Senaste nytt

Antal Eurobonus poäng på Turkish Airlines?

Aramisa

Medlem
Hej på er! Måste TACKA för ett otroligt kul forum, har varit fastklistrad vid telefonen/datorn de senaste dagarna & läst massa spännande poster/artiklar :)

Ska ut och resa i veckan, ARN-IST-CPT med Turkish airlines, biljett i T/L (low economy) och försöker lista ut om det är bäst att lägga poängen på mitt EBB kort eller om jag ska bli medlem i något annat frequent flyer program! På SAS hemsida står det att jag tjänar min.150 poäng, men kan det verkligen vara så att jag får så få poäng? Kan någon businessclass guru hjälpa mig?!

Flyger så gott som alltid economy och väljer till viss del bolag efter pris, men allra oftast blir det SAS och har ganska många resor inbokade detta året.. men jag är bara en "fritidsresenär"! TACK FÖR HJÄLPEN i förväg :)
 

tourist

Medlem
Hej Aramisa, välkommen hit!

SAS uttrycker sig väldigt luddigt i tabellerna på sina intjäningssidor, när man väl har genomskådat det så tänker man inte på det, men liknande frågor dyker ofta upp från andra som besöker sidorna de första gångerna...

"Min. 150" ska tolkas som 25%, "min. 600" som 100% och "min 1200" som 200%. Om CPH-IST är 1374 miles så får du 25% av 1400 (avrunda uppåt till nästa hundratal), dvs 350 poäng för den sträckan. Skulle resultatet bli mindre än 150, så får du 150 poäng.

Om du har flera SAS-resor inbokade under året tror jag att det är lämpligt att samla EuroBonus-poäng, särskilt om du kommer upp i minst silverstatus under året, men det kan hända att andra läsare har andra förslag.
 

Roger J

Medlem
Hej och varmt välkommen hit!
Din resa bör ge följande antal poäng till Eurobonus (givet att du reser i en bokningsklass som tjänar 25%):

ARN-IST 1400 miles x 0,25 = 350
IST-CPT 5200 miles x 0,25 = 1300
CPT-IST 5200 miles x 0,25 = 1300
IST-ARN 1400 miles x 0,25 = 350
Totalt alltså 3300 poäng.

Möjligt att det finns något bonusprogram där dina bokningsklasser ger mer. Men som föreslagits ovan så kanske Eurobonus ändå är rätt om du tänker flyga en del med SAS framöver. Även om du reser i "low economy" så är det rätt enkelt att nå Silver eller Guld med regeln om antal sträckor. Du kanske kan boka lite resor via Oslo och Köpenhamn för att öka på antalet sträckor till exempel.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Välkommen till BusinessClass.se, Aramisa!

Hos United Mileage Plus(UA M+) kan man tjäna 100% miles med Turkish Airlines flyg som är bokat i T/L klasser.

United Airlines - Turkish Airlines

Din reserutt ger ca 13.000 miles hos United Mileage Plus.
Med 12.500 miles kan du flyga bl a inom Europa eller inom Sydostasien i ekonomiklass enkelresa.
T ex:

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

United Mileage Plus tar inte ut bränsletillägg på bonusresor med partner flygbolag heller.
Så för mig är det no brainer att kreditera de flygningarna till United Mileage Plus.

3.300 EuroBonus poäng är ingenting om du inte saknar just några poäng till EuroBonus Gold eller till en bonusresa i Business classs.
 
Last edited:

Aramisa

Medlem
Stort tack för era svar! Just eurobonus poängen är inte ett måste, har (för mig, inte jämfört med era flera 100k poäng) ganska mycket poäng och samlar på mig fler genom mitt EBAmex... Fudnerade på att uppgradera till Business på vägen ner, men får nog knö in mig med de andra i economy den här gången... Återkommer kanske med en reserapport när vi är tillbaks!

Låter ju som United Milage plus vore en bra idée, får kika på det :)
 

Aramisa

Medlem
Efter att just checkat in insåg jag att iallafall vår första flight, ARN-IST är bokad i Y, vilket innebär att vi får mer EB poäng än i L.... så nu fick jag beslutsångest igen :)
 

Senator

Moderator
Efter att just checkat in insåg jag att iallafall vår första flight, ARN-IST är bokad i Y, vilket innebär att vi får mer EB poäng än i L.... så nu fick jag beslutsångest igen :)

Jag skulle gissa att det betyder att du sitter i Y-kabinen och inte bokat i Y-klass. Med andra ord:
Ekonomi klass kabin boarding kort: står det M eller Y hos flesta bolag jag har åkt med
Affärsklass kabin boarding kort: står det C eller J
Första klass boarding kort: står A eller F

Det finns alltid undantag.

Jag har tyvärr inga TK boarding kort kvar...
 

Dr. Miles

Expert
Jag tror att Senator har rätt.
Det stog C på mitt Turkish Airlines bordingkort när jag flög med dem mellan Istanbul och Bangkok som var en del av bonusresan (bokningklass I).
 

Aramisa

Medlem
Åter i vintersverige och 13 564 UA miles rikare! Tackar för era tips :)

Måste säga att jag tyckte TK economy var väldigt bra, bästa maten jag fått på ett flyg någonsin iallafall. Bekväma storar och bra IFE. Dock var service nivån låg och nivån på personalens engelska ännu lägre. Vill inte ens tänka på hur en eventuell evakuering skulle gått när flygvärdinnan inte ens kunde svara på vad klockan var när jag frågade :confused:

Nu börjar planeringen för nästa resa... vem har bäst Business class till New York från Stockholm (direkt eller indirekt)? Pojkvännen har fått för sig att det är det som gäller i höst!
 

Senator

Moderator
Åter i vintersverige och 13 564 UA miles rikare! Tackar för era tips :)

Måste säga att jag tyckte TK economy var väldigt bra, bästa maten jag fått på ett flyg någonsin iallafall. Bekväma storar och bra IFE. Dock var service nivån låg och nivån på personalens engelska ännu lägre. Vill inte ens tänka på hur en eventuell evakuering skulle gått när flygvärdinnan inte ens kunde svara på vad klockan var när jag frågade :confused:

Nu börjar planeringen för nästa resa... vem har bäst Business class till New York från Stockholm (direkt eller indirekt)? Pojkvännen har fått för sig att det är det som gäller i höst!

Jag hade inväntat och kollat om några reor kommer upp igen. Jag tror vi kommer se flera längre reor (BA) eller korta två dagars (LH). Om priser ner mot 11.000 - 14.000kr kommer åter på LH/CO/OS/LX/UA/AC hade jag åkt CO direkt från ARN eller LX via ZRH.
 
Toppen