Homer
Medlem
(Inte bara BA som ger sig in i politiken: BA hotar att halvera antal nyanställningar pga ökad passagerarskatt | BusinessClass.se )
SAS: "Flygskatt kostar miljarder"
Miljöpartiet vill införa en ny svensk flygskatt. Men SAS menar att förslaget skulle leda till tiotusentals förlorade arbetstillfällen och kosta staten flera miljarder kronor i förlorade skatteintäkter.
Finns en till artikel men den är bakom en betalvägg
di.se - SAS sågar MP:s flygskatt
SAS: "Flygskatt kostar miljarder"
Miljöpartiet vill införa en ny svensk flygskatt. Men SAS menar att förslaget skulle leda till tiotusentals förlorade arbetstillfällen och kosta staten flera miljarder kronor i förlorade skatteintäkter.
- Ett krig om luftrummet har brutit ut mellan miljöpartiet (MP) och flygbolaget SAS, som är delägt av staten.
Inför valet driver MP, med stöd från V och FI kravet på en miljöskatt på flygresor. Enligt MP:s förslag skulle en flygbiljett inom EU då bli 110 kronor dyrare och utanför EU kosta 270 kronor mer än i dag.
Miljöpartiet ser flygskatten som ett sätt att styra om till mer hållbara transportslag, som exempelvis tåg, och menar att förslaget skulle leda till skatteintäkter på 3,5 miljarder kronor om året.
SAS håller inte med och slår nu tillbaka med full kraft.
”Detta är omodern politisk opportunism och ett slag i luften om man påstår sig vilja värna om miljön”, säger Hans Ollongren, ansvarig för luftfartspolitisk och myndighetsfrågor för SAS.
Enligt en färsk konsekvensanalys om flygskatt av föreningen Svenskt Flyg skulle en flygskatt få ödesdigra konsekvenser inte bara för flygresenärerna och SAS, utan även för staten och skattebetalarna i stort.
Bland annat hävdas det i rapporten att flygskatten skulle resultera i 10.000-tals förlorade arbetstillfällen, en snedvriden konkurrens till förmån för utländska flygbolag och flygplatser och 5,6 miljarder kronor i förlorade skatteintäkter. Bakom Svenskt flyg står bland andra SAS, Luftfartsverket och Swedavia som driver tio flygplatser i Sverige.
”En flygskatt skulle försämra Sveriges konkurrenskraft som turistland, exempelvis i jämförelse med Norge och Danmark. Det skulle drabba inte bara SAS utan stora delar av besöksnäringen”, säger Hans Ollongren.
Vidare hävdar utredningen att de totala utsläppen endast skulle minska med 0,2 procent, vilket är mindre än vad svensk vägtrafik släpper ut under 48 timmar.
Internationell erfarenhet visar, enligt Svenskt Flyg, att flygskatter dessutom ofta blir en förlustaffär för statskassan.
”Tre länder, Holland, Irland och Danmark har infört flygskatt och sedan avskaffat den när man sett vilka negativa konsekvenser detta får”, säger Hans Ollongren.
Det är inte första gången MP riktar udden mot SAS. Bland annat anser partiet att det var fel av regeringen att bevilja skattepengar för att rädda flygbolaget undan konkurs. I en intervju med Di i mars i år öppnade MP även för att stycka flygbolaget och sälja det del för del.
”Man ska inte gå in med nya skattepengar för att rädda gamla”, sade MP:s ekonomisk-politiske talesperson Per Bolund då och hänvisade till de totalt 2,4 miljarder kronor som staten sköt till vid SAS två nyemissioner 2009 och 2010.
2006 beslutade den dåvarande socialdemokratiska regeringen om en skatt på flygresor, men beslutet revs senare upp av alliansregeringen. Flygskatt är dock inget förslag som S driver i dag.
Finns en till artikel men den är bakom en betalvägg
di.se - SAS sågar MP:s flygskatt