Senaste nytt

Transfer: Schengen - non-Schengen Amsterdam Airport Schiphol

Mit første besøg på AMS Schiphol bliver imorgen, da jeg plejer at forberede mig grundigt inden rejser ville jeg undersøge hvordan det fungerer med transfer fra Schengen til non-Schengen.

Jeg finder desværre ikke noget brugbar information på Reizigers. Expertflyer siger at Minimum Connection Time for International -> International og SAS ->Singapore Airlines er 1:00.

Jeg har 01:35 gate to gate, normalt ikke noget der ville gøre mig urolig - men i og med jeg ikke har været på Schiphol før er der alligevel en vis usikkerhed for mig. Man er vel kontrolfreak.

Nogen der har haft transfer Schengen -> non-Schengen med Star Alliance og har en ide om hvor lang tid det tager? :)
 
Jag skulle inte vara orolig för 1:35 om en inte stannar på vägen.

Att promenera från längst ut på B-piren (B35) till längst ut på G-piren skulle jag uppskatta tar cirka 20-30 minuter beroende på gånghastighet. Springer du går det såklart fortare.

Karta: Level 1

Halvvägs, i höjd med D-piren, måste du gå igenom passkontrollen. Kommer du in precis vid rusningtrafik kan det ta en stund, men normalt går det snabbt att ta sig igenom. För flighter till USA (typiskt från E-piren) finns det en säkerhetskontroll precis vid gate.
 
Last edited:
Tak for hurtigt svar!

Hvis jeg forstår dig korrekt, er det ikke transfer-security (kun for USA) - og så er det absolut intet problem med 01:35 :)
 

Agö

Medlem
Jag skulle dock tro att köerna till passkontroll vid non-Schengen kan vara rätt rejäla just vid den tiden då alla anslutningsflyg från Europa landat och ett stort antal flyg mot USA m.fl. ställen går (runt 10.00-11.00). Flyger man KLM finns det dock FT vid passkontrollen, kan vara värt att kolla upp om du har det på din biljett.

01:35 ska inte vara något problem men raska dig förbi passkontrollen åtminstone.
 
Hvis jeg forstår dig korrekt, er det ikke transfer-security (kun for USA) - og så er det absolut intet problem med 01:35 :)
Ja, det är min erfarenhet! Med reservation för eventuella ändringar, men Holländarna brukar dessutom vara rätt snabba och effektiva både i pass- och säkerhetskontroller.

Jag skulle dock tro att köerna till passkontroll vid non-Schengen kan vara rätt rejäla just vid den tiden då alla anslutningsflyg från Europa landat och ett stort antal flyg mot USA m.fl. ställen går (runt 10.00-11.00).
Ja, precis min erfarenhet. Om man som jag ofta ankommer med 08:00-planet från LPI och går direkt igenom brukar det vara ganska lugnt. Likadant om man ska igenom efter lunch. Men jag har aldrig någonsin varit med om timslånga köer.
 

Morgan

Medlem
Har inte Schiphol kvar sina fasttrack-köer för de som har bråttom vid transfer? För några år sedan kom flyg med typ mindre än 60 min till avgång upp på skärmar som gjorde att man fick fasttrack
 

nilsson

Medlem
Jo, de med short connection kan gå genom Sky Priority-kön. Sedan ska man ju inte blint gå in där, då det kan vara kortare köer till vanliga passkontrollen eller självserveringen (när den är öppen).
 
Toppen