Senaste nytt

Biljett sökes: Stockholm - Florida dec 2014

Emil

Medlem
  1. Varifrån vill du börja din resa? Stockholm
  2. Var är din destination? Florida (t.ex. MIA, FLL, MCO, PBI. Kan resa hem från annan flygplats än ankomst)
  3. När vill/behöver du resa ut? 26DEC14 +2
  4. När vill/behöver du komma hem? 12JAN15
  5. Hur länge vill du vara borta? ca 2 veckor
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna och 2 barn (2, 7)
  7. I vilken kabinklass? Ekonomi
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Spelar ingen roll
  9. Vad är din budget? (per person) max 6.000 SEK per person
  10. Vad är det viktigaste för dig? Pris och restid med max 1 övernattning
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej
Stort tack för hjälpen.
 
Jacksonville, övernattning i London på utresan, ca 4000-4100 SEK per vuxen hos resebyrå:

www.kayak.se/flights/ARN-JAX/2014-12-26/2015-01-12

Risker med att köpa biljetter av resebyråer:
  • Man har ingen som helst koll på vilken bokningsklass man hamnar i och således kan man inte veta om du tjänar några bonuspoäng.
  • Om det blir strul (inställt flyg, ändrade flygtider, etc) kan man räkna med att få betala t ex 10 kr/minut för telefonsamtal till supporten på resebyrån man köpte biljetten av.
  • Räkna inte med att få välja sittplats eller kunna registrera bonuskort på förhand (innan checkin) utan avgifter.
  • Det brukar tillkomma 100-150 SEK på det visade priset om man vill betala med kort.
  • Om man betalar med internetbanken går man miste om den reseförsäkringen som brukar ingå om man betalar med de vanligaste korten (Visa, Mastercard, Diners, American Express, etc). Ett vanligt undantag är om man har ett av nämnda kort kopplade till det kontot som internetbankbetalningen gjordes ifrån, då brukar försäkringen gälla i alla fall.
 

johan_fbg

Medlem
Ett vanligt undantag är om man har ett av nämnda kort kopplade till det kontot som internetbankbetalningen gjordes ifrån, då brukar försäkringen gälla i alla fall.

Lite OT men är detta något som står i avtalet med banken/kortleverantören? Eller beror det bara på att det inte går att se på kontoutdraget om köpet är gjort via kortbetalning eller internetbank?
 
Lite OT men är detta något som står i avtalet med banken/kortleverantören? Eller beror det bara på att det inte går att se på kontoutdraget om köpet är gjort via kortbetalning eller internetbank?
Jag hörde lösa rykten om detta och skickade mejl till Swedbank, Handelsbanken, SEB samt Nordea och frågade. Samtliga bekräftade att det stämde.
 

mcleif

Medlem
Risker med att köpa biljetter av resebyråer:

Jeg har nu set denne kommentar adskillige gange og føler, jeg må komme med en kommentar. Jeg arbejder for et stort skandinavisk leisure-rejsebureau. Din kommentar passer sikkert på et typisk web-bureau (ex. Expedia), hvor der er sparet på servicen for at få den lave pris. Men hos et traditionelt bureau koster det ikke noget at ringe og tale med en rejsekonsulent.
  • Man har ingen som helst koll på vilken bokningsklass man hamnar i och således kan man inte veta om du tjänar några bonuspoäng.
    Man kan altid spørge sin rejsekonsulent, om bookingklassen.

  • Om det blir strul (inställt flyg, ändrade flygtider, etc) kan man räkna med att få betala t ex 10 kr/minut för telefonsamtal till supporten på resebyrån man köpte biljetten av.
    Et seriøst rejsebureau vil refundere dine udgifter for at ringe hjem.
  • Räkna inte med att få välja sittplats eller kunna registrera bonuskort på förhand (innan checkin) utan avgifter.
    Dette koster heller intet, hvor jeg arbejder. Det er muligt at kontakte os på mail eller telefon helt gratis for at få dette ordnet.

  • Det brukar tillkomma 100-150 SEK på det visade priset om man vill betala med kort.
    Dette behøver heller ikke være rigtigt - kun hvis banken opkræver gebyr for at betale med kreditkort.
 
Påståendena i min lista är worst case scenarios, så att ingen blir besviken i efterhand. Vet inte vilken resebyrå du jobbar på, men det låter inte som att det är en av de billigare när det gäller flygbiljetter. Om man söker på www.flygresor.se eller www.kayak.se och väljer den billigaste resebyrån ska man inte förvänta sig särskilt mycket kundservice (om man inte har betalt extra för deras "servicepaket").
 

agehall

Medlem
Jeg har nu set denne kommentar adskillige gange og føler, jeg må komme med en kommentar. Jeg arbejder for et stort skandinavisk leisure-rejsebureau. Din kommentar passer sikkert på et typisk web-bureau (ex. Expedia), hvor der er sparet på servicen for at få den lave pris. Men hos et traditionelt bureau koster det ikke noget at ringe og tale med en rejsekonsulent.

Och som någon som suttit på andra sidan och försökt använda flera olika, större resebyråer kan jag säga att det kvittar lika - de är i princip lika dåliga som över lag. Finns säkert undantag överallt, men resebyråer har över lag ingen kompetens längre. De reser inte själva och de har inte koll.

För den som inte är så insatt och inte vet vad han vill kanske en resebyrå kan hjälpa till, men för oss som vet hur vi vill resa och är intresserade av att slippa strul så har resebyråer inget att tillföra.
 
Toppen