Senaste nytt

Arbete påbörjas med riktlinjer för ett system för Flight-tracking

Alf

Medlem
Efter den tragiska olyckan av MH370 har äntligen FN genom sin flygorganisation ICAO tagit intiativ till att starta upp arbete med riktlinjer för utformning av ett internationellt övervakningssystem för att undvika att ett flygplan bara försvinner. Detta sker genom att tillskapa tre olika internationella arbetsgrupper.

Någon form av information planeras att lämnas på ett internationellt ATC möte i Beijing i september. Jag har ännu ej bestämt om jag kommer att besöka konferensen. Om jag besöker denna konferens kommer jag att lämna en liten rapport om vad som avhandlades i frågan.

http://www.atcglobalhub.com/index.p...s-underway-to-develop-flight-tracking-service
 

GOTATH

Medlem
Bra att det händer något. Tragiskt dock att det ska behöva hända en olycka innan något nytt utvecklas :-/
 

segra

Medlem
Nu tar man tag i saker som skulle varit gjorda för många år sedan. Hoppas nu bara
att det som vanligt inte tar år eller t.o.m decennier innan något konkret kommer fram.
 

Fredrik

Medlem
Bra att det händer något. Tragiskt dock att det ska behöva hända en olycka innan något nytt utvecklas :-/

Instämmer men det är tyvärr en allt för vanlig hållning inom många områden. Så länge det funkar är det inga problem men när något händer...
 

GOTATH

Medlem
Instämmer men det är tyvärr en allt för vanlig hållning inom många områden. Så länge det funkar är det inga problem men när något händer...

Samma inom sjöfarten. Efter Titanic och Estonia kom en massa nya viktiga och självklara regelverk... :-/
 
Last edited:
Toppen