Senaste nytt

Uppgradera Amex "res 2 för 1" EuroBonus-resa

N.D.

Ny medlem
Hej på er!

Jag och bror tänkta bränna lite poäng på en resa i business class till Shanghai eller nåt i höst. Han har Amex och behöver då bara 140 000 poäng totalt för två personer. Jag skulle dock föra 40 000 till honom för att nå detta men då kostar det tydligen 200 Euro. Tanken slog mig då att om vi bokar resan i ekonomi och istället uppgraderar så kostar uppgraderingen 40 000 poäng och då kanske det är möjligt att vi kan uppgradera varsin biljett utan att behöva betala 200 Euro för att flytta poäng. Eller? Risken då är väl iof att vi behöver betala två hela uppgraderingar förvisso. Alltså, gäller en uppgradering på en Amex "res 2 för 1" bägge resenärerna? Om inte, kan jag använda mina poäng att uppgradera mig själv i någon annans bokning?

Övriga tips och input?

Tack!
 

mha321

Medlem
Hej på er!

Jag och bror tänkta bränna lite poäng på en resa i business class till Shanghai eller nåt i höst. Han har Amex och behöver då bara 140 000 poäng totalt för två personer. Jag skulle dock föra 40 000 till honom för att nå detta men då kostar det tydligen 200 Euro. Tanken slog mig då att om vi bokar resan i ekonomi och istället uppgraderar så kostar uppgraderingen 40 000 poäng och då kanske det är möjligt att vi kan uppgradera varsin biljett utan att behöva betala 200 Euro för att flytta poäng. Eller? Risken då är väl iof att vi behöver betala två hela uppgraderingar förvisso. Alltså, gäller en uppgradering på en Amex "res 2 för 1" bägge resenärerna? Om inte, kan jag använda mina poäng att uppgradera mig själv i någon annans bokning?

Övriga tips och input?

Tack!

Formellt sätt kan du inte göra en poänguppgradering av en bonusresa. Jag har sett det fungera någon gång, men det ska egentligen inte gåp.

Om det gick, så skulle den bara gå för den ena personen på din 2-4-1, inte båda. Du får göra två uppgraderingar föra tt göra båda. Dessutom gäller den bara i ena riktningen.
 

N.D.

Ny medlem
Där sa du något, 40 000 poäng är ju såklart per sträcka så det blir avsevärt mycket "dyrare" att försöka köra på uppgraderingsmodellen... om det ens går som sagt.

Tack!
 
Jeg ville starte med at finde 2 pladser. Hvis jeg så fandt 2 pladser T/R, ville jeg ikke tøve med at betale 200€ for at overføre de manglende point - det bliver dyrere end hvis man havde dem, men det er stadig en rigtig god forretning med 2-4-1 voucheren.
 
Toppen