Senaste nytt

Present till beresta amerikaner

agehall

Medlem
Jag ska bo hos min gamla värdfamilj under en vecka i Augusti och jag vill gärna ta med mig någon slags present till dem. Tyvärr suger jag på att köpa presenter...

Så, vad har ni för förslag på gåvor till ett äldre par som själva varit ute och rest mycket i sina yngre år. (De har ägt en resebyrå och de har varit i Sverige minst 3 ggr och har redan ett gäng dalahästar...)
 

Timotey

Medlem
Mackmyra? Inte för att jag gillar det själv men är lite udda med svensk whiskey. Är också fruktansvärd på presenter, men nu har jag satt bollen i rullning.
 

sembl

Medlem
Köp med dig en resväska med "svenskt" kaffe typ Zoegas Molleruds blandning. Då blir det liksom win-win, du får bra kaffe till frukost och de får bra kaffe resten av året.

Det är annars otroligt svårt att köpa just presenter, men kaffe tricket har uppskattats mycket här då vi är kända för att vara kaff3 nörd4r.
 

agehall

Medlem
Sprit/mat är i princip uteslutet eftersom det är ett 10-tal flighter innan jag kommer dit. Chansen att det kommer fram helt i incheckat bagage är ganska exakt 0 skulle jag säga. Om inte annat lär ju TSA nalla det...
 

jumbooze

Medlem
Sprit/mat är i princip uteslutet eftersom det är ett 10-tal flighter innan jag kommer dit. Chansen att det kommer fram helt i incheckat bagage är ganska exakt 0 skulle jag säga. Om inte annat lär ju TSA nalla det...

Säg att du landar i MIA med massa kaffeeeeee :D säkert inte en alert för hundarna, :cool:
Något bruksföremål från Design house Stockholm kanske? Grytunderlägg (Hot Pot) / Ljusstake(Nordic Light)... Bör klara transport bra (ej ömtåligt och smälter inte)
 
Last edited:

Nemo

Medlem
Vad har de för intressen? Reser man mycket kan man samla på något särskilt. Jag var på besök i Vancouver hos en professor som hade ett dedikerat rum i villan till korkskruvar. Fullt med olika korkskruvar på väggarna, i lådor och i montrar i mitten av rummet. I detta exempel skulle en enkel korkskruv, fast från Sverige, göra stor glädje.
Matvaror har jag själv gett i gåva, men sedan jag tog med en bit rökt renhjärta till en vegetarian som dessutom älskade Rudolf med röda mulen så har jag insett att det ibland kan bli för mycket kulturkrock med mat.
Kokböcker? Några exempel: Faviken - Magnus Nilsson eller Simply Swedish eller A taste of Dalarna. Det kan ge dem en god anledning att ånyo åka till Sverige.
 

Agö

Medlem
Jag skulle köpa något från de numera hädangångna svenska glasbruken. Det är trots allt ganska unikt och en fin bit svensk kultur- och industrihistoria.
 

Mikael64

Medlem
Kosta&Boda eller Orrefors går alltid hem och dom paketerar det ordentligt:)= Jag har haft en hel del i handbagaget med ett antal mellanlandningar under åren och det har fungerat kanon:)=
 
Toppen