Senaste nytt

Poäng eller liknande på SAS Charter?

skydiver

Medlem
Har läst i en del trådar om vad man kan räkna med som EBG när man flyger SAS Charter.
Jag ska flyga med Apollo/SAS till Split.
Jag har läst mig till att man inte har Lounge-access.
Någon skrev något om att man får EB Extrapoäng (till och med för familjemedlemmar!)

Vad gäller? Får man poäng? Är det i så fall Extrapoäng eller Baspoäng?
Får man flygsträckorna tillgodoräknade? (på senaste tiden har jag kvalificerat till EBG på poäng, men i början var det tack vare antal flighter, så detta kan ju vara av intresse)
Apollo flyger till samma destination med ett annat bolag också, ingen större skillnad på avgångstid. Jag valde dock att flyga SAS-flyget. Men frågan är nu vad det finns för EB-incitament för en EBG att välja SAS framför den andra? Om man inte får något alls så är det ju lite tunnt....

Kan jag registrera mitt EB-kort vid incheck? (om det nu är något värt vill säga) Är det SAS-incheckning som används? Jag har inte fått något vanligt bokningsnummer, så allt verkar hållas väldigt avskilt från SAS system.
 

Dr. Miles

Expert
Jag har inte flugit just till Split men till Lanzarote med SAS Charter.

När man åker med SAS Charter:
  • Man får ingen EB poäng för själva flygning
  • Man får inte tillgång till lounge som statusmedlem
  • Man får inte extra bagagevikt som statusmedlem
 

Magnus_K

Medlem
Jag tror och rätta mig gärna om jag har fel kära BC vänner.
Styrs inte detta av vem som du köper flighten av rent tekniskt, kommer du få en bokningsreferens från SAS?
Har dålig koll men tror det är det som styr.
Har du en sas bokningsreferens och det inte är en av dom flighterna SAS skriver du inte får poäng för så bör det räknas.

Tjäna och använd poäng med SAS - SAS

Magnus
 

Dr. Miles

Expert
Jag tror och rätta mig gärna om jag har fel kära BC vänner.
Styrs inte detta av vem som du köper flighten av rent tekniskt, kommer du få en bokningsreferens från SAS?
Har dålig koll men tror det är det som styr.
Har du en sas bokningsreferens och det inte är en av dom flighterna SAS skriver du inte får poäng för så bör det räknas.

Tjäna och använd poäng med SAS - SAS

Magnus
Ja, om skydiver hade köpt resan direkt från SAS hade han/hon fått poäng samt han/hon kunde utnyttja statusförmåner.
Men skydiver har bokat resan genom Apollo så tror jag att det faller in i kategori SAS Charter.
 

Nemo

Medlem
Flyger du charter där charterbolaget hyr en transport av SAS Charter ger ditt Eurobonuskort inget. Ingen loungeaccess, inget extra bagage, inte Fast Track etc. Däremot kan du på vissa charterbolag tjäna extrapoäng på resan till Eurobonus; Apollo hade det förut, men inte nu längre, STS Alpresor har det nu. SAS Charter har däremot avtal med en hel del charterbolag som gör att du, oavsett EB, kan köpa loungeaccess etc.

Om charterbolaget däremot köper en flygstol av SAS (Reguljär) kan du i vissa fall få användning av din EB-status. Detta är mer förekommande på longhaul, både på små charterbolag och ibland stora charterbolag.

SAS Charter - SAS
SAS Charter - SAS
SAS - Charter Plus Class
SAS EuroBonus | STS Alpresor
 

skydiver

Medlem
Tack för svar. Man har med andra ord zero-zip-nada för att välja SAS-flighten framför den andra...
Trist att man inte ens får fast track. Man vet ju hur långa köerna i säkerhetskontrollen kan vara periodvis på somrarna.
 

Agö

Medlem
Tack för svar. Man har med andra ord zero-zip-nada för att välja SAS-flighten framför den andra...
Trist att man inte ens får fast track. Man vet ju hur långa köerna i säkerhetskontrollen kan vara periodvis på somrarna.

Det kan ju dock finnas viss skillnad i standard beroende på vem som svarar för den andra flygningen (säten m.m.). Och så är det ju SAS-personal - på gott och ont...!
 

Johan010

Medlem
Ska flyga charter till medelhavet med apollo nästa helg. Fligtnummer börjar med 7, bör vara charter? Redan 6.00 ska vi upp i luften. Tänkt skippa frukosten hemma och istället köpa ni veta vanliga frukostpaketet ombord med poäng som snart förfaller. Hittar dock inte frukostpaketet på onboard menu som finns upplagd på hemsidan för charterflygningar. Har någon lyckats köpa frukostpaketet på sas charter?
 
Toppen