Senaste nytt

Åka utomlands med svensk hyrbil?

Morgan

Medlem
Någon som har koll på vilken biluthyrningsfirma som är bäst för att hyra bil i Sverige om man har för avsikt att åka utomlands? Inga konstiga länder, utan t.ex. ta färjan till Finland eller Tyskland eller bron till Danmark?

Europcar, som jag gillar i övrigt, tar 1250 kr i avgift för att åka utomlands - oproportionerligt tycker jag, åtminstone för Norden.

.
 

Moco

Medlem
Jag har flera gånger tagit bilen till Finland och Norge och Avis/Budget har varken nekat mig eller tagit ut någon avgift för det.
 

Nemo

Medlem
Europcar har för mig inte tagit ut någon avgift för Norge/Finland. Ring och kolla med kontoret du tänkt hyra från. I Kiruna är det så vanligt att de har en stämpel som ger rätt att ta med bilen till Norge/Finland. Viktigt att du berättar för biluthyraren att du tänkt köra utomlands, annars gäller ej försäkring.

EDIT: länk till Europcar.
http://www.europcar.se/EBE/module/render/Avgifter
"Köra hyrbilen utomlands
Europcars hyrbilar får, efter godkännande av Europcar, köras utomlands.
Om resan kommer att gå till länder utanför Norden (Sverige, Norge, Finland och Danmark) så tillkommer en avgift om 1250 kr/hyra.
Meddela avsikten med utlandsresan redan vid bokningstillfället för att vara säker på att godkännandet bekräftas. "
 
Last edited:

Valley

Medlem
Kört Hertz till länder som DE, FI, NO, DK utan att slanta något extra. Om det inte varit envägsbil, då var det dyrt
 

NyfikenGrau

Medlem
Europcar har för mig inte tagit ut någon avgift för Norge/Finland. Ring och kolla med kontoret du tänkt hyra från. I Kiruna är det så vanligt att de har en stämpel som ger rätt att ta med bilen till Norge/Finland. Viktigt att du berättar för biluthyraren att du tänkt köra utomlands, annars gäller ej försäkring.

EDIT: länk till Europcar.
Avgifter
"Köra hyrbilen utomlands
Europcars hyrbilar får, efter godkännande av Europcar, köras utomlands.
Om resan kommer att gå till länder utanför Norden (Sverige, Norge, Finland och Danmark) så tillkommer en avgift om 1250 kr/hyra.
Meddela avsikten med utlandsresan redan vid bokningstillfället för att vara säker på att godkännandet bekräftas. "

Det här känns ju helt bisarrt, hyr ibland Europcar i Tyskland och Frankrike, hos dem får man alltid köra över hela Västeuropa inkl. Norden om man inte hyrt en ren lyxbil. Detta är inte heller något man behöver uppge vid uthyrningstillfället. "Godkännande"...1250 spänn...vansinnigt. Dags att bojkotta europcar.se med andra ord. Men konstigt att det kan vara en sån stor skillnad mellan länder när kedjan är densamma!?
 

A380*G

Medlem
Angående att ta hyrbil utomlands så finns denna information på Hertz.se om att köra i Tyskland.

Tysklands miljödepartement har introducerat miljözoner i vissa tyska städer.

Alla bilar som åker in i en av dessa miljözoner måste ha en synlig dekal där bilens miljöklass står angiven. Har du INTE en sådan dekal på din bil kan du få böta upp till €40.00. Denna lag avser alla tysklicenserade bilar samt alla utländska bilar som är licenserade utanför Tyskland.

Alla bilar från Hertz i Tyskland har redan denna dekal, men inte bilar som är hyrda via Hertzkontor utanför Tyskland och som sedan körs in i dessa reglerade, tyska miljözoner.

Kunder på bilresa i Tyskland som reser in i en av dessa reglerade miljözoner och som har hyrt sin bil på ett Hertzkontor utanför Tyskland kan därför bli bötlagda med €40.00.

De reglerade zonerna identifieras av skyltarna nedan. Dessa finns vid alla infarter till de reglerade miljözonerna.


De anger däremot inte om man kan få en "Tysklandsgodkänd" bil i Sverige genom att säga till vid uthämtning av bilen.
 

AABack2ARN

Medlem
Väcker denna tråd.

Noterade i Kiruna att åtminstne två av hyrbilsbolagen (Hertz och Europcar?) nu tar betalt för att köra bilen "cross-border" in i Finland och/eller Norge. Nytt sedan 1 juli enligt en av tjejerna.

Hertz tog 250kr och Europcar (?) tog 200kr.

Jag kan inte hitta någon information om dessa avgifter på respektive bolags hemsida. Är de överhuvudtaget lagliga?

Under alla omständigheter är det dåligt och känns delvis som en turistfälla/turistavgift
 

NyfikenGrau

Medlem
Väcker denna tråd.

Noterade i Kiruna att åtminstne två av hyrbilsbolagen (Hertz och Europcar?) nu tar betalt för att köra bilen "cross-border" in i Finland och/eller Norge. Nytt sedan 1 juli enligt en av tjejerna.

Hertz tog 250kr och Europcar (?) tog 200kr.

Jag kan inte hitta någon information om dessa avgifter på respektive bolags hemsida. Är de överhuvudtaget lagliga?

Under alla omständigheter är det dåligt och känns delvis som en turistfälla/turistavgift


För jävligt vilket lurendrejeri, är också tveksam till om det är lagligt att ta ut en sådan avgift. Och I Kiruna!? Bara kommunen i sig gränsar ju till båda länderna!
Fruktansvärt dåligt.

Kan i alla fall säga så mycket som att det inte är något centralt direktiv från internationella Hertz eller Europcar, man kan som jag skrivit tidigare ta en bil hyrd på Europcar eller Hertz i Tyskland till hela övriga Västeuropa (inkl Sverige, Norge och Finland för övrigt) utan att ens behöva informera om detta när man hämtar ut bilen.
 
Min erfarenhet är att det inte brukar vara några problem men var noga med att det står på ditt kontrakt att det är OK. T ex fick jag inte åka över gränsen Frankrike/Italien med Avis i juli... Dock gick det bra med Europcar.
 
Toppen