Senaste nytt

C, F, A-beteckningar?

LoremIpsum

Ny medlem
Hej,
är nu här på forumet och ser en massa beteckningar som jag inte lyckas lista ut.

"Ska åka med C", "hittade bara F tillgängligt" etc. Dessa bokstäver är ganska dåligt sökoptimerade vilket gör att det är svårt att hitta vad de betyder. Är det någon som har möjlighet att förklara dessa eller länka till någon förklaring?

Moderator får gärna flytta/låsa denna tråd om frågan är helt oförståelig.

Tack!
 
Hej och välkommen hit!

Y,C och F är vanliga förkortningar av kabinklasserna ekonomi, business och första klass. Jag tror mig veta att detta kommer av att detta är bokstaven för deras ordinarie bokningsklass. Det finns andra bokningsklasser också, men normalt använder man dessa för att beskriva vad man menar.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Okej, stort tack för era svar. Då börjar jag förstå logiken.

Tro mig det finns ingen logik bakom det hela. Sen kan vissa flygbolag köra helt egna koder osv, J kan även vara business osv... A för första klass...

Ex.. British Airways kör F,A,Z för första klass, där F är full betalning, A billigare och Z award. Så det är en djungel där det skiljer sig åt mellan flygbolagen.
 

nilsson

Medlem
Tro mig det finns ingen logik bakom det hela. Sen kan vissa flygbolag köra helt egna koder osv, J kan även vara business osv... A för första klass...

Det är därför viktigt att skilja på bokningsklass och kabinklass. Normalt står det bara F, C eller Y på boardingkortet, oavsett vilket bokningsklass biljetten har. Bokningsklassen spelar bara roll för hur mycket biljetten kostar och hur flexibla reglerna runt den är.

Finns det en vedertagen beteckning för premium economy f.ö.?
 
D

Deleted member 4971

Guest
Det är därför viktigt att skilja på bokningsklass och kabinklass. Normalt står det bara F, C eller Y på boardingkortet, oavsett vilket bokningsklass biljetten har. Bokningsklassen spelar bara roll för hur mycket biljetten kostar och hur flexibla reglerna runt den är.

Finns det en vedertagen beteckning för premium economy f.ö.?

Ja, för mig som glad nybörjare tog det ett tag att förstå skillnaden. Jag undrar om jag ens gör det idag, tycker mig bara bli förvirrad, för att sedan ta första klass inrikes i USA som inte är första klass.... Flygbranchen är en soppa som skulle behöva en storstädning.

Hittade på flyertalk tidigare som jag sparat ang premium ekonomi..

"BA WTE
BD SLUZ
BR YMQLZV
JL W
NH YE
NZ UEOA
QF WT
SK YSB
TG U
VS K"
 
Last edited by a moderator:

Roger J

Medlem
Bokningsklassen har egentligen inte något med exakt pris eller andra regler kring en biljett att göra. Det bestäms av en tariff (på engelska fare basis). Men för att en tariff ska kunna användas för att göra en biljett måste en viss bokningsklass ha gjorts tillgänglig för bokning av flygbolaget, se nedan.

Flygbolagen har serviceklasser såsom förstaklass (F), affärsklass (C) och ekonomiklass (Y). Sedan finns det flera bokningsklasser inom dessa serviceklasser. Syftet är att kunna sälja biljetter i samma serviceklass till olika pris.

Förutom bokningsklasserna finns det sedan tariffer. I en tariff finns pris och diverse regler för när tariffen kan användas och hur den kan användas. Ett exempel på en regel i en tariff kan vara att den bara får användas om resan är minst 10 dagar lång eller vilka avgifter som gäller vid eventuell ombokning.

För att systemet med olika tariffer ska bli hanterbart för flygbolagen är dessa kopplade till bokningsklasser. Exempel: Flygbolaget publicerar olika tariffer för en viss rutt. Dessa har olika pris och regler. Man kopplar dessa tariffer till en bokningsklass. För att sedan styra vilken tariff en resenär vid ett givet tillfälle kan boka rutten med öppnar man upp platser i vissa bokningsklasser och stänger andra. Alla tariffer kopplade till en bokningsklass som har platser (är "öppen") får användas för att göra en biljett. Flygbolaget styr alltså grovt priset för en flygbiljett genom att öppna upp eller stänga ner bokningsklasser.

Det finns ofta flera olika tariffer kopplade till samma bokningsklass. Till exempel en dyrare och en billigare, där den dyrare har mer flexibla regler kring ombokning eller tillåter resa över dagen. Men båda tarifferna är kopplade till samma bokningsklass. I praktiken finns det ett otal tariffer kopplade till en bokningsklass då flygbolagen har tariffer mellan destinationer som inkluderar byten och olika varianter på rutter. Så det enda sättet för flygbolagen att på något sätt styra intjäningen på de biljetter som säljs till en flygning är att öppna upp eller stänga ner vissa bokningsklasser. Är en bokningsklass öppen för bokning "riskerar" flygbolaget att någon bokar med en publicerad tariff. Och det kan vara en tariff från ett annat flygbolag eller där flygningen bara är en del av en rutt och så vidare. I tillägg till detta finns massa avtalspriser med resebyråer och företag där dessa förhandlat fram tariffer och ofta kopplat dem till en extra "hög" bokningsklass som inte stängs så ofta. Dessutom finns tariffer som tillåter bokning i flera olika bokningsklasser. Exempelvis kanske Thai Airways har en tariff för Business Class mellan Köpenhamn och Guangzhou. Tariffen är kopplad till D-bokningsklassen. Men i tariffens regel står det "boka Air China-segmentet i Z-klass. Om Z inte är tilgänglig boka i D-klass. Om D-klass inte är tillgänglig boka i C-klass". Till samma pris. Så det är lite rörigt.
Och rörigt är det också för flygbolagen som har så otroligt många tariffer publicerade kors och tvärs.
 
Toppen