Senaste nytt

Har du några frågor/spørsmål till Finnair?

Jacob

Medlem
Imorgon ska jag träffa Finnair och har inbokat intervju med deras Senior Vice President Commercial Division, med andra ord personen som är ansvarig för det mesta som rör produkter, services, destinationer etc.

Har du några frågor/spørsmål till Finnair får du gärna skriva ett inlägg i tråden. Jag kan dock inte ge några garantier då intervjutiden är begränsad, men jag gör mitt bästa att nyttja tiden till det viktigaste.
 

doc

Medlem
När räknar Finnair med att börja flyga A350?
Har man bestämt vilken rutt som blir först ut med A350?
Kommer man provflyga A350 inom Europa först och vart i sådana fall?
Blir det samma kabin som den senaste i business?
Säkerligen är inget klart, men fråga kan man alltid.
 

Agö

Medlem
Hur ser Finnair på framtiden för affärsklass inom Europa? Är det något man avser att satsa vidare på eller ser företaget en vikande trend?

Finns planer på co-brandat kreditkort i övriga Norden (kanske person att ställa frågan till dock)?

Har Finnair genomfört några större studier av vad passagerarna tycker om att resa med Flybe Nordic? Och hur går tankarna kring fortsatt outsourcing?
 

Åbobo

Medlem
Har AY planer att erbjuda one-way biljetter till flera destinationar? Det skulle behövas. Oftast bör man välja ett annat bolag.

Varför vill AY inte sälja förmånliga restriktiva businessklassbiljetter inom Europa. Oftast kostar det åtminstone 1500 €. Jag tar hellre BA:s flyg från HEL till LHR för 400 - 600 € i restriktiv busiess (I klass) än Finnairs 300 € i turistklassen eller 1700 € i AYs flexibla business. BAs pris ger till och med fulla C klass avios poäng. Lufthansa säljer likadana biljetter för 600 - 800€ osv. Tror AY inte att fritidsresenärer vill ha kvalitet även om uppgradering med poäng är allt populärare (denna sommar erbjöd AY ugrades med 50 % rabatt. Det ledde till att det var svårt att hitta plats.)

När blir svårigheterna med catering över? I våras har en del måltider på C inom Europa varit mycket dålig à la burritto.

Hur mycket skulle det kosta att alltid ha åtminstone två olika val av måltider [helst 4 på interkontinentalaa rutter t.ex kött, fisk/skaldjur, grönsaker, kyckling varav en eller två vore en asiatisk rätt). (frukost och mellanmål i C klass på långdstansrutter, smörgås/sallad i Y inom Europa [från Helsingfors kunde man erbjuda både tur och returresans alternativ, på resan till Helsingfors det som blev kvar]. Samma gäller måltider i C klassen inom Europa. Kunde man ha två sorters vittvin och röttvin på C i Europa (det hade man för 8-10 år sedan i Y i Europa). Eller rosé under sommartiden precis på samma sätt som AY Lounger hade tidigare i år. Två olika sorters champagner (den andra sorten t.ex. småflaskor).

Blir avståndet mellan säten den enda skillnaden mellan Y och Y+ på A350s. Hur är det med mat och sätet annars.

Till sist en önskan: bättre funktionalitet av internetsidorna (t.ex. val av säte och måltid funkar oftast inte rätt har man ett BA kort)
 
Last edited:

Åbobo

Medlem
Ännu en destinationsfråga. Varför finns det inga rutter från Irland, Birmingham och Skotland till Finland och vidare till Ryssland och Asien.
 

JonW

Medlem
Varför uppgraderar man hellre statuslösa som kommer sent än att följa statusordning som de flesta bolag?
Varför har man kraftigt försämrat möjligheten att uppgradera med poäng/vouchers?
Varför bara en kötträtt i long haul C?
 

trekker

Medlem
Varför vill AY inte sälja förmånliga restriktiva businessklassbiljetter inom Europa. Oftast kostar det åtminstone 1500 €. Jag tar hellre BA:s flyg från HEL till LHR för 400 - 600 € i restriktiv busiess (I klass) än Finnairs 300 € i turistklassen eller 1700 € i AYs flexibla business. BAs pris ger till och med fulla C klass avios poäng. Lufthansa säljer likadana biljetter för 600 - 800€ osv. Tror AY inte att fritidsresenärer vill ha kvalitet även om uppgradering med poäng är allt populärare (denna sommar erbjöd AY ugrades med 50 % rabatt. Det ledde till att det var svårt att hitta plats.

+1 pa denna, varfor kostar det dubbelt sa mycket i C med AY jamfort med BA pa de billigaste biljetterna?
 

niksal

Medlem
OT: Såg idag A350 som precis landade på HEL. Satt själv i Blue1 717 som rullade ut till startbanan så några detaljer fick jag inte uppsnappat, men såg klart texten A350 på stjärtfenan. Den kom enligt finska tidningar från Moskva.

Jag är intresserad av att veta om Finnair klarar av att mäta den kommersiella effekten av att ha t.ex. flygplan målade i Marimekko-design, att ha samarbete med Angry Birds osv. Att måla plan är en viss investering, går det att mäta resultatet av en sådan investering, och om ja har de varit bra investeringar?

Finnair har hittills valt att inte införa Premium Economy, till motsats från många konkurrenter. Vilka är de främsta orsakerna för det beslutet?
 
Toppen