Senaste nytt

BA har stallt in mitt forsta leg - vad gor jag?

trekker

Medlem
Igar fick jag mitt BAEC Silverkort I brevladan, det firas med att mitt forsta leg imorgon (MAN-LHR-HEL) har blivit installt.

I MMB sa far jag Inga vettiga forslag pa batter rutt och nar jag ringed kundtjanst sa fick jag ingen hjalp alls mer an att de valdigt garna ville att jag skulle avboka hela min bokning mot full refund.

Sa har ser mitt scenario ut, vad gor jag?

Min flight som ar installt skulle ga fran MAN till LHR 15:25 imorgon och sedan LHR - HEL 18:40. Det finns 1 flyg 13:20 och ett 13:50 som kundtjanst sager ar fullbokade. De vill satta mig pa ett plan 9:50 pa morgonen men jag kanner inte for att sitta pa LHR en hel dag. Det finns aven ett direct flyg med Finnair mellan MAN och HEL son kundtjanst inte kan boka om mig till.

Enligt kundtjants sa har de store befogenheter vid checkin sa han sa att om jag dyker upp vid incheckningen sa kommer dom kunna boka om mig pa antingen ett av flygen 13:20 eller 13:50 eller pa Finnair flighten.

Tors man lita pa detta eller ska jag boka om till flyget 9:50 pa morgonen? Min bokningar i CE om det andrar nagot.
 

doc

Medlem
De borde kunna boka dig på AY från MAN till HEL. Vet om en liknande situation där det skulle åkts MAN-LHR-ARN och dimma på LHR gjorde att flighterna inte gick från MAN till LHR. Då routade man om med AY från MAN - HEL - ARN utan problem på flygplatsen. Det är ju en risk såklart eftersom om du dyker upp vid normal tid så har du redan missat morgon-flyget och har inte så mycket alternativ. Samtidigt innebär det ju att BA inte har så mycket alternativ annars heller. Allt beror på hur mycket risk du är beredd att ta. Men som Silver har du ju prio på väntelistan.
 

trekker

Medlem
Jag skulle kunna boka om och aka pa Mandag istallet, men jag har en inrikes flight bokad med AY pa mandag morgon som BA inte kan/vill hjalpa mig med ombokning av. Det lutar nog at att ta 9:50 imorgon bitti och boka om 18:40 till ett tidigare flyg med AY fran LHR. Detta kommer dock inte bli populart har hemma da jag behover aka hemifran kl 8 istallet for 14 :(
 
Fra min synsvinkel kommer det lidt an på hvor "cool" du er - hvis du er super "cool" dukker du op til almindeligt check-in og får det løst der - hvis du er heldig bliver du forsinket tilstrækkeligt til at du får EU-kompensation.

Ellers er der play-safe, book om til morgenafgangen...
 

EBGGOT

Medlem
Jag hade åkt till flygplatsen och gått till CW inchecken som du har rätt till med silverkoret och föreslagit finnair routen. Ganska övertygad om att det blir den fall det finns platser kvar ...
 

trekker

Medlem
Jag ringde BA en gang till igarkvall och fick samma svar som forsta gangen, denna gangen gav jag mig dock inte och plotsligt kunde damen I andra anden ringa till checkin I Manchester och den vagen boka om mig pa AY direct till HEL kl 17:50 ikvall.

Nu till I-landsfragan. Min originalbokning skulle ge mig 100 TP (20+80) men denna ger bara 80TP. Nagon som vet om det gar att fa de 20TP jag missar pga detta?
 

Homer

Medlem
Nu till I-landsfragan. Min originalbokning skulle ge mig 100 TP (20+80) men denna ger bara 80TP. Nagon som vet om det gar att fa de 20TP jag missar pga detta?

14.5. Where a Member is involuntarily re-routed by British Airways onto another carrier, and the original flight on which the Member was booked would have qualified for Avios Points, the Member may still claim such Avios Points online at ba.com. British Airways will endeavour to credit the Member's account with the appropriate Avios Points however it may be necessary for details of the Member's itinerary, including the retained segment of the boarding pass and passenger receipts to be sent to the Member's local service centre in order to claim any Avios Points credit.

http://www.britishairways.com/sv-se/executive-club/terms-and-conditions
 

trekker

Medlem
Tack for denna, min bokning ar uppdaterad I MMB och just nu sager den att jag kommer fa totalt 180TP istallet for de 200 fran borjan. Jag antar att det ar bast att vanta tills de gett mig poangen for denna flighten innan jag kontaktar dom.

Hur som helst sa ger detta mig mojligheten att testa Flybe for Finnairs Business class, jag har Inga hoga forhoppningar da det ar en 2-2 configuration och risken nog ar stor att jag far nagon som sitter bredvid.
 

trekker

Medlem
Ibland nar det gar fel sa blir det riktigt bra I slutandan. Min flight med AY I Business igar var over forvantan, valdigt bra. Det enda man kan klaga pa egentligen ar stolarna pa deras Emraer plan, och sa givetvis deras lounge I Manchester (Escape). Servicen, maten och dryken holl mycket hog klass och det var nog bland den basta jag haft pa ett flygplan (jag har dock endast BA CE, Sas Plus och AY Business att jamfora med). Det blev lax, champagne, single malt samt hjortron likor. Jag lyckades dessutom fa 2 stolar for mig sjalv pa 2-2 konfigurationen. Val framme I HEL sa blev jag aven uppgraderad till ett rum med bastu pa Hilton, synd bara att man inte har sa mycket anvanding av detta nar man anlander 22:30 for att checka ut igen vid 6:00.

Tankte lagga upp nagra bilder har ocksa men vet inte hur man bast gor detta.

Jag maste ocksa be om ursakt for hur illa mina texter blir nar rattstavningsfunktionen hela tiden forsoker andra till engelska......
 

flybob

Medlem
Ibland nar det gar fel sa blir det riktigt bra I slutandan. Min flight med AY I Business igar var over forvantan, valdigt bra. Det enda man kan klaga pa egentligen ar stolarna pa deras Emraer plan, och sa givetvis deras lounge I Manchester (Escape). Servicen, maten och dryken holl mycket hog klass och det var nog bland den basta jag haft pa ett flygplan (jag har dock endast BA CE, Sas Plus och AY Business att jamfora med). Det blev lax, champagne, single malt samt hjortron likor. Jag lyckades dessutom fa 2 stolar for mig sjalv pa 2-2 konfigurationen. Val framme I HEL sa blev jag aven uppgraderad till ett rum med bastu pa Hilton, synd bara att man inte har sa mycket anvanding av detta nar man anlander 22:30 for att checka ut igen vid 6:00.

Tankte lagga upp nagra bilder har ocksa men vet inte hur man bast gor detta.

Jag maste ocksa be om ursakt for hur illa mina texter blir nar rattstavningsfunktionen hela tiden forsoker andra till engelska......

Trevligt :) Bilder föreslår jag att du lägger upp genom att klicka på "Bifoga en bild/fil" under svarsrutan:

addpics.png
 
Toppen