Senaste nytt

Norwegian vill göra Arlanda till nav för Asientrafiken

Jacob

Medlem
Intressant intervju med Norwegians koncernchef Björn Kjos i Svenska Dagbladet idag.

Han nämner bland annat att man närmsta åren vill satsa stort på långdistansflyg och framförallt mot Asien där det finns en stor potential. Han hoppas att Norwegian ska få samma viktiga roll för Asientrafiken som Finnair har idag med fast medan Finnair fokuserar på affärsresenärerna vill Norwegian vill fokusera på privatresandet. Lustigt nog nämner han Arlanda som påtänkt hubb mellan Europa och Asien, snarare än exempelvis Oslo.

Arlanda kan bli billig port till Asien | Näringsliv | SvD
 

minatoku

Medlem
...kanske man kan hoppas på direktflyg till NRT eller HND men förmodligen är det andra länder (med rymligare flygplatser) som avses...
 

fly4fun

Medlem
Förmodligen är det bara PR som avses. Detta luktar mer och mer Ryanair/Feelair tycker jag. Finns ett flertal saker som talar emot att Norwegians lågpris långdistans blir av.

* Norwegian har pratat långdistans i 3-4 år och ett flertal datum/löften har passerat utan att nått har hänt.
* Det går flyga så mycket billigare än idag. Ryanair har lagt ner sin långdistans sattsning och dom få som försökt går det inte bra för, t.ex. Air Berlin som gör rekordförlust och Air Asia som ofta är dyrare än traditionella bolag.
* Norwegian brukar använda B787 låg bränsleförbrukning som argument. Visst, B787 gör av med ca 15-20% mindre än en B767 eller A330, men samtidigt är B787 väldigt mycket dyrare att köpa. Norwegian har dessutom beställt några av de första testplanen som kommer vara tyngre och därmed dra mer bränsle.
* Tillgången på plan är väldigt begränsad. Norwegian har fått tag på några enstaka plan. Hur detta ska räcka till 2-3 hubbar med trafik österut, västerut och söderut är ett mysterium.

Norwegians PR avdelning jobbar strategiskt för att få Norwegian framstå som en prispressare, och har lyckats fram tills nu, men jag undrar hur lång tid det tar innan allt genomskådas.
 
Toppen