Senaste nytt

Sälja bonusresa till kompis

Vaniljvodka

Medlem
Har sökt efter nån liknande tråd, men inte hittat. Har jag missat så får ni gärna klumpa ihop den här med nån annan.

Vi är ett gäng på åtta pers som ska flyga Stockholm-Manchester med SAS i september. Sju av oss bokade biljetter för 1170:- med en SAS-kampanj i mars, men den åttonde har inte kunnat bestämma sig om han ska med förrän nu. Våra flighter (via CPH dit och direkt hem) går nu på över 4000:-. Skulle han flyga via Oslo dit (och vara framme en halvtimme efter oss) så kommer han ner i pris med en tusenlapp. Så nu vill jag vara schyst och kanske boka resan åt honom med poäng och få cash som typ motsvarar vad jag lägger ut i poäng, men som ändå är billigare än 4 papp.

- Bokar jag enbart för poäng så finns det endast platser kvar i PLUS för 50.000 poäng och 781:- i skatter.
- Bokar jag för poäng plus pengar så finns det plats i GO för 48.000 poäng och 660:- i skatter (om jag inte delbetalar i pengar). Eller exempelvis 1170:- + 40.900 poäng om jag drar upp regeln till vad vi betalade.

Det sistnämnda alternativet ger ju mig (eller är det min kompis som får dom?) dessutom poäng för resan.

Har ingen koll på vad man kan omräkna poängen till i cash? Hur skulle ni göra?
 
D

Deleted member 4971

Guest
Du får bara poäng för din resa, inte din kompis. Frågan är väl vad du värderar dina poäng till. Jag hade valt 1170 kr + 40,900 poäng.

Sen får du väl iofs inte använda poäng för din kompis, men det är en annan fråga.

"3.1 Unless otherwise stated by SAS, points can be used only by the member personally or his/her closest family."
 

Vaniljvodka

Medlem
Det går ju att klicka bort rutan "Eurobonus-medlemmen reser" när man gör bokningen. Du menar att de kanske kommer kolla ifall det är en familjemedlem jag bokar åt?

Har ingen aning om vad jag värderar poängen till...
 
D

Deleted member 4971

Guest
Det går ju att klicka bort rutan "Eurobonus-medlemmen reser" när man gör bokningen. Du menar att de kanske kommer kolla ifall det är en familjemedlem jag bokar åt?

Har ingen aning om vad jag värderar poängen till...

Nej ingen kommer kolla dig, skriver bara vad reglerna säger ;)
 

telelina

Medlem
Jag skulle värdera dem till för högt d v s din kompis kunde lika gärna köpa den dyra biljetten. Om det nu är så att du har gott om poäng och gärna vill hjälpa din kompis så tycker jag ett totalpris på 2500kr borde vara OK (dvs din kompis betalar dig 1719kr för alternativ 1) . Det finns en del datum att boka en biljett för 2000-2500kr för en weekend. Din kompis får åka samma flight som er och kommer ändå billigare undan än de andra alternativen.
 

Najk

Medlem
Jag tycker ju det är för mycket poäng sett till kostnaden för en biljett, men det är ju en personlig åsikt. Jag hade aldrig gjort en poängresa när biljettpriset är så lågt.

Men om du vill vara schysst och hjälpa din vän så ca 2500kr vore väl rimligt kanske.
 

Ubbe

Medlem
Du får bara poäng för din resa, inte din kompis. Frågan är väl vad du värderar dina poäng till. Jag hade valt 1170 kr + 40,900 poäng.

Sen får du väl iofs inte använda poäng för din kompis, men det är en annan fråga.

"3.1 Unless otherwise stated by SAS, points can be used only by the member personally or his/her closest family."

Det har väl aldrig hänt att SAS sagt nej till att man bokar en biljett med poäng till någon utanför "familjen". SAS kan ju omöjligt veta i vilket förhållande Vaniljvodka (hua, jag rös när jag skrev det, OT, vaniljvodka måste smaka riktigt illa..) står till den bokade kompisen. De kan ju vara lovers sedan många år..
 
D

Deleted member 4971

Guest
Det har väl aldrig hänt att SAS sagt nej till att man bokar en biljett med poäng till någon utanför "familjen". SAS kan ju omöjligt veta i vilket förhållande Vaniljvodka (hua, jag rös när jag skrev det, OT, vaniljvodka måste smaka riktigt illa..) står till den bokade kompisen. De kan ju vara lovers sedan många år..

Nej, precis det skrev jag också? Jag citerade bara vad reglerna säger.
 
Toppen