Senaste nytt

Ikano Bank kreditkort - månadsrabatter på upp till 25%

Morgan

Medlem
Någon med erfarenhet av Ikano Banks kreditkort som ger rabatter på upp till 25% i utvalda branscher, som varierar månad för månad?

Som jag förstår det så kommer rabatten direkt baserat på branschkod som respektive transaktion får, d.v.s. betalar du två hotellnätter på ett hotell ska du i augusti automatiskt få 25% avdrag på kreditkortsfakturan.

Villkor
Månadsrabatt
Allt du behöver göra för att få din månadsrabatt är att betala med ditt Ikano Kort i månadens utvalda butiksbransch. Rabatten gäller för köp upp till 10.000 kr och dras av på ditt konto när köpet registrerats. Detta kan ta några dagar. Därefter kan du gå in på Mitt Konto och se avdragen rabatt. Maxrabatten är 5.000 kr per år. Om du skulle ångra ditt köp och lämna tillbaka varan måste du även göra returköpet med ditt Ikano Kort.

Reserelaterat:
Juli: 5% på alla resebyråer (du hinner agehall ;)
Augusti: 25% på hotell
September: 10% på restauranger

Skaffa Ikano Kort och få bra rabatter - Ikano Bank
 

agehall

Medlem
Med en maxrabatt på 5kkr/år så kommer man inte långt. Men visst skulle man kunna spara lite om man tex ska bo på ett dyrt hotell under Augusti...
 
Här är lite mer officiell info kring hur det fungerar med klassificeringen, från Ikano Kundo - Månadsrabatt Ikano Kort - Hur gör vi som butik?:
Månadsrabatten är baserad på VISA:s MCC kategorier. (MCC Merchant Category Code). När en butik registreras i VISA:s-system väljer butiken en kod som bäst definierar vilken bransch butiken verkar i/tillhör. Det är utefter dessa koder som Ikano Kort ger rabatt på respektive köp i respektive bransch. Månadsrabatten är en rabatt som kunden erhåller per automatik efter köpet när de betalat med sitt kort i en butik som tillhör respektive bransch.
 

DrKlas

Medlem
Jag har ingen erfarenhet av Ikano-kortet men rabatterna borde ju fungera om butiken har valt kategorin som ger rabatt. Hade jag haft kortet skulle jag nästan kunnat maxa rabatten med de hotellbokningar jag har för augusti, men det är ju lite sent att ordna nu.

Även om inte 5000 kr per år är så mycket så kan timlönen för att några få gånger betala med just det kortet bli rätt bra. Lite synd att de har en gräns på 10000 kr för att en transaktion ska ge rabatt. Men jag som har tänkt att skaffa ett extra Visa-kort tackar för tipset om ett alternativ.
 
Jag har tänkt på det förut när jag sett liknande system från andra kortutgivare: Det hade ju varit bra om man kunnat kontrollera vilken MCC en butik har registrerat innan köpet. Det känns annars som om det finns gott om fall där det finns flera passande MCC:er att välja på hos en butik.

Säg till exempel att de kör en kampanj 25% rabatt på mat. I så fall skulle du ju kunna ha tur när du köper din specialdesignade trädgårdsskulptur, föreställande en MD-80, i rostfritt stål från Stenåsens Kött & Svets och spara 2 500 kr eftersom de valde MCC 5499 Miscellaneous Food Stores - Convenience Stores and Specialty Markets. Å andra sidan kan du ju ha otur när du köper din hängmörade oxfilé till kvartersfesten och inte få nån rabatt alls eftersom de valt 7692 - Welding Repair.

Jag tycker det skulle bli problem med arga kunder i mer realistiska fall också? Eller går det att justera i efterhand om man visar sitt kvitto där det står KÖTT istället för SVETS trots att det är "fel" MCC?
 

DrKlas

Medlem
Det är max 10000 SEK av en transaktion som ger rabatt - köpet/transaktionen i sig kan vara högre!

Okej, det är ju i så fall bättre än min tolkning av "Rabatten gäller för köp upp till 10.000 kr". Även om det förstås ändå innebär att man får trixa med flera transaktioner under 10.000 kr om man vill optimera rabatten.
 
Toppen