Senaste nytt

Erfarenheter av första klass ombord First Great Western

Agö

Medlem
Har någon gjort en längre resa med First Great Western i första klass och kan berätta lite om det? Jag funderar på om det är värt ca 500 kr extra T&R för First Class mellan Bristol och Penzance. Restiden är ca 4 timmar i vardera riktning.

Det verkar ju inte vara något märkvärdigt som ingår i biljetten men "ett varmt välkomnande ombord" är ju alltid trevligt (vilket inte ingår i boskapsklassen :rolleyes:).

What we offer:
a warm welcome on board
reclining, spacious leather seats on board our High Speed services
quiet, relaxed atmosphere
tables at every seat, with power sockets for your laptop or mobile phone
room to work or relax
at-seat service from one of our Customer Hosts on many journeys*
complimentary refreshments throughout your journey
a selection of products from our Express Café that you can buy at your seat*
complimentary newspaper*
access to First Class Lounges at London Paddington and Cardiff Central.
* Subject to availability. Not available on all services or at weekends

https://www.firstgreatwestern.co.uk/Your-journey/On-board/First-class
 
Har inte åkt first med just First Great Western, men tycker generellt att first är mer attraktivt när det gäller tåg i UK, å då tänker jag främst på lite längre tågresor.
 

RobRoy

Medlem
I ett tidigare liv kuskade jag runt alldeles för mycket med tåg i UK. First Great Westerns 1a klass är inte mycket att skriva hem om, men det är för det mesta värt de extra pengarna. Särskilt nu när det allt som oftast finns nästan lika många 1a som 2a klass vagnar på tågen, vilket gör det trångt. Tre saker att ta med i beslutsfattandet. 1) när du ska åka. Under Augusti så är Devon populärt! och då är det inget att fundera på. 2) Tid på dygnet. Om det inte är i Augusti och utanför peak hours, så är det inte så farligt i 2a klass i de trakterna. 3) Var du byter någonstans, dvs. om det blir tågets startstation (t.ex. plymouth) eller om det är paddingtontåget som kommer.
 
Toppen