Senaste nytt

Vilket kort ska jag välja?

widde

Medlem
Hej,
Helt ny här och gör säkert helt fel med att posta denna tråd med regler och rubriker. :)
I vilket fall, jag har bytt jobb och nya upplägget ser ut som nedan:

- Köpenhamn, Oslo, Helsingfors med SAS 2-4 ggr/månad
- Omsättning på mitt nuvarande kort med utlägg för hotell, middagar osv, cirka 500k/år
- Ingen status idag och behöver tillgång till lounger på samtliga flygplatser ovan
- Hotell kan jag bestämma själv, finns inget upphandlat på bolaget

Diners är out of the question då dom sloopar Lounge-tillgång.

Vilket kort/kombo ska jag använda för att få ut mest bang(EB-poäng) for the effort? Vi reser mycket privat också.

Tack på förhand,
 

agehall

Medlem
För att samla EB-poäng är det AmEx eller Diners som gäller, ifall du vill maximera. Men som backup är det bra att även ha deras MasterCard. AmEx är ju fördelaktigt då du snabbt kommer upp i 150k spendering och därmed får en 2-4-1 voucher som du kan utnyttja med SAS när du bokar bonusresor.

Inget av korten ger automatisk tillgång till lounger längre, så om du inte kommer upp till EBG så är det till att komplettera med ett Priority Pass.
 
Jag skulle säga Amex alla dagar i veckan. Om du väljer Amex så får du gärna säga till mig via PM så du får dina 6000 extra poäng och jag får 12000 som "rekommenderat" dig :)
 
Jag antar att det är privatkort det handlar om. Var det inte Handelsbanken Platinum som hade ett Priority Pass med obegränsade besök?
Och komplettera med Diners/MC om du så vill för att samla poäng. Amex avrådes då det är inget kreditkort så du blir tvungen att betala allt rätt fort och det är inte säkert att du hinner fixa reseräkningar utbetalda samma månad.
 

widde

Medlem
Jag har DanskeBank som privatbank idag, då känns handelsbanken-kortet inte optimalt? Behöver man inte vara kund i banken för att få alla fördelar av kortet?
Tiden för reseräkningar är inga problem, tar bara 4-5 dagar från jag lämnat in kvitton.

Kan man koppla på PP till AMEX-EB eller MasterCard-EB? Fler köpställen som tar Mastercard, lättare att bygga omsättningsvolym på det sättet?
 

agehall

Medlem
Amex avrådes då det är inget kreditkort så du blir tvungen att betala allt rätt fort och det är inte säkert att du hinner fixa reseräkningar utbetalda samma månad.

Vaddå "inget kreditkort"? Det är ett betalkort, precis som de andra två i Sverige. De är kanske lite mer oflexibla vad gäller fakturadatum och betalningstid, men det skiljer inget egentligen. Vill man inte betala hela beloppet går det också utmärkt att skjuta på betalningen, mot ränta då.

Ibland vet jag att jag kommer att vara borta från tiden innan räkningen kommer tills dess att den ska vara betald. Ringer man då AmEx och förklarar detta brukar det aldrig vara några problem att betala räkningen sent utan att få ränta på beloppet.
 
Vaddå "inget kreditkort"? Det är ett betalkort, precis som de andra två i Sverige. De är kanske lite mer oflexibla vad gäller fakturadatum och betalningstid, men det skiljer inget egentligen. Vill man inte betala hela beloppet går det också utmärkt att skjuta på betalningen, mot ränta då.
Tyvärr är inte alla så generösa för att betala ränta för arbetsgivarens räkning. EB MC har en inbyggd kredit, EB Diners har en som man kan söka till och Amex...
Det brukar väl vara runt 17%, på 500K om året är det en saftig summa.
 

Moco

Medlem
Vaddå "inget kreditkort"? Det är ett betalkort, precis som de andra två i Sverige. De är kanske lite mer oflexibla vad gäller fakturadatum och betalningstid, men det skiljer inget egentligen. Vill man inte betala hela beloppet går det också utmärkt att skjuta på betalningen, mot ränta då.

Ibland vet jag att jag kommer att vara borta från tiden innan räkningen kommer tills dess att den ska vara betald. Ringer man då AmEx och förklarar detta brukar det aldrig vara några problem att betala räkningen sent utan att få ränta på beloppet.

Om man nu skall vara korrekt så erbjuder AmEx i Sverige per definition inget kreditkort utan enbart betalkort av olika former. Det är skillnad på kredit- och betalkort och det är AmEx själva tydliga med att poängtera. Vanligtvis likställs dessa två typer av produkter av konsumenten, men det är skillnad.

Meningen är inte att man ska behöva ringa till dem och be om nåd. Med ett kreditkort, t.ex. SAS EB MasterCard (som är både ett betal- och kreditkort) slipper man detta.

Fungerar rutinerna med utbetalningar av reseräkningar smidigt så är ju AmEx att oftast att rekommendera eftersom det ger mer - där kortet accepteras. Komplettera gärna med ett MC.

:)
 

widde

Medlem
Håll er till topic nu.
Kredittiden är inget problem, ligger aldrig ute med pengar någon längre tid.
Svara gärna på frågorna 4 svar upp :)
 
Toppen