Senaste nytt

Champagne på tisdagar och resor utbytt mot cellgifter

ESSA

Medlem
Livet kastas om.
Mina "Champagne-tisdagar" och resor är satta "on hold", istället får jag cellgifter på tisdagar och biverkningarna efter dem gör mig "o-resbar".

I maj fick jag veta att jag har bröstcancer. Livet kastas om och man inser snabbt att det är ett heltidsarbete att åka på röntgen, blodprovstagning, läkarbesök, omläggning av den slang som monterats i en stor ven och slutar 1 cm från hjärtat, kurator, apoteksbesök...

Man ska vara frisk för att orka vara sjuk och man ska ha pengar på banken till alla högkostnadsbelopp och allt annat lull lull som kommer med den nya situationen.

Lägg därpå till rädslan för att det hinner sprida sig innan vården får bukt på den knöl som redan finns. I ett läge upptäckte de att den första varianten cellgift inte bet, knölen hade växt 1 cm...
Remiss till skelettröntgen, skiktröntgen och ny mammografi och ultraljud.
Byte av cellgift som gjorde mig däckad i över 1 1/5 vecka. Smärtlindring som inte bet...

Men.
I det stora hela är jag vid gott mod och som någon sa - "Av alla cancersorter du valt har du valt den bästa".
Bröstcancer har goda prognoser och det är därmed stor chans att jag hamnar på rätt sida statistiken!
Håret är borta och jag måste säga att den peruk landstinget stod för, den hamnade snabbt i ett skåp! jag bär min skallighet med stolthet och det är mitt nya jag. Flera kommentarer har jag fått att jag nog borde behålla min nya look även efter att håret börjar växa ut igen! ;-)

Jag hade nog en hel del perspektiv på livet redan innan men nog kommer nya värderingar i och med detta. Livet i ena handen och triviala saker i andra och valet finns egentligen inte.

Jag får vara glad över alla resor jag gjorde i vintras och våras så att jag har en liten buffert. Längtan finns så klart till kommande resor när allt detta är över.

Idag väntar nästa cellgiftsbehandling och igår sa läkaren att de tänker höja dosen denna gång. Mina blodvärden såg tyvärr rätt kassa ut och för att jag ska slippa den enorma trötthet som drabbade mig förra gången kommer jag idag få mitt livs första blodtransfusion.
Det måste jag säga att jag nog bara trodde man fick vid svåra olyckor där man förlorat mycket blod...
Så har du lämnat blod på sistone och har min blodgrupp är det kanske du som hjälper mig idag!
Tack för det! ;-)

Kanske orkar jag haka på nån av de Stockholmsträffar framöver och ser ni då en skallig tjej äntra venuet så är det med stor sannolikhet jag!

Fuck cancer!

Mvh ESSA/Jessica
 

agehall

Medlem
Riktigt trist att höra @ESSA! Jag hoppas verkligen att du hamnar på rätt sida i statistiken.

Och dyk gärna upp på några träffar om du vill träffa några vänner och prata om allt och inget, ungefär som vanligt...
 

Magnus_K

Medlem
Instämmer med förgående talare!
Cancer är något som kan drabba oss alla.
Tror det var @Dr. Miles som skrev i Business Flights Deal tråden att man ska skänka pengar varje gång någon bokar en resa man sparar pengar på. Det är ett helt underbart tankesätt då du både sparar pengar men samtidigt gör en god gärning!
På det sättet främjar BC forskning och bidrar till att eventuella botemedel.


Lycka till med behandlingarna!

Mvh
Magnus
 
Toppen