Senaste nytt

Restaurangtips i Wien och Bratislava?

Skall till Wien och Bratislava för ett långt veckoslut inom kort och har faktiskt aldrig varit i någondera stad. Alla hotell har jag redan bokat men annars skulle ja gärna höra tips om restauranger osv.

Det var väldigt synd att operahuset är på sommarlov just nu. Hela orkestern spelar på Salzburgs musikfestival som tar 7 veckor!
 

SWEDE

Medlem
Skall till Wien och Bratislava för ett långt veckoslut inom kort och har faktiskt aldrig varit i någondera stad. Alla hotell har jag redan bokat men annars skulle ja gärna höra tips om restauranger osv.
Det var väldigt synd att operahuset är på sommarlov just nu. Hela orkestern spelar på Salzburgs musikfestival som tar 7 veckor!
Jag talar för Wien: Glöm allt från Do&Co, glöm också Steiereck, där du får svårt att få tag på ett bord! Grand Hotel har ett par fina restauranger; Unkai, den bästa Japanska i Wien (de har också en sushibar på gatunivå). Le Ciel ligger på samma våning som Unkai. Den har Wien bästa restaurangterrass. Bokning! Det serveras klassisk franskt och österrikiskt. Om man vill se en häftig miljö går man på nyöppnade The Bank på Park Hyatt, helt öppet kök. Hänger (och äter - bokning) gör man på Zum Schwarze Kameel's terrass, just i närheten. Det som är kanon med Wien är att de är väldigt bra på fisk och skaldjur, tro det eller ej! Åk aldrig därifrån utan ha smakat en Riesling Smaragd, eller något gott från Kracher!
 

Homer

Medlem
Väldigt länge sedan jag var till Bratislava de enda minnen jag har därifrån är att det var enastående fult och tråkigt
och nästan helt utan sevärdheter, någon hyfsad restaurang lyckades vi inte hitta.
 

Resenären

Medlem
Jag talar för Wien: Grand Hotel har ett par fina restauranger; Unkai, den bästa Japanska i Wien (de har också en sushibar på gatunivå). Le Ciel ligger på samma våning som Unkai. Den har Wien bästa restaurangterrass. Bokning!

Instämmer! Grand Hotel och dess restauranger är är väl värt ett besök. Eller knalla över gatan till Hotel Imperial: Hotel Imperial, a Luxury Collection Hotel Vienna - Official Website
Ett mycket vackert hotell med en superb matsal.
 

Resenären

Medlem
Hur är själva käket på Imperial? Vi ska bo där en natt.

Mycket fin middag och i den miljö som detta hotell erbjuder är det en fröjd att dinera.
En liten kommentar hade jag i denna gamla tråd: http://www.businessclass.se/forum/businessclass/251-fredagstraden-262.html
Det var ett italienskt tema, när vi åt där, därav var vit tryffel ett givet inslag. Exakt vad vi åt minns jag inte, har bara noterat att atmosfären, servicen och maten var "prima".
 
Skall till Wien och Bratislava för ett långt veckoslut inom kort och har faktiskt aldrig varit i någondera stad. Alla hotell har jag redan bokat men annars skulle ja gärna höra tips om restauranger osv.

Bratislava får mig alltid att tänka på Europtrip. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=cqEsE-IKBI8

" We just get Miami Vice on television "
" Do you know if there is any train coming in soon? Yes very soon. They're building it now. "
" It's good you came in summer. In winter it can get very depressing. "
" Thanks. Oh a nickel. You see this? I quit * SLAP * I open my own hotel.
 
Last edited:

Jadessa

Medlem
Var en sväng i Bratislava förra veckan och var mycket positivt överraskad! Av de foto vänner sett så har det förändrats rejält de sista åren från grått till rent o snyggt. Mysigt och rätt litet, en tur "ufo"tornet mitt på bron är nog ett måste(vi hoppade över pga av värmen)
Mindre med turister än Prag. God öl! Tyvärr inga tips på restaurang.
Hoppas du får det trevligt.
 
Toppen