Senaste nytt

"Räddad" av Amex

Valley

Medlem
Intressant Siljakryssning där hela deras kortsystem rasade ihop redan efter avgång. Något back up-system fanns uppenbarligen inte. Och personalen brydde sig inte heller :mad:

Men, en liten ljusglimt dök upp när receptionen påstod att om man hade ett Amex, kunde de dra slippar på max 500,-
varför man fick bokat ett bord till slut.

Så. Någon som vet vad det är för special för just Amex ?
I min värld existerar väl fortfarande signerade notor. Eller har man börjat som i Tyskland. Ingen kod = inget köp
 

fcx

Medlem
Rent allmänt är man mycket restriktiv med alla former av offline-transaktioner till följd av olika myndighetsregler.

Även om man signerar slippen så är själva transaktionen online, dvs. man kollar att kortet inte är spärrat samt att man har täckning på kortet. Signering (som ju ska sammanfalla med kontroll av ID) är bara en annat sätt att se att det är kortägaren som är den som använder kortet (i stället för pin-kod).
 
I Danmark er det "normalt" at man kører offline, med enten kode eller signatur ved tekniske problemer. Da er det butikken der har riskoen hvis kortet er spærret og/eller stjålet. Sker lignende ikke i Sverige?
 

benson

Medlem
Råkade ut för motsatsen när ICA Kvantum i Kungens Kurva tappade sin anslutning till omvärlden. Då godkände alla kortföretag utom Amex köp offline utan manuell kontroll. Amex krävde att affären skulle ringa dem vid varje köp. Endast kassaledaren fick ringa. Hade ingen lust att krångla till det på detta sätt när det stod kunder i kö och väntade. Valde därför att bli "räddad" av Eurocard.
 

Valley

Medlem
Rent allmänt är man mycket restriktiv med alla former av offline-transaktioner till följd av olika myndighetsregler.

Även om man signerar slippen så är själva transaktionen online, dvs. man kollar att kortet inte är spärrat samt att man har täckning på kortet. Signering (som ju ska sammanfalla med kontroll av ID) är bara en annat sätt att se att det är kortägaren som är den som använder kortet (i stället för pin-kod).

Frågan är vad som är värst. Tappa x antal procent i omsättning eller ta risken att 20-30% luras.
Förvisso en del merarbete, men jag är tämligen säker på att det skulle betalat sig.

Och varför inte ett back up-system ?
 

Valley

Medlem
Råkade ut för motsatsen när ICA Kvantum i Kungens Kurva tappade sin anslutning till omvärlden. Då godkände alla kortföretag utom Amex köp offline utan manuell kontroll. Amex krävde att affären skulle ringa dem vid varje köp. Endast kassaledaren fick ringa. Hade ingen lust att krångla till det på detta sätt när det stod kunder i kö och väntade. Valde därför att bli "räddad" av Eurocard.

Klart fascinerande. Kan det månne vara landsspecifika krav som ligger bakom. I TallinkSilja-fallet borde väl Estland vara avtalspart. Men skulle de vara mer riskbenägna ?
 

fcx

Medlem
Frågan är vad som är värst. Tappa x antal procent i omsättning eller ta risken att 20-30% luras.
Förvisso en del merarbete, men jag är tämligen säker på att det skulle betalat sig.

Och varför inte ett back up-system ?

Jag delar din uppfattning till 100%. Tyvärr gör "de som bestämmer" sällan det.
 
Toppen