Senaste nytt

Familjeresa till London, SAS Go och en hel dag på Arlanda

Totopez

Medlem
Eftersom jag för drygt tre år sedan bytte det gamla livet som innebar frekvent tjänsteresande till mässor och konferenser i Nordamerika, Japan och Europa för att istället börja studera vid närmare 40 års ålder är mitt resemönster något annorlunda jämfört med majoriteten här. De resor som genomförs är uteslutande av semester- eller nöjestyp, och de sker uteslutande i billighetskabin (med undantag för en poänguppgradering till dåvarande Economy Extra hos SAS ARN-EWR och tillbaka härom året). Och eftersom jag lever med fru och två barn finns det få möjligheter till eget nöjesresande, och i princip inga alls på längre sträckor. De pengar och den tid som finns får ägnas åt familjen, helt enkelt.

Men jag är inte det minsta ledsen för detta, jag byter gladeligen 60-80 hotellnätter per år mot motsvarande antal kvällar hemma. Eller ok, jag kanske hade kunnat behålla några trevliga resor, men det fanns inte med det jobb jag hade... Allt eller inget.

Under våren började vi då planera för sommarens resa. Eftersom i förra året var tre veckor i Florida tänkte vi ta det lite lugnt den här sommaren, och vi var mer sugna på stad än bad. Därför fastnade vi för London, en stad som Fru T gillar och trivs i, med kanske ett tiotal besök bakom sig. Unga Fröken T var i London när hon var nio (tillsammans med klasskompis och respektive fäder), medan unge Herr T inte varit där alls. De unga familjemedlemmarna är 13 och 9. Enligt unga fröken är det inte ungt, utan nästan vuxet...

Flygmässigt är vi inte helt kastlösa, jag lyckades vinna ett *G på TAP Victoria i Star Alliance stora tävling i höstas. En trevlig fördel med detta program är att man som guldkortsinnehavare får lov att ge bort ytterligare ett guldkort till en familjemedlem, så Fru T har också ett. Våra poäng samlar vi dock på EB. Att det skulle bli SAS till London kändes därför ganska klart.

Efter mycket laborerande med datum, och reslängd i förhållande till budget och andra planerade aktiviteter fastnade vi för resedatumen tisdag 8 juli till måndag 14 juli. Avfärd från ARN tisdag kl 11.10, hemresa med sista planet på måndag kväll. Priset för fyra personer (där unga fröken till sin glädje räknas som vuxen) blev 5800:-, vilket känns helt ok. Det hade gått att komma ner lite i pris, men då fått sämre tider. Nu lyckades vi i princip maximera bortavaron, utan att behöva kliva upp i svinottan hemma.

Boende då, jag är guld på HHonors (genom ebayköp, som fortfarande funkar), guld hos ClubCarlson genom aktieköp, och nedgraderad från platinum till red hos IHG. Inga större mängder poäng finns någonstans, tömde hela CC-kontot i Orlando i somras och IHG i New York på samma resa.

En nackdel med att resa med barn är att man i princip måste boka det rum man vill bo i. Det går inte att hoppas på några uppgraderingar, alla hotell garanterar inte connecting rooms etc. Vissa kedjor (som Hilton) erbjuder ett andra rum åt barnen för halva priset, men det verkade bara gälla om man bokade det första till fullpris, inte om man ansträngt sig för att hitta intressanta rabattkoder på FT.

Efter en hel del laborerande med koder på olika kedjor samt flitigt läsande på TA och FT fastnade vi för Hilton Islington, där vi kunde få en Executive Suite för ungefär 2000 kr per natt. Enligt tråden på FT skulle man få en begränsad men ok frukost i loungen, och som guld skulle jag få full frukost för två i matsalen. Var lite osäker på vad som gällde för barnen, men det löser sig nog tänkte vi. Att vi tog en svit kändes skönt och värt några kronor extra, mest för att unge herr T behöver lite utrymme för sitt LEGO, och så kunde unga fröken få vardagsrummet med bäddsoffan som sitt eget, och unge herrn kunde få somna i den beställda extrasängen i sovrummet även om vi andra var uppe.

På avresedagen åt vi frukost hemma och tog tunnelbanan in till Centralen. Arlanda Express sommarpris, 2 för 280 och barnen gratis är samma som studentpriset, men enklare att köpa, så det är en bra deal. Vi var ute på Arlanda ungefär 9.30. Familjens damer är väldigt måna om att vara i god tid till allt, och livrädda för att missa flyg. Jag som tidigare brukade lämna på dagis vid åtta och hinna med flyget till Oslo strax efter nio förstår inte riktigt, men har lärt mig att acceptera det. Incheckning via den helt tomma businessdisken gick snabbt och smidigt, sedan upp till SAS Gold Lounge för lite fika i väntan på avgång. När det var c:a 35 minuter till avgång gick vi bort till F-piren (där det var en rejäl kö till passkontrollen, med bara två luckor öppna) och kom upp till gaten.

Där möts vi av ett utrop att man söker passagerare som mot ersättning kan tänka sig att flyga senare under dagen istället, då planet är rejält överbokat. Jag frågar hur många man söker, och får svaret tjugo. Vet inte om detta berodde på equipment change eller vad som kan ha hänt, men 20 låter väldigt många att överboka en semesterflight med. Det som erbjuds är att flyga 18.20 istället, och som ersättning få €500 per person i vouchers, eller halva beloppet kontant. Vi överväger erbjudandet, och väger sju timmar på Arlanda mot att få nästa sommars flyg till USA i princip finansierade. Hade vi bara haft några dagar i London hade det varit svårt att motivera, men med en vecka på plats är en halv dag inte så farligt, och €2000 är fan en hel termins studiebidrag. Så vi nappar på erbjudandet. Får lämna F-piren, ta oss igenom den obemannade passkontrollen (fick ringa på en klocka), igenom en säkerhetskontroll och bort till SAS Service Center för att få ut vouchers samt matkuponger om 150 kr per person. Sedan, upp till loungen igen där vi ockuperade ett gäng fåtöljer i BC-hörnan resten av dagen. Hittade dock ingen gästbok, och skålen för bagagetaggar var tom. Sådana fanns i alla fall att hämta hos loungedraken.

Dagen spenderades således halvliggandes i stolarna, unge herr T spelade en del på loungens datorer, vi läste böcker, drack några öl och hade det rätt skönt. Utan loungeaccess hade det nog varit helt olidligt att spendera en hel dag på ARN, och en icke helt ringa del av kompensationen hade fått shoppas upp. 90 minuter innan avgång knatade vi bort till O'Learys och åt en tidig middag för matkupongerna. Lyckades pricka en nota på 599 kr, och hade vouchers på 600...

Därefter bort till F-piren, den nu välbemannade men folktomma passkontrollen och upp till gaten. Den här gången var det inte som skulle förmås att avstå resande, men flighten var full och jag kände igen ett antal människor från förmiddagen. Däribland en annan barnfamilj med tre eller fyra barn, som nog var rätt nöjda.

Från boarding och framåt kommer i nästa inlägg. Tack för visat intresse så här långt!
 

chazzie

Medlem
Det kan inte kännas helt fel att "tjäna ihop" till en USA-resa på en resa till London, det är på något vis det optimala för den reshungrige =}
 

Totopez

Medlem
Ursäkta det långa dröjsmålet med nästa del, åkte till landet utan dator och orkade inte skriva på mobilen.

Så, dags att boarda. Proceduren skulle precis inledas när vi anlände till gate, och någon form av utrop gjordes i högtalarna, men jag hade antingen rejäla vaxproppar i båda öronen, eller så var kvaliteten på högtalare/mikrofon/utropet så dålig att jag inte uppfattade vad som sades. Dock begav vi oss längst fram för att prioboarda, vi antog att det var vad som sagts. Tyvärr hade SAS service desk dabbat sig lite när vi seatades, så att vi istället för att sitta på ABCD som var tänkt hade vi hamnat på 3BCD och 14D. På 3A hade man placerat en ensamresande kvinna som också nappat på erbjudandet om att åka senare. Lite trist att sitta separerad från familjen hela resan, men hon ville prompt ha sin fönsterplats och jag orkade inte bråka.

En flygning inom Europa med SAS är ju vad den är, ungefär samma sak som andra bolag. Visst, det är klart att det är trevligt med dompa i kristallglas och rysk kaviar och sånt, men jag är ju inte beredd att betala vad det skulle kosta för en sådan service. Korta flygningar vill jag ska ta mig till min destination på enklast möjliga sätt, får jag en kopp kaffe är det ok, får jag en öl är det ännu bättre men det är inte avgörande för mitt val av flygbolag, och jag är definitivt inte beredd att genomföra en resa mellan ARN och LHR med stopp i FRA, ZHR och GVA för att kunna checka in i ett antal lounger. Själva flygningen avlöpte utan problem, ingen turbulens, inga konstigheter. Vi landade på LHR tio minuter innan tidtabell och var vid gaten tämligen snabbt. Vid passkontrollen får barn under 18 år inte gå i de där roliga automatiserade kontrollerna, så vi fick ställa oss i den vanliga kön, som dock var ganska kort och effektiv, trots få öppna diskar.

Vid bagagebanden var det lite stökigare. Enligt personalen på ARN skulle vårt bagage redan vara i London när vi kom fram, men handlingpersonalen på LHR sa att inget bagage hade kommit utan sin ägare, för så får man inte göra. När bagaget så började komma fram på bandet kom ett antal priotaggade väskor först, men inte våra. Istället kom de någonstans i mitten, utan priomärkning. Där tycker jag att personalen på ARN har tabbat sig, om en väska är priotaggad från början men av någon anledning måste taggas om (som i det här fallet till en annan flight) så måste det få en fin orange lapp på sig även den här gången. Skärpning!

Efter uthämtat bagage styrde vi stegen mot HeathrowExpress. Vi hade från början tänkt ta tunnelbanan in, men den sena tiden och det faktum att HEX hade en kampanj där barn åker gratis under sommaren gjorde att vi valde tåget. Och vi hade ju gått rejält plus idag... Från Paddington tog vi en taxi till hotellet och kom fram precis när Tyskland gjorde 4-0 mot Brasilien. Incheckning på Hilton Islington gick snabbt och smidigt, tjejen bakom disken undrade när vi kom fram om jag möjligtvis var Mr. Totopez (jag hade mailat tidigare under dagen och meddelat att vi skulle komma ganska sent). Vi meddelades att loungen var öppen 24h/dygn, att det serverades drinkar och canapéer från kl 17 varje dag, och att vi kunde välja mellan att äta frukost i loungen pga executive-rum eller i restaurangen i egenskap av HHonors Gold. Enligt uppgifter på FT var frullen i loungen tämligen begränsad, så vi skulle komma att välja restaurangen alla dagar. Upp till fjärde våningen (som är den översta på det här ganska lilla hotellet) och till rummet, som var iordningställt enligt våra önskemål med bäddsoffan utbäddad och en rollaway i sovrummet. Några flaskor mineralvatten stod på skrivbordet med någon lapp om att de små var complimentary medan den stora kostade £3.95. De komplimentära flaskorna fylldes på varje dag, vi flyttade ner dem i kylskåpet och fick hela tiden nya vilket var trevligt.

Vi kollade klart på matchen på rummet medan kvällsbestyren genomfördes, det var ingen som orkade göra något annat än att gå och lägga sig. Rummet hade sköna sängar, även bäddsoffan och extrasängen var till belåtenhet.
Efter en skön natts sömn vaknade vi vid 9-tiden och gick ner till restaurangen för att äta frukost. Utbudet var som ett Hilton brukar ungefär, rejält med frukt, yoghurt och flingor, ett halvdant utbud av smörgåstillbehör och bröd, desto mer söta pastries och standardsortiment av varma saker, pancakes med lönnsirap, gröt, en riktigt bra äggröra, tomater, hash browns, bacon och de där besynnerliga korvarna som britter älskar. Dessutom kunde man beställa valfria omeletter av kocken, vilket unge herr T särskilt uppskattar.

Efter frukost var det så dags att ge sig ut och utforska staden. Mer om detta strax.
 
Toppen