Senaste nytt

SAS äger - och i samma stund - Norwegian suger

Flög för några dar sen i GO på A321 med SAS. Helt fantastisk crew och vi fick t.o.m. gå in i cockpiten :)! Sedan flög en familj som är vänner till oss med Norwegian och deras son (A) upptäckte att en medpassagerare använde 3G-nätet och ringde till flygvärdinnan (F). Då startade denna konversation:

A: Alltså han som sitter bakom mig använder 3G
F svarar med oartig ton: Ja, men det är inga problem om en person har av flight mode.
Sen går hon där ifrån...

Det ger liksom bilden av att det är inga problem om en person har av flight mode, men att det är farligt om tre personer har av flight mode

PS. Jag vet inte om detta var rätt forum, moderator får flytta om det var fel.
 

Magnus_K

Medlem
Det kan inte varit så att dom använde IP-telefoni?
Du får ingen sändning med 3G såvida dom inte stod på marken.
Eller är så pass nära marken så det fungerar.

Håller med om att det finns olika sätt att prata med passagerar och sura flygvärdinnor är jobbiga.

Mvh
Magnus
 
Last edited:

Fedup

Medlem
Flög för några dar sen i GO på A321 med SAS. Helt fantastisk crew och vi fick t.o.m. gå in i cockpiten :)! Sedan flög en familj som är vänner till oss med Norwegian och deras son (A) upptäckte att en medpassagerare använde 3G-nätet och ringde till flygvärdinnan (F). Då startade denna konversation:

A: Alltså han som sitter bakom mig använder 3G
F svarar med oartig ton: Ja, men det är inga problem om en person har av flight mode.
Sen går hon där ifrån...

Det ger liksom bilden av att det är inga problem om en person har av flight mode, men att det är farligt om tre personer har av flight mode

PS. Jag vet inte om detta var rätt forum, moderator får flytta om det var fel.

Eh.. det är flera som har på mobilerna med täckning vid takeoff och även nära landning. Ingen big deal egentligen. Om det fanns någon riktig fara i det hade mobiltelefoner behövt checkas in. Lite larvigt att ropa på flygvärdinnan på det, känns lite dagis.
 

johhenrik

Medlem
Jag snackade med en vän på EK om detta för många år sen. De hade gjort tester och de kunde se eventuella störningar när mer än 50 telefoner var på. Vet inte vilken flygplanstyp de testade på då dock.

Edit: Jag ska tillägga att jag inte minns exakt siffra, men det var ganska många iaf.
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Jag trodde att det numera var godkänt att bruka telefonen och dess internet, förutom när specifika flygbolag förbjuder det. Jag har själv inte min på, men inte skulle jag ringa flygvärdinnan....

Det var inte så att flygvärdinna, kanske rimligt, tyckte att det var lite barnsligt att ringa/skvallra på en medpassagerare om en sådan sak (?) Givetvis är det inte mer farligt med TRE än EN mobil, och det tror jag även flygvärdinnan vet.

Givetvis är otrevliga flygvärdinnor inget roligt, men tycker nog att trådstartaren dragit lite väl stora växlar på det hela...innan rubriken sattes.
 

pitch

Medlem
Kruxet med mobiler och flygande är ju just att mobilerna inte får kontakt med nån basstation när man är tillräckligt långt upp och alltså drar på full spätta på utsänd effekt för att försöka lite hårdare. Summera ihop all den effekten över ett par hundra mobiler på samma plan och det finns faktiskt en liten chans att det skulle kunna ställa till problem. (Dessutom suger det säkerligen batteri som bara hejsan, så jag är inte riktigt med på varför man vill ha mobilen på utan att ha den i flight mode...)

Qatar Airways (och säkert flera andra, det råkar bara vara där jag har märkt det först) löser det problemet genom att helt enkelt installera en egen basstation i planet. Sändarstegen i mobilerna behöver inte ta i så dom skiter på sig och allt är frid och fröjd. Du kan alltså ringa och SMS:a precis som vanligt på planen som har den lösningen. Visserligen till säkert skyhöga roamingavgifter, men ändå.
 

Jakob K

Medlem
Flög för några dar sen i GO på A321 med SAS. Helt fantastisk crew och vi fick t.o.m. gå in i cockpiten :)! Sedan flög en familj som är vänner till oss med Norwegian och deras son (A) upptäckte att en medpassagerare använde 3G-nätet och ringde till flygvärdinnan (F). Då startade denna konversation:

A: Alltså han som sitter bakom mig använder 3G
F svarar med oartig ton: Ja, men det är inga problem om en person har av flight mode.
Sen går hon där ifrån...

Det ger liksom bilden av att det är inga problem om en person har av flight mode, men att det är farligt om tre personer har av flight mode

PS. Jag vet inte om detta var rätt forum, moderator får flytta om det var fel.

Vad tror du är farligast: En mobiltelefon som är igång - eller godtyckliga pax springandes i cockpit?
 

Valley

Medlem
Flög för några dar sen i GO på A321 med SAS. Helt fantastisk crew och vi fick t.o.m. gå in i cockpiten :)! Sedan flög en familj som är vänner till oss med Norwegian och deras son (A) upptäckte att en medpassagerare använde 3G-nätet och ringde till flygvärdinnan (F). Då startade denna konversation:

A: Alltså han som sitter bakom mig använder 3G
F svarar med oartig ton: Ja, men det är inga problem om en person har av flight mode.
Sen går hon där ifrån...

Det ger liksom bilden av att det är inga problem om en person har av flight mode, men att det är farligt om tre personer har av flight mode

PS. Jag vet inte om detta var rätt forum, moderator får flytta om det var fel.

Är det verkligen möjligt att man får släppa in någon i cockpit ?
Trodde reglementet nuförtiden var stenhårt.
 

fcx

Medlem
Är det verkligen möjligt att man får släppa in någon i cockpit ?
Trodde reglementet nuförtiden var stenhårt.

Efter landning (och i mån av tid) så tycker jag att det händer ganska ofta att någon få gå in och titta.

Under själva flygningen händer det väl bara om man chartrar ett eget plan :rolleyes:
 

andreas

Medlem
Är det verkligen möjligt att man får släppa in någon i cockpit ?
Trodde reglementet nuförtiden var stenhårt.

Senaste gången jag åkte jump-seat så frågade jag vilka kriterier som gällde för både det och att kika in på flight-deck under flygning. Svaret jag fick då var "Company employees or passengers well known/family to crew".
Nu uppfyllde jag inte något utav kriterierna men både jag och besättningarna brukar se det som en fördel om vi med jämna tillfällen besöker och ökar förståelsen för varandras arbete/procedurer.
 
Toppen