med vissa andra banker och på just dessa är det faktiskt helt kostnadsfritt att ta ut.
Inom euro-området finns ju ingen växlingsavgift, men det är även kostnadsfritt på t.ex. Barclays i GB, Bank of America i USA, Scotia Bank lite här och där, någon australiensk eller som senast Absa i Sydafrika.

Har provat att dela uttaget belopp i lokal valuta med avdraget belopp i euro från kontot och jämfört kvoten med aktuell dagskurs, har stämt på öret i samtliga fall.

Vet inte om det finns motsvarande samarbeten för svenska banker dock. Och mitt exempel gäller bara uttag, inte kollat kurser vid rena köp.
 

marbe166

Medlem
Generellt skulle jag dock säga att kortavgifterna är högre i Tyskland än i Sverige, men det finns ett intressant undantag när det gäller uttagsavgifter; min bank Deutsche Bank ingår i ett internationellt samarbete med vissa andra banker och på just dessa är det faktiskt helt kostnadsfritt att ta ut.
Inom euro-området finns ju ingen växlingsavgift, men det är även kostnadsfritt på t.ex. Barclays i GB, Bank of America i USA, Scotia Bank lite här och där, någon australiensk eller som senast Absa i Sydafrika.

Har provat att dela uttaget belopp i lokal valuta med avdraget belopp i euro från kontot och jämfört kvoten med aktuell dagskurs, har stämt på öret i samtliga fall.

Vet inte om det finns motsvarande samarbeten för svenska banker dock. Och mitt exempel gäller bara uttag, inte kollat kurser vid rena köp.

Vad du än gör använd inte EC-kortet som betalkort i Sverige. De (Deutsche Bank) lägger på en avgift på 5,99 EUR per sådant köp. Det gäller även kontantuttag.
 

obs

Medlem
Har lige prøvet at indtaste nogle køb i USD, der er betalt med mit Diners Club kort. Her ser afgiften ud til at være omkring 2,7%.
 

Dr. Miles

Expert
Jag tog ut 30.000 JPY i kontanter på Japan Post Banks bankomat med mitt SAS Amex kort när jag var i Tokyo förra månaden då mitt ICA Maestro kort inte fungerade.
Det är lite bekymmersamt när jag ser kontoutdraget på Amex. Nämligen det står att jag drog ut 3 miljoner JPY (ca 200.000 SEK). :eek

Screenshot20140903_4.png


Turligt nog de drog endast 2.065,39 SEK + avgift 82,62 SEK = 2.148,01 SEK från mitt kort men jag undrar om var tog resten av pengarna 2.970.000 JPY vägen? ;):confused:
 
Toppen