Senaste nytt

Amex undersökning IPhone App

Najk

Medlem
Fick precis ett mail från Amex där de ville ha feedback för att jag var inloggad på deras IPhone App för en vecka sedan. Jag kom ihåg att jag fått det tidigare och att jag tyckte frågorna var väldigt konstiga. Jag gjorde undersökningen nu med och det känns som om frågorna är mer anpassade för en kontakt med kundservice.

Här kommer några exempel:
Vad tyckte du om den service du fick under din kontakt med American Express?
Baserat på din senaste serviceupplevelse hur troligt är det att du kommer rekommendera American Express till en vän eller kollega?

Sedan kom en fråga om orsaken till varför jag var i kontakt med Amex via Appen, jag valde alternativet kontrollera kontoutdrag.
Följdfrågan var då:
Hur många gånger kontaktade du American Express för att få hjälp med ditt ärende?

Är det bara jag som reagerar på dessa frågor? De känns inte helt relevanta m.h.a att jag använde deras App.
Jag undrar vilka slutsatser de kan dra av materialet...
 
Fick oxå detta mejl, men efter att jag varit inne på deras hemsida.

Håller med om att frågorna är allt annat än logiska. Dock vet jag av erfarenhet att många undersökningar av denna typen är 1) översatta från annat språk (engelska) där översättaren inte har en aning om det user case de undersöker 2) personen som skriver undersökningen på orginalspråket inte uttrycker sig på ett normalt sätt och 3) de tänker allt för snävt i hur man använder deras tjänster.

Trist eftersom utfallet av undersökningen blir missvisande och min tid således tagits upp i onödan.
 

d99mlu

Medlem
Reagerade också på de konstiga frågorna.

Råkar dessutom veta att AmEx åtminstone delvis använder sig av översättningsbranschens motsvarighet till LCC-företag, så jag antar att man även där får vad man betalar för.
 

Trox

Medlem
Fick också det mejlet, dock efter att ha varit inne på hemsidan, eller ev ringde jag kundservice. Det verkar helt klart vara ett utslag av enkätsjukan. Det skickas enkäter så fort man har haft kontakt med vissa företag. Det är mest irriterande.

Jag tror att företag överskattar värdet av denna typ av enkäter. Vi har ett par personer på mitt företag som byggt sina karriärer på att snickra ihop olika enkäter. Tyvärr saknar de kompetens att värdera resultaten, så det är bara slöseri med vår tid internt och med våra kunders tid.
 

Najk

Medlem
Trist eftersom utfallet av undersökningen blir missvisande och min tid således tagits upp i onödan.

Det var väl detta som var kärnan lite i hur jag resonerade. Jag tar mig gärna tid att svara på undersökningar till företag vars tjänster jag använder. Jag tror att den feedback de får hjälper dem i sitt arbete och i slutändan gynnar det mig som konsument.

Dock känns det meningslöst när man kan konstatera att den som har gjort enkäten inte har helhetsbilden och inte förstår vad det är som de ska undersöka.
 
Toppen